Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen

Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 19:36 #54844

Hoi,

Ik heb twijfels over de degelijkheid van de mast van mijn boot. De mast is van aluminium en daaroverheen zit een laag verf (of coating). Hij is 28 jaar oud en bijna 10m lang. De mast is op een aantal plaatsen flink geoxideerd en de coating laat los. Ik weet niet hoe diep de oxidatie/corrosie is. Er zitten geen gaten in de masten en bij de popnagels en beslag is hij vrij netjes.

Weet iemand een methode om de betrouwbaarheid goed te kunnen onderzoeken? Kaal maken is een begin, maar hoe dan verder.... ?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 19:47 #54845

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Normaliter is een mast van een zeewaterbestendige alu legering, corrodeert wel maar oppervlakkig. Tenzij er sprake is van een galvanische erosie - dan wordt het een ander verhaal, maar die ontstaat alleen wanneer het metaal in aanraking komt met andere metalen. De blindklinknagels die bij het mastbouwen worden gebruikt zijn van monel of rvs.

Je corrosie kan afkomstig zijn van de verf die aan het loslaten is, onderhuids zul je wel oxidatie zien, maar die mag niet diep gaan. Als je daadwerkelijk zware kraters onder de loslatende verf ontdekt, ja dan wordt het oppassen en zal de mast eraf moeten voor verdere controle.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 19:57 #54846

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
De blindklinknagels die bij het mastbouwen worden gebruikt zijn van monel of rvs.
Juist niet van RVS toch? Ik had begrepen dat RVS en alu niet zo goed samen gingen, tenzij je allerlei isolerende kunstgrepen gaat toepassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 20:03 #54847

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
RVS staat hoog op de galvanische lijst en vrijwel ieder beslag is van rvs en wordt als regel koud op het aluminium gezet. Titanium 318 zou nog beter zijn maar dat wordt een beetje duur. Koper, messing, brons en grafiet/koolstofvezel zijn de ergste vijanden van aluminium.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 20:10 #54848

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
RVS wordt altijd geisoleerd op aluminium gezet. Zonder isolatie is echt vragen om problemen. Zeker een gespoten mast (1 keer gehad, en nooit weer) vreet helemaal weg als er direct contact is met RVS. RVS staat inderdaad hoog op de galvanische lijst en aluminium veel lager en het laagste materiaal wordt dus geofferd. RVS en aluminium dus altijd scheiden. Monel of alu popnagels gebruiken nooit RVS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 20:17 #54849

Je corrosie kan afkomstig zijn van de verf die aan het loslaten is, onderhuids zul je wel oxidatie zien, maar die mag niet diep gaan. Als je daadwerkelijk zware kraters onder de loslatende verf ontdekt, ja dan wordt het oppassen en zal de mast eraf moeten voor verdere controle.

De mast is reeds plat en de corrosie is meer dan enkel oppervlakkig, maar heb nog geen overdreven zware kraters kunnen ontdekken op de kleine plekken die al kaal zijn. Wat nader onderzoek is dus wel op zijn plaats denk ik.

Weet iemand hoe zo’n verdere controle werkt? Wordt er een stress test uitgevoerd, een dikte meting misschien? Of gewoon een visuele inspectie en inschatting?

(De popnagels zijn volgens mij van een alu legering, maar daar zit niet veel corrosie)
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 20:23 #54851

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Heb je foto's? En waar heb je het meeste last van corrosie?

Ik heb een sprinta sport gehad waar de hele mast onder de corrosie zat. Over het algemeen was het oppervlakkige corrosie. Op die plaatsen heb ik de mast kaalgehaald en opnieuw in de verf systeem opgezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 20:38 #54853

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
RVS wordt altijd geisoleerd op aluminium gezet. Zonder isolatie is echt vragen om problemen. Zeker een gespoten mast (1 keer gehad, en nooit weer) vreet helemaal weg als er direct contact is met RVS. RVS staat inderdaad hoog op de galvanische lijst en aluminium veel lager en het laagste materiaal wordt dus geofferd. RVS en aluminium dus altijd scheiden. Monel of alu popnagels gebruiken nooit RVS

Je maakt me werkelijk nieuwsgierig. Kun je me een boottype noemen waarbij ik dat kan zien? Ik ben bij heel wat mastenmakerijen geweest maar ik heb nergens gezien dat er isolatiemateriaal werd gebruikt bij het opzetten van lummelbeslag en andere items zoals fundaties voor winches.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 21:30 #54862

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De mast is reeds plat en de corrosie is meer dan enkel oppervlakkig, maar heb nog geen overdreven zware kraters kunnen ontdekken op de kleine plekken die al kaal zijn. Wat nader onderzoek is dus wel op zijn plaats denk ik.
De plaats van de corrosie speelt ook een rol. Op een aantal plaatsen heb je het maximaal moment in de mast en op andere plaatsen wordt de mast minder zwaar belast. kritische plaatsen zijn ter hoogte van de dekdoorvoer (indien de mast daar is ingeklemd), het aangrijpingspunt van het neerhouderbeslag, de plaats van het lummelbeslag en daar waar de zalingen aan de mast zijn bevestigd. Bij een fractioneel tuigage heb je ook nog een moment bij het aangrijpingspunt van het voorstag. Maar al zit de corrosie in de buurt van de plaats waar een moment zit is er nog niets aan de hand als de corrosie in de buurt van de neutrale lijn zit.

