Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Eigenaardig tuig?

Re: Eigenaardig tuig? 30 juli 2014 15:40 #536423

Is me bekend bert en doe ik ook, maar zo'n laminaatzeil laat zich veel moeilijker trimmen dmv voorlijkspanning dan een dacronzeil wat je enigszins kunt stretchen. De vorm zit er grotendeels al ingebakken als het ware. Vandaar de wens om de mastbuiging eenvoudig aan te kunnen passen aan de omstandigheden.

Dat gaat wat lastig door telkens de wantspanner spitpennen te verwijderen, trimmen, kijken, natrimmen en dan weer nieuwe splitpennen aan te brengen en af te tapen ;)
Laatst bewerkt: 30 juli 2014 15:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 08:22 #536589

Nachtvlinder, dat is niet mijn ervaring. Laminaat laat zich juist veel directer trimmen. Dat "opengaan bovenin" met de cunningham vergt bij dacron enig sleurwerk voor zichtbaar effect. Ik kan (met laminaat) op het handje aan de cunningham mijn achterlijk trimmen zonder de spierballen te rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 08:42 #536597

Eerst die mast maar eens recht gaan zetten en dan veel gaan varen. Heb dit jaar (na de Engeland tocht) nog maar vier vaardagen kunnen maken waarvan dus één met lichtweer aan-de-wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 08:51 #536603

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
"Laminaat laat zich juist veel directer trimmen." Dat is ook mijn ervaring.

En de andere ervaring is, dat ook doorgewinterde zeilers met imposante wedstrijdschepen en dito zeilgarderobe vaak niet weten hoe de cunningham werkt. (

Juist bij een laminaatzeil geeft de cunningham mogelijkheden. Wat je in feite doet, is je voorlijk verkorten, hierdoor wordt je achterlijk relatief langer, je profiel vlakker en waait de top meer open. Let wel op dat je je voorlijk niet "strakker trekt" maar juist verkort, door je val een paar centimeter te laten zakken.

Probeer het eens bij weinig wind en kijk naar de twistverandering in je achterlijk. Die trim van de bovenste zeillat is de natte droom van elke zeilmaker.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 08:54 door bert pit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 09:09 #536609

bert, waar vaar je wedstrijd? De werking van de cunningham is wel redelijk basiskennis hoor...

Er zitten heikneuters tussen. Klopt, maar dat is geen regel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 10:38 #536625

bert pit schreef :
Juist bij een laminaatzeil geeft de cunningham mogelijkheden. Wat je in feite doet, is je voorlijk verkorten, hierdoor wordt je achterlijk relatief langer, je profiel vlakker en waait de top meer open. Let wel op dat je je voorlijk niet "strakker trekt" maar juist verkort, door je val een paar centimeter te laten zakken.

Bert, hier (ouder draadje) staat ongeveer hetzelde op een heldere manier uitgelegd door adl, een zeilmaker op dit forum:
aldgilles schreef :
bij licht weer neemt een normaal gehesen (dacron) grootzeil zijn oorspronkelijke ontwerp vorm aan.
zodra de wind sterker wordt begint het voorlijk en dan bedoel ik niet alleen het voorlijktouw maar het hele gebied achter de mast uit te rekken om de eenvoudige reden dat het doek daar diagonaal belast wordt het zeil wordt plaatselijk groter, dit extra doek geeft extra bolling en de bolling gaat naar achteren.
dit extra doek (bolling zo je wilt) trek je met de cunningham weer weg.
de resultante van de opgewekte kracht van de cunningham bestrijkt het hele voorlijk gebied of je nu naar beneden trekt of iets naar voren.

afgelopen zomer heb ik op een TP52 gezeild met full carbon membraam zeilen van een italiaanse zeilmaker deze zeilen zijn enorm vorm vast door de winddruk verandert het profiel nagenoeg niks om toch de positie van de bolling te veranderen(aan de wind of reachen) trokken we de cunning ham met gemak 30 cm maar beneden wat we deden is het zeil uitrekken. het resultaat is het tegenovergestelde van het uitrekken door de wind druk.de cunningham is dan ook voornamelijk(uitgaande van het oorspronkelijke ontwerp) bedoeld om de positie van de bolling te regelen, en mast kromming en onderlijk strekker om de diepte te regelen.
gr-aldgilles

