Snuisterend naar geschikte hardware om mijn reeflier onder de giek te laten wieberen, probeerde ik een geschikte formule te vinden voor de loads op onderlijkstrekker en reeflijnen.
Bot
Wat amerikaanse fora waar naar mijn mening een beetje bleu en oninzichtelijk wordt geauwehoerd. Dat kan dit forum écht beter.
Ik zet even wat voor, maar hoop dat iemand veel slimmer is en een goede aanvulling heeft.
Onderlijkstrekker:
Ik ga er even vanuit dat het onderlijk van het grootzeil geen kracht opneemt. Dus een losse broek. Een vast onderlijk zal marginaal kracht opnemen en wat meer frictie introduceren, maar dat verwaarloos ik even.
De casus is met maximaal binnegehaalde grootschoot, die bij de clew aangrijpt.
Gezien de grootschoot bijna in het verlengde van het zeil zit, neem ik de grootschootkracht x
Die wordt bij de clew opgenomen. De krachtvector bij de clew gaat ongeveer naar het midden van het voorlijk.
De verticale component wordt dan opgenomen door de verbinding met de giek (band, slede, reinforcement slug etc...)
De horizontale component(H)is de authaul zelf. Omdat het krachtenspel in balans moet zijn is de verticale component (V) gelijk aan de grootschootkracht.
Dan komt de berekening op:
X=V
V / 1/2 P = H / E
is gelijk aan 2V/P = H/E
is gelijk aan 2X/P = H/E
is gelijk aan E*(2X/P) = H
Wrijvingscoefficient (u) van je slug zal ergens rond de 0,5 zitten, een band 0,4 en een slede rond de 0,1 gelagerd en 0,3 ongelagerd. Deze factoren zijn aan véél variatie ondergevig afhangende van de staat van onderhoud, leeftijd, materialen etc.
Totale vergelijking E*(2X/P)+u*X = H
P X is natuurlijk ML in deze formule (van
Harken site):
Ik kom dan bijvoorbeeld met een band om de giek en P = 9,8 en E = 3,04 bij 25 knopen wind (hoog tijd voor een rif!)
X = 374Kgf
H = 232 Kgf Zonder wrijving
H= 382 Kgf met wrijving
Nu de reeflijn!
Ik ga er vanuit dat de reeflijn aan de giek geknoopt zit ter hoogte van het reefoog en daar vrij doorheen beweegt naar de achterkant van de giek. De lijn heeft daarmee dus aan de ene kant van het oog een horizontale trekkracht en aan de andere kant een verticale.
Sheet loads blijven nagenoeg gelijk, omdat je zeil wegneemt om de helling van je boot gelijk te houden. Je zei;punt komt wat naar beneden met reven, maar soit, dat verwaarlozen we even. Het laat zich overigens eenvoudig conform de sheetload formule precies uitrekenen.
Bij het 2e rif zal ik een P van een meter of 7 hebben en een E van 2,5
Invullen geeft:
"outhaul kracht" = 267 ex en 417 Kgf incl. wrijving.
417~374 dus het zeil wordt mooi in balans aangetrokken, gegeven dat het oog ook nog wel wat wrijving opleverd.
De getallen Mét wrijving zijn dus tijdens het aantrekken, de getallen zonder de belasting tijdens het zeilen.
Mag ik nu een Harken Carbo 40 mm als voetblok op dek plaatsen?
SWL = 220 Kgf
BL = 735 Kgf
Strict: Nee
Maarrr...
Volgens Harken wél: (Verkeerd gelezen, ik moet de "mid range"hebben)
Hier staat namlijk voor boten van 30ft en langer een carbo 40 mm gespecced als blok "B", en die krijgt tocht écht de zelfde last als een dekblok. Sterker nog, als mastbase block vinden ze www.harken.com/productdetail.aspx?sku=222 wel genoeg met een 136/905 Kgf belastbaarheid!
Midrange
giekblok "B": 359/1079Kgf
Midrange
dekblok "C": 340/680Kgf
Daar bovenop zijn mijn reeflijnen van polyester, 6mm. En oud. Erg oud. En half doorgesleten. Blijft allemaal prima zitten, hoewel het zeker de laatste keer was dat ik déze reeflijn gebruikte voor een eerste rif, want de laatste keer meende ik hem toch echt langzaam doormidden te trekken.
Kijkende online liggen de breakloads tussen de 500 en 800 Kgf. De lijn breekt dus in het gunstigste geval om en nabij het zelfde belastingspunt als het blok.
Heb ik mezelf nu overtuigd? Nee, anders schreef ik dit niet. Wil ik een mening/advies er over? Misschien, maar liever lekker inhoudelijk op bovenstaande, dan volgt dat vanzelf!