Ik heb zelf ooit de "oer Varianta", de K3 gehad ( met een heleboel aanpassingen maar dat is een heel ander onderwerp) en daar liep die lijn in ieder geval niet door de mast. Sterker , hij zat bovenaan de mast gewoon vast en kon via een keerblok aan het eind van de giek vooraan de giek worden bijgesteld.Later heb ik die lijn , net als de andere lijnen, naar de kuip geleid.
je kunt trouwens makkelijk zien of hij door de mast gaat want dn moet hij er immers beneden ergens weer uit komen en aan een kikker vast zitten
De mast kun je in principe ook strijken zonder de giek eraf te halen door de giek een stuk (30 graden of zo)omhoog te trekken met de kraanlijn of in dit geval met de grootzeilval die je dan als kraanlijn gebruikt en dan helemaal opzij te draaien tot tegen de wanten.
Maar het strijken gaat een stuk makkelijker als je de giek gewoon eraf haalt .
Als je dan de mast strijkt ligt de giek uiteindelijk zijwaarts van de mast op het dek of de zeereling.
Wel zorgen dat er genoeg plaats blijft voor de giek onder de mast door een voldoende hoge maststeun te gebruiken.
Een kraanlijn van 8 of zelfs 10 mm acht ik wel erg dik voor een Varianta. Bij mij was het een 6 mm polyester schootlijn. Zelfs de vallen zijn maar 8 mm.
Een voorgerekte 6mm vallijn heeft al een breekkracht van 700-1000 kg en dat lijkt me toch wel voldoende!(
www.georgekniest.nl/Catalogus/...owbraid/product.aspx)
Ik zou daarom 6 mm voorgerekt polyester nemen(goedkoop) maar natuurlijk kan dyneema ook als je (duur) high tech wilt.
Ad
ps.
Ik heb eens gekeken in deze originele brochure (
varianta24.de/varianta65-Prospekt.pdf)en de originele handleiding (
varianta24.de/Handbuch-Varianta.pdf) maar zo te zien is er helemaal geen kraanlijn aanwezig , alleen een ophanglijntje aan het achterstag.
De kraanlijn op jouw boot is ds waarschijnlijk (net als destijds bij de mijne) door een vorige eigenaar aangebracht om makkelijker te kunnen reven. Bij reven vanuit de kuip heb je zoiets wel nodig .