Bij de Loper was het bij-effect nl. het openen van het achterlijk (=twist) goed merkbaar bij gebruik van de cunningham, maar hier zijn ook andere methoden voor (traveller icm schootspanning).
Ik heb nog weinig kans gehad eens rustig te trimmen bij deze nieuwe boot en zeilen, maar heb denk ik onderstaand plaatje in m'n hoofd - wat altijd bijgesteld kan worden met de juiste uitleg ;)

handleplaats grootste dieptegrootste dieptetwistzeilstand
cunningham++++0
mastbuiging topgetuigd+++00
traveller000++
grootschoot00+++
outhaul+++00


...Alles voor aan-de-wind

En ik weet het: voelen, meten, noteren en heel veel uitproberen, maar voor mij werkt het beter als ik weet waarom welke handle wat doet. Wie verbetert dit tabelletje?
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 18:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 13:01 #536647

ik mis even de neerhouder, en ik zou zeggen dat de overloop ook veel met twist doet (kan doen).
effecten van cunningham op twist (open achterlijk) heb ik nog nooit waargenomen. (ook niet in mijn natte dromen)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 13:53 #536653

Ik doel op een aandewindse setting: neerhouder gebruik ik dan niet.

Met overloop bedoel ik: de overloop verstellen zonder de grootschoot aan te raken (zoals je doet om vlagen op te vangen): dan draait het hele zeilprofiel toch gelijkmatig naar lei/loef zonder dat de twist verandert?
Spanning grootschoot aanpassen zonder de traveller aan te raken beinvloed volgens mij twist én zeilstand (omdat de grootschoot per definitie nooit vertikaal onder de giek staat en altijd onder een hoek trekt).
In de praktijk gebruik ik schoot en overloop tegelijkertijd als ik de twist wil beinvloeden. Stel dat ik meer twist in het bovenste gedeelte van het zeil wil (en de giek in het horizontale vlak dus al goed staat), dan trek ik de overloop loefwaards en geef de grootschoot minder spanning. Netto effect is dan dat de giek omhoog (en niet naar loef/lei) komt, waardoor het bovenste deel van het grootzeil meer naar lei draait (=open achterlijk/meer twist).

Toch!? Is ook lastig uit te schrijven zonder plaatje.

Anyway ik ben nog steeds van mening dat mastbuiging een voor de hand liggende manier is om de diepte van het profiel te regelen.
Maar zal eerst wat meer in detail gaan kijken wat mijn cunningham doet op mijn zeil.
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 13:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 14:02 #536656

Nachtvlinder schreef :
Ik doel op een aandewindse setting: neerhouder gebruik ik dan niet.

maar ik neem aan dat je in light air (<7kts) de overloop naar loef doet, de schoot los, én de neerhouder los, ook aan de wind. Toch?

Een goede cunningham maakt je zeil over een groot deel wat vlakker en doet ook de bolling wat naar achteren. Velen denken dat cunninghamspanning hetzelfde doet als valspanning: bolling naar voren.... Not so bij een goede cunningham.

Het eerdere verhaal over twist beinvloeden met de cunningham zal alleen werken als je inderdaad (zoals bert schreef) eerst de val loszet.
Maar het nut van de val loszetten voordat je de cunningham aanzet ontgaat mij enigzins.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 14:16 #536660

Baasklusje schreef :
maar ik neem aan dat je in light air (<7kts) de overloop naar loef doet, de schoot los, én de neerhouder los, ook aan de wind. Toch?

Inderdaad.

Je overige opmerkingen zal ik eens flink gaan uitproberen; de verschillende draadjes die hierover al geweest zijn spreken elkaar soms tegen, terwijl er ook wel af en toe van spraakverwarring sprake kan zijn, zeker wanneer hetzelfde verschijnsel op verschillende manieren uitgelegd geprobeerd te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eigenaardig tuig? 31 juli 2014 17:38 #536719

Hier (North Sails Fast Course) vond ik nog een uitstekend leesbare crash-course over groot- en voorzeiltrim. Ondersteund met simpele animaties. Inclusief wisselwerking tussen groot- en voorzeil.

Hieruit o.a:
Mainsail trim procedure:
...
The five basic steps are:
  • » Set twist with mainsheet tension
  • » Set depth with mast bend and outhaul tension
  • » Set draft position with luff tension
  • » Set helm balance with traveller position
  • » Fine-tune the total power of the main with the above controls
Laatst bewerkt: 31 juli 2014 17:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl