Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging.

Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 12:21 #54160

Hallo allemaal,

ik vaar met een boot die het zogenaamde diamantverstaging principe hanteert. Komt er simpel gezegd op neer dat er geen achterverstaging wordt gebruikt. De nieuwe etaps hebben deze verstaging geloof ik ook. Waarschijnlijk volkomen doorberekend en veilig, maar toch wil ik weten of mensen er ervaring mee hebben.
Ik vraag me af of ik niet extra verstaging moet aanbrengen.Onbewust "voelt"deze verstaging niet stevig. Of beeld ik me dit maar in? Vaar op noordzee en zeeuwse wateren.

Graag uw reacties.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 12:27 #54161

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het lijkt mij dat, als het de originele verstaging is, daar best over is nagedacht door de ontwerper... :wink: Dus zelf extra zaken als bakstagen aanbrengen is dan niet nodig. Maar het mag natuurlijk best als het je een beter gevoel geeft als je de aangrijpingspunten op de mast maar goed uitkiest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 13:18 #54164

Het is inderdaad originele verstaging en in goede conditie.Het schip is een hunter en alle hunters zijn ermee uitgerust. Heeft iemand soms ook testrapporten ofzo hierover (gelezen)
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 13:31 #54166

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Waarschijlijk hebben ze een diamantverstaging om zo het achterlijk van het grootzeil te kunnen uitbouwen. Als ik me goed herinner hebben Hunters een redelijk uitgebouwd grootzeil........ Een achterstag zou dan problemen kunnen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 14:04 #54168

In 'Zeilen' nr 12 (het decembernummer van 2008) komt de Etap 30 CQ ter sprake: een nieuw jacht met genoemde verstaging, inderdaad bedoeld om een uitgebouwd grootzeil en een lichtere tuigage mogelijk te maken.

Johan
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 14:26 #54172

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Ziehier de foto uit Zeilen.
Je kunt zien dat een achterstag hier onmogelijk is.



Ga er maar vanuit dat de ontwerpers van Hunter hebben geweten wat ze deden.

Zeilersgroet,
Rakadam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 14:41 #54176

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Diamantstag systeem kende men al in de dertiger jaren van de 20e eeuw.
Het is dus niets nieuws.
Ik zou me dus geen zorgen maken. Kwestie van aanpassen mastprofiel.
Er zijn ook schepen die geen enkele verstaging hebben.

No worry.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 17:01 #54189

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Niet echt onmogelijk als het niet heeeeel ver is uitgebouwd

www.esse850.de/

Goede mastkraan erop met een whipper (zeillat) en klaar ben je. Als je dan toch al een handeling moet verrichten kan je de achterstag ook dubbel uitvoeren. Meer werk maar wel toepasbaar als een whipper niet meer gaat. Dan heet het echter geen achterstag (backstay) meer maar Top runners. Dit in tegenstelling tot onze bakstagen die heten op zij UK's fractional runners.

Bij mij grijpen de top en de fractionele runners op 1 verstelbaar punt aan en zijn dus te spannen door 1 lijn op een winch. Zowel aan BB als aan SB natuurlijk. Afhankelijk van de instelling zet ik meer spanning op de fractionele of de toprunner.

Ik heb altijd gedacht dat diamant verstaging aan de voorkant van de mast zat en er voor diende om een lange top te steunen in de achterwaartse buiging. Deze houdt dus juist de kromming van de mast in de top tegen. Klopt deze gedachte?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 17:21 #54190

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Een diamantstag diende hoofdzakelijk, zoals je dat treffend opmerkte, niet alleen om een lange top te steunen maar ook omdat om die reden het topprofiel dunner, en daarom ook lichter kon zijn.
Dezelfde reden waarom je soms heel veel spreaders ziet, op grote jachten dan, om profieldikte weg te nemen daar waar gewicht niet moet zijn. Dus hoog boven de waterlijn.
Maar : hoe minder gewicht boven de waterlijn hoe liever. Dus alles wat niet hoeft.......etc.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 18:49 #54199

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Voor dit soort verstaging staan de (lange) zalingen vrij schuin naar achteren. Voor de wind zeilend prikken deze in het grootzeil.
Aan de wind heeft de mast steun aan het grootzeil welke aangetrokken zit door de grootschoot. Maar met een bakstagwindje van de golven af donderen geeft toch wel een behoorlijke kracht op het tuig.

Strak aan de wind is het niet mogelijk je voorstag spanning te verhogen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 08 jan 2009 23:05 #54227

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik heb altijd gedacht dat diamant verstaging aan de voorkant van de mast zat en er voor diende om een lange top te steunen in de achterwaartse buiging. Deze houdt dus juist de kromming van de mast in de top tegen. Klopt deze gedachte?
Ja, dat klopt. De verstaging van een Hunter is een Bergstrom rig (kun je ook een diamant in herkennen). Dat is een erg stevig tuigage waar je niet zomaar aanpassingen aan moet doen door extra achterstagen of bakstagen op aan te brengen. Dergelijke aanvullingen kunnen de zijdelingse stabiliteit nadelig beïnvloeden.

Voordeel van een dergelijk tuig is dat het grootzeil ver kan worden uitgebouwd, nadeel is dat je de giek niet ver kan uitbomen. Maar dat laatste heb je bij wel vaker bij 7/8 tuigages met gepijlde zalingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 09 jan 2009 08:06 #54245

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Bij een hunter zijn de zaingen zelfs erg ver gepijld, omdat er helemaal geen achterstag is!

En op grote jachten zag je vroeger hoe meer zalingen des te meer status (of zoiets) Tegenwoordig gaat het dan weer meer om het reduceren van windweerstand, dus gaan ze weer naar zo min mogelijk spreaders!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstag/ achterverstaging vs diamantverstaging. 09 jan 2009 16:23 #54291

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zou het kunnen zijn dat zo'n brede Hunter met hele grote kuip gewoon te slap is om een hekstag te kunnen aanspannen? Misschien trek je de hele boot wel een beetje krom en is daarom de oplossing met sterk gepijlde zalingen gekozen. Omdat die natuurlijk de mast hard naar voren drukken door de wantspanning moet er dan weer een diamantstag op om te voorkomen dat de mast knikt.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl