Kijk eens aan, dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb.
@Remco, jazeker komt de lapjesmaker opmeten aan boord, het geheel aan de zeilmaker over laten, nou nee.
Ik vindt het leuk om een beetje eigenwijze input terug te geven en dan in samenspraak tot een goed zeil te komen.
@Koko, ja ons reefgedrag komt zeker ter sprake, nu is het zo dat we bij zo,n 15 knts aan de wind aan rif 1 gaan denken, nou ja, dan mag ie er wel in.
De boot loopt dan tegen de 7 knts, trek ik het rif er in dan loopt ze plots makkelijk 7 knts +.
Komt natuurlijk ook door de oude lap die er nu op staat.
@Onno, op onze vorige boot heb ik gezworen bij een volgend grootzeil een 3e rif te nemen.
Nu ben ik er niet zo zeker meer van, we hebben een eenlijns reefsysteem, waar en hoe moet dat derde rif dan worden ingeschoren ?
Het moet praktisch en simpel blijven.
@Lady Elsa, het gedoe met de leuvers ken ik, niet bij ons huidige rif 1, daar gaat het om slechts twee leuvers.
Wel bij rif 2, dan moeten er zo,n vijf weg en dat past dan niet meer, ik heb zo,n schuifje in de mastrail dat pers ik er dan automatisch uit.
Moet rif 2 er dan weer uit, dan moeten de leuvers er weer in, tja.....
@Erik, die twee rifs verhouding die jij nu noemt, dat lijkt me wel wat.
Het rif 2 word dan vanzelf een rif 3 light, dat ga ik met de maker bespreken.
@Ad, tja daar zeg je wat, je lijkt mijn lieve moedertje wel, ik wou niet luisteren, zat liever naar buiten te kijken.
Maar ze had gelijk, jij dus indirect ook.
Wat bootjes betrefd is al die rekenarij leuk en nuttig maar ik ben wat dat betrefd meer een gevoelsmens.
@FMJ en Force One, het idee van flinke reefstappen spreekt me wel aan, vandaar ook dit topic.
We varen met een 105 % genua en daar onder een 90% jib, het bootje doet het daar prima op, is ook zo ontworpen.
Wellicht dat er eens een code 0 bij komt of zoiets, maar dat is nog lang geen zekerheidje.
@Witte Tovenaar, het lijnen systeem kan ik aanpassen, kwestie van de ogen onder de giek verplaatsen.
We hebben niet het v/d Stadt snelreefsysteen in de giek , met die schuivende vertraging, gewoon een doorlopende lijn.
Algemeen, het wordt een 2+2 lattensysteem met de karren op de doorlopende latten.
Cunningham, ja.
Trimstrepen, ja.
telltales, ja.
Losse broek, ja.
Het "probleem" met de uitlopende leuvers , ik denk zomaar dat we daar niet aan ontkomen.
Nu speelt dat niet met rif 1 maar in de nieuwe situatie wellicht wel.
Ik heb weer wat stof om met de zeilmaker te bespreken, tot zover bedank allen.