Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken

Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken 20 sept 2014 10:30 #553067

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
beste mensen.

zou dit weekend de boot schoonmaken en een kleine inspectieronde doen en wat tref ik aldaar aan.
De giek lag met afgebroken lijn half op de kuip. Uiteraard zat het nog vast aan de mast.

Ik zag dat de lijn aan vervanging toe is.

Vragen over de Dehler Varianta 65
1. loopt de lijn door de mast? Moet de mast gestreken worden voor vervanging?
2. Ik wil de mast strijken zodat ik erbij kan, maststrijk installatie is aanwezig, moet ik de stagen losdraaien en de giek demonteren?
3. Welk soort lijn kan het beste hiervoor gebruik worden? Het originele lijnis ± 8 a 10 mm dik.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken 20 sept 2014 11:05 #553072

Ik heb zelf ooit de "oer Varianta", de K3 gehad ( met een heleboel aanpassingen maar dat is een heel ander onderwerp) en daar liep die lijn in ieder geval niet door de mast. Sterker , hij zat bovenaan de mast gewoon vast en kon via een keerblok aan het eind van de giek vooraan de giek worden bijgesteld.Later heb ik die lijn , net als de andere lijnen, naar de kuip geleid.
je kunt trouwens makkelijk zien of hij door de mast gaat want dn moet hij er immers beneden ergens weer uit komen en aan een kikker vast zitten :huh: ;)
De mast kun je in principe ook strijken zonder de giek eraf te halen door de giek een stuk (30 graden of zo)omhoog te trekken met de kraanlijn of in dit geval met de grootzeilval die je dan als kraanlijn gebruikt en dan helemaal opzij te draaien tot tegen de wanten.
Maar het strijken gaat een stuk makkelijker als je de giek gewoon eraf haalt .
Als je dan de mast strijkt ligt de giek uiteindelijk zijwaarts van de mast op het dek of de zeereling.
Wel zorgen dat er genoeg plaats blijft voor de giek onder de mast door een voldoende hoge maststeun te gebruiken.
Een kraanlijn van 8 of zelfs 10 mm acht ik wel erg dik voor een Varianta. Bij mij was het een 6 mm polyester schootlijn. Zelfs de vallen zijn maar 8 mm.
Een voorgerekte 6mm vallijn heeft al een breekkracht van 700-1000 kg en dat lijkt me toch wel voldoende!(www.georgekniest.nl/Catalogus/...owbraid/product.aspx)
Ik zou daarom 6 mm voorgerekt polyester nemen(goedkoop) maar natuurlijk kan dyneema ook als je (duur) high tech wilt.

Ad
ps.
Ik heb eens gekeken in deze originele brochure (varianta24.de/varianta65-Prospekt.pdf)en de originele handleiding (varianta24.de/Handbuch-Varianta.pdf) maar zo te zien is er helemaal geen kraanlijn aanwezig , alleen een ophanglijntje aan het achterstag.
De kraanlijn op jouw boot is ds waarschijnlijk (net als destijds bij de mijne) door een vorige eigenaar aangebracht om makkelijker te kunnen reven. Bij reven vanuit de kuip heb je zoiets wel nodig .
Laatst bewerkt: 20 sept 2014 11:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken 20 sept 2014 11:59 #553084

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Als je nog bij de oude lijn kan en hij zit nog door de mast kan je de nieuwe lijn en simpel aan maken en doorheen trekken aan de oude.

Plaats de oude en nieuwe lijn stuikend tegen elkaar ( in elkaars verlengde). Wikkel er een dun tape'je omheen. Naai ze aan elkaar met een stevig garen, bijv takelgaren. Wikkel daar nog een dun tape'je omheen en voila!
Nu rustig en beheerst de oude lijn uit de mast trekken en zo de nieuwe in de mast. 20minuten werk is al veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken 20 sept 2014 12:48 #553092

Tja , dat geldt dus alleen als de kraanlijn echt door de mast gaat maar dat is vrijwel zeker , origineel, niet het geval.

V.w.b. de vraag over het losdraaien van de wantspanners.
Voor zover ik kan zien in de brochure en me herinner zitten de onderwanten precies in lijn met de maststeun en de hoofdwanten erachter.
Beide zullen (veel) losser komen te staan als je de mast strijkt en hoeven daarom niet persé losgedraaid te worden.
Wel verdient het aanbeveling de achterstag wat losser te zetten en ook het voorstag om naderhand de mast makkelijk weer te kunnen zetten.
Als laatste uiteraard weer aanspannen.

Overigens, als je dit soort dingen nog nooit hebt gedaan , probeer dan iemand te vinden die dat vaker gedaan heeft en je kan helpen.
Want er kan van alles "goed" fout gaan bij dit soort acties. :evil:
Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2014 12:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken 20 sept 2014 13:16 #553095

In deze , ik vermoed recentere handleiding van de Varianta 65 en niet avn de originele K3/K4 , staat inderdaad op pagina 5 dat de Varianta (standaard) een vaste kraanlijn (=dirk) heeft die vastzit aan de masttop en dus niet door de mast loopt en via een keerblok op de giek vooraan op de giek in een currieklem vastzit.
www.sailcom.ch/doku/download/68_20090607161647.pdf
Ze zijn zelfs nieuw nog te bestellen bij: www.marina-team.de/ersatzteile.php?site=VARIANTA
nummer 12198.
Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2014 13:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lijn giek dehler Varianta 65 gebroken 20 sept 2014 16:17 #553125

  • Edr
  • Edr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
beste mensen,

bedankt voor de vele adviezen en de links daar naar toe. Ik ga het rustig bekijken, dan kan ik morgen even bij de boot kijken en eventueel acties ondernemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl