Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bootsmanstoel + kwarttonner

Bootsmanstoel + kwarttonner 07 apr 2005 06:59 #5428

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hoi Mark,

Of dat kan weet ik niet maar ik weet wel dat het niet gebruikelijk is bij boten van deze lengte.
Waarom niet gewoon de mast strijken? dat is een fluitje van een cent bij deze boten, leg de boot met de kont naar de steiger en je kan rustig klussen i.p.v. slingerend in rare houdingen boven je hoofd te werken.

groet,


Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bootsmanstoel + kwarttonner 07 apr 2005 15:47 #5431

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hoi Mark,

Je kan de grootschoot op de fokkeval zetten of een lijn via de schootlier met katrol op de punt voor wat vertraging in het begin, voorstag en voorste babystagen los (eventueel zijstagen wat losser) en laten zakken.
Als de zijstagen op dezelfde hoogte zitten als het scharnierpunt van de mast heb je zijdelingse ondersteuning, zoniet de mast handmatig ondersteunen en zorgen dat de boot niet wiebelt of wind van opzij heeft.
Op een gegeven moment na zo'n 45 graden komt de mast binnen handbereik en laat je hem verder zakken met de hand omdat zonder strijkinstallatie de val dan niet meer werkt.
Dit is met 2 man best te doen met het gewicht van zo'n mast, zorg wel dat je met de kop in de wind ligt op water met weinig golfslag en de boot tijdens het strijken niet te veel laat wiebelen.

Groet,

Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bootsmanstoel + kwarttonner 08 apr 2005 09:53 #5445

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
je boot kiepert zeker om. 8meter mast +1meter opbouw x 85= 765. 1,2 x 500= 600. En dan reken je nog niet alles mee. Als je de mast strijkt van een kwarttonner moet je dat niet gewoon via de fokkeval doen. Als de mast halverwege is houd je hem niet want de trekhoek wordt steeds ongunstiger en het gewicht meer. Je moet een spruit maken van bv een spiboom of beter nog van 2 balken of pijpen die lopen van de wandputtings naar de voorstag. Met een takeltje aan de voorstag laat je de mast achterover komen en de spruit komt mee omhoog, draaiende om de wandputtings waardoor de trekhoek aan de mast goed blijft. Ik heb deze construktie permanent aan boord en de spruit is gelijk mijn preekstoel. Maar ik weet hoeveel kracht op de construktie komt zelfs met mijn carbon mastje van 10 kg en 9 meter lang. Als je het niet goed doet gaat het mis en er zijn op het Haringvliet genoeg havens met een kraantje en daarmee gaat het zeker goed. Kan je gelijk je topbeslag goed nalopen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bootsmanstoel + kwarttonner 11 apr 2005 18:49 #5469

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Veerhaven numansdorp. Die hebben een dikke kraan. Ze zouden ook een jollenkraan maken maar ik weet niet of die er is. Ik heb ook wel eens een mast zien strijken met een ander schip als hulp. Met het grootzeilval van een 40 voeter is het een fluitje van een cent om jouw mastje gecontroleerd te laten zakken.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bootsmanstoel + kwarttonner 12 apr 2005 14:25 #5479

  • Koeltje
  • Koeltje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hoi Mark,
Heb je al geprobeerd aan de buitenkant van de sluis bij stellendam? Misschien kun je er daar bij, met extra laag water als je de mast naar de wal trekt, met een val.
Overigens, mijn windvaan is er eens afgewaaid, en één van de bouwers van de boot is aan de genuaval omhooggehesen in een bootsmanstoeltje. Niet de sluiting gebruiken, maar gewoon knopen, met een paalsteek, die splits moet je niet vertrouwen.
Mijn kiel is ongeveer 700 kilo, de hoogte van de mast is ongeveer 10, 5 meter, De boot is 2 ton, en steekt 103 cm (1,03 meter)
Dat ging allemaal goed, de man ging aan de achterkant van de mast omhoog.
Succes,
Cor
Navigare necesse est!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl