bert pit schreef :
Juist bij een laminaatzeil geeft de cunningham mogelijkheden. Wat je in feite doet, is je voorlijk verkorten, hierdoor wordt je achterlijk relatief langer, je profiel vlakker en waait de top meer open. Let wel op dat je je voorlijk niet "strakker trekt" maar juist verkort, door je val een paar centimeter te laten zakken.
Bert,
hier (ouder draadje) staat ongeveer hetzelde op een heldere manier uitgelegd door adl, een zeilmaker op dit forum:
aldgilles schreef :
bij licht weer neemt een normaal gehesen (dacron) grootzeil zijn oorspronkelijke ontwerp vorm aan.
zodra de wind sterker wordt begint het voorlijk en dan bedoel ik niet alleen het voorlijktouw maar het hele gebied achter de mast uit te rekken om de eenvoudige reden dat het doek daar diagonaal belast wordt het zeil wordt plaatselijk groter, dit extra doek geeft extra bolling en de bolling gaat naar achteren.
dit extra doek (bolling zo je wilt) trek je met de cunningham weer weg.
de resultante van de opgewekte kracht van de cunningham bestrijkt het hele voorlijk gebied of je nu naar beneden trekt of iets naar voren.
afgelopen zomer heb ik op een TP52 gezeild met full carbon membraam zeilen van een italiaanse zeilmaker deze zeilen zijn enorm vorm vast door de winddruk verandert het profiel nagenoeg niks om toch de positie van de bolling te veranderen(aan de wind of reachen) trokken we de cunning ham met gemak 30 cm maar beneden wat we deden is het zeil uitrekken. het resultaat is het tegenovergestelde van het uitrekken door de wind druk.de cunningham is dan ook voornamelijk(uitgaande van het oorspronkelijke ontwerp) bedoeld om de positie van de bolling te regelen, en mast kromming en onderlijk strekker om de diepte te regelen.
gr-aldgilles
Bij de Loper was het bij-effect nl. het openen van het achterlijk (=twist) goed merkbaar bij gebruik van de cunningham, maar hier zijn ook andere methoden voor (traveller icm schootspanning).
Ik heb nog weinig kans gehad eens rustig te trimmen bij deze nieuwe boot en zeilen, maar heb denk ik onderstaand plaatje in m'n hoofd - wat altijd bijgesteld kan worden met de juiste uitleg
handle | plaats grootste diepte | grootste diepte | twist | zeilstand |
cunningham | ++ | + | + | 0 |
mastbuiging topgetuigd | + | ++ | 0 | 0 |
traveller | 0 | 0 | 0 | ++ |
grootschoot | 0 | 0 | ++ | + |
outhaul | + | ++ | 0 | 0 |
...Alles voor aan-de-wind
En ik weet het: voelen, meten, noteren en heel veel uitproberen, maar voor mij werkt het beter als ik
weet waarom welke handle wat doet. Wie verbetert dit tabelletje?