Corrosie bij de masttop en mastvoet is minder kritisch, de momenten zijn daar nul. Wel moet er genoeg vlees overblijven om de dwarskracht en compressiekracht over te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 21:42 #54864

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik ben bij heel wat mastenmakerijen geweest maar ik heb nergens gezien dat er isolatiemateriaal werd gebruikt bij het opzetten van lummelbeslag en andere items zoals fundaties voor winches.
Zo'n mastenmakerij moet natuurlijk ook denken aan continuïteit voor de toekomst. Beter dat een mast maar 20 jaar meegaat dan 40 jaar.

Op mijn jachtje van Zweedse oorsprong zijn de rvs onderdelen wel degelijk met elektrisch isolerende plaatjes op de mast gemonteerd. Kleine onderdelen zijn/worden met bariumchromaat-pasta (duralac) bevestigd. Een monel popnagel zou je eigenlijk ook in de duralac moeten dopen voor je hem vastpopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 14 jan 2009 21:57 #54868

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik ken het product Duralac maar heb het nog nooit toegepast zien worden.
Maar we zullen het nagaan.
Ik vind het interessant genoeg om te weten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 07:54 #54884

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik heb andersom bijna nog nooit gezien dat het niet gebruikt werd....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 10:53 #54897

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
In ieder geval gebruikte proctor dunnen kunststof plaatjes en Lancote om RVS en aluminium te scheiden.

Ook bij mijn huidige mast (holland spar) is bij alle RVS/aluminium verbindingen Lancote gebruikt en zijn eerste allen gaten gemaakt en waar nodig draad getapt in de mast voordat de mast geanodiseerd is (ook een manier van scheiden).

Boor maar eens een gat in een alu mast en tap daar draad in en zet daar een RVS bout in en kijk over 2 jaar maar eens of je hem los krijgt.

Aluminium wordt niet voor niets gebruikt als anode materiaal om andere metalen te beschermen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 11:11 #54900

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
LanoCote is meer een schroefdraadcoating tegen vastrotten, maar idd ook een galvanisch scheidingsmiddel.
Ipv schroefdraad tappen in dun en zwak materiaal kun je ook lijmen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 16:25 #54927

Heb je foto's? En waar heb je het meeste last van corrosie?
De plaats van de corrosie speelt ook een rol. Op een aantal plaatsen heb je het maximaal moment in de mast en op andere plaatsen wordt de mast minder zwaar belast....

Ik weet zo uit mijn hoofd niet exact waar de ernstige corrosie plekken zich bevinden, maar ben van plan om de mast helemaal kaal te maken. Vraag me nu alleen af wat het beste gereedschap is. Een flaplamellenschijf bekleed met aluminium oxide, of een komborstel, maar die zijn meestal van staal 8O. Komborstel werkt lekkerder denk ik, maar dan zou het probleem nog wel eens heviger kunnen worden...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 17:15 #54929

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Zou je geen scotch brite borstel/ lamellen schijf kunnen gebruiken om de mast schoon te krijgen?
www.overtoom.nl/lamellenschijv...aJkZgCFQ4i3godwn1yng

ik heb ook duralac gebruikt op aanraden van de werf.

www.georgekniest.nl/catalogus/...ompound/product.aspx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 17:38 #54931

Klinkt goed, is ook met alu-oxide bekleed :D

solutions.3m.com/wps/portal/3M...PWS904gl5BTDH5B55Dbl
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 20:14 #54952

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Deze mail kreeg ik net:

Beste Robert,

wij isoleren alles wat rvs op alu is altijd
of door Pasta als Lanacote of Teffgell

maar tussen een lier kun je ook een dunne kunststof pakking zetten

popnagels gebruiken wij altijd rvs
ook dopen in de pasta
monel bevat koper en dat vind aluminium niet zo fijn


Met vriendelijke groeten,

Mastermasten Enkhuizen
Nico de Graaf

Dat is dus duidelijk en ook weer wat geleerd.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 20:24 #54953

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Dat is in ieder geval duidelijk.

Trouwens na montage met duralac wel gelijk netjes schoonmaken eromheen. Deze pasta is net verf als het opgedroogt is.

oja als je weer gaat popnagelen met hele grote popnagels wel even een palletje omzetten zodat de nagel na het afbreken niet wegschiet.
Bij die grote popnagels moet zo'n nagel echt niet ergens tegenaan komen, is net een kogel.

door schade en schande wijs geworden :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Betrouwbaarheid van een mast beoordelen 15 jan 2009 21:59 #54974

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
of een komborstel, maar die zijn meestal van staal 8O. Komborstel werkt lekkerder denk ik, maar dan zou het probleem nog wel eens heviger kunnen worden...
Jazeker, er blijven altijd kleine ijzerdeeltjes achter in het aluminium, dat zou wel eens meer kwaad kunnen doen dan goed. Dat is ook een reden waarom het niet verstandig is de anodes met een staalborstel schoon te borstelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl