Dank voor de reacties alvast! Ik heb de link van Boarderbas doorgelezen, met name de eerste twee pagina's voordat het over spidrops etc doorging
waren erg leerzaam.
boarderbas schreef :
Die dubbele voorste hoofdwanten kan ik me zo niets bij voorstellen. Aan elke zijde twee?
Inderdaad, zoiets:
@Baasklusje, mijn zalingen staan een stuk meer naar achteren dan die van jou:
Zou dat uitmaken voor de invloed van de achterstagspanning op mastbuiging?
Ik stel me het nu zó voor:
-Bij fractioneel geeft achterstagspanning een direct buigmoment op de mast; bij een masttop tuig kun je alleen je mast buigen door veel compressie toe te voegen. De kleine reeds aanwezige prebend zorgt er dan voor dat de mast verder buigt.
-Achterstagspanning heeft een veel grotere invloed op voorstagdoorhang dan de spanning op de topwanten dat heeft.
-Bij toptuigage is een of andere vorm van babystag (of wat ik heb) de makkelijkste manier om de mast buiging te geven
-Achterstagspanning heeft dan voornamelijk effect op voorstagdoorhang
Als dit klopt(?) dan lijkt het voor mij het meest realistisch
zo'n dubbelkatrolsysteem te bouwen in zowel het dubbele achterstag als de dubbele voorste hoofdwanten. Dat katrolgebeuren achterstag 1:24 vertraagd naar beneden trekken zal toch wel voldoende zijn? Stevige curryklem op spiegel dan (heb daar geen lier in de buurt, verwacht dat een stevige curryklem mijn 50 kg trekkracht wel kan verwerken?)
Katrolsysteem in voorste hoofdwanten kan direct op de BB schootlier (heb nog een goed geplaatst voetblok met ingebouwde stopper over daar bedenk ik me net)
En verder zoals Baas noemt de basistrim eens uitvoeren!
Dank!
(weer een tweak voor op de verlanglijst - maar eerst een hele grote beurt voor het onderwaterschip - zwaarden zitten vol met roestpukkels tot 1 cm: dat zal best veel weerstand geven en de liftwerking van de kielen aantasten)