Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zeilplan kimkieler

zeilplan kimkieler 23 sept 2014 12:41 #553875

Nou vooruit, voor ik een zeilmaker vraag eerst hier maar eens een balletje opgooien. Ik ben me aan het orienteren op nieuwe zeilen voor onze MacWester 27 kimkieler.

Op dit moment zit er een oude Genua 1 (of 2, maar ik denk 1) op en een grootzeil met 3 rifs. Beide zeilen zijn eigenlijk wel toe aan vervanging. Nou vraag ik me sterk af of het voeren van een grote genua wel zo'n goed keus is op een kimkieler. Immers de boot wil van zichzelf al niet zo hoog aan de wind, maar een grote genua buiten de vertaging om die bij het achterlijk ook weer naar binnen buigt zal ook niet meehelpen.

Tot overmaat van ramp worden overstagmanoeuvres ook problematisch, door het zeil altijd blijft hangen achter een stag, luik oid.

Bovendien is het een rolsysteem en vind ik het weinig flexibel. Bij harde wind is het te veel en inrollen geeft (uiteraard) een belabber zeileffect.

De boot is volgens mij wel getuigd op een wat groter voorzeil gezien het bescheiden grootzeil.

Nu heb een aantal criteria voor het nieuwe zeilplan:

- flexibiliteit: ook op zee wil je veilig kunnen varen in verschillende omstandigheden en je zeilvoering dus kunnen aanpassen.
- hoogte: het is geen scherp schip, maar zorgt de genua niet voor een onnodig hoogte verlies
- loefgierigheid: op die moment vind ik de boot te loefgierig (toegegeven, trimmen van het staande want zou daar ook nog verbetering in kunnen brengen).
- makkelijk overstag kunnen.
- ik heb 1 voorstag en zou een hoofdzeil graag op de rolreef houden. Zelf voel ik wel voor leuvers, maar er varen nog anderen met de boot en die zijn verknocht aan het gemak van het rol systeem.
- eventueel zou ik willen nadenken over een wegneembare voorstag.

Mijn huidige idee: tuig de boot met een moderne fok (high-aspect ??). Die vergemakkelijkt het overstag gaan, zorgt voor een betere zeilvoering aan de wind en is direct iets meer bestand tegen winden vanaf 5 bft. Ik lees dat de rechte snit van deze zeilen ook zorgt voor betere zeileigenschappen indien het verkleind wordt.

Aanvullen met een halfwinder, gennaker, code o of hoe heten ze allemaal, die met rustiger weer de taak van de genua kan over nemen. Deze vliegend hijsen.

Eventueel, aanvullen met een stormfok voor noodgevallen (was niet van plan er in terecht te komen, maar goed zeemanschap...) Dan weet ik echter nog niet goed hoe ik die moet bevestigen. Of kan de high-aspect zover ingerold?

Oh ja, mast is ongeveer 8,50 m., boot zelf 8.20 m.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 12:42 door gerhardstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 12:56 #553879

Ik denk dat je op moet passen met het sterk verkleinen van de genua.
Immers, het zeilplan en de plaats van de mast is afgestemd op de afmetingen van grootzeil en genua.
Klopt dat niet meer wordt de boot loefgieriger.

Overigens snap ik je opmerking betreffende het reven met een rolreef niet.
Ik heb bij mijn Leisure 27 ( die ook een rolgenua van ca. 23 en een grootzeil van 12 m2 heeft) alleen goede ervaringen , ook met een meer dan half ingerold voorzeil.
Ook bij mijn vorige boot met ongeveer dezelfde verhoudingen had ik er goede ervaringen mee.
Een rolreefgenua moet ook wel speciaal ontworpen zijn voor dat doel met o.a. bijv. schuim in het voorlijk en een wat zwaarder doek (eventueel alleen achterin dan een normale genua.

En een MacWester 27 kimkieler zal sowieso nooit een racemonster worden net als mijn Leisure 27 ;) :lol:
Vraag eventueel eens bij de McWester vereniging in Engeland:
www.macwester.org/

Overigens was een zeilplan met een grote genua en een klein grootzeil vroeger (70er 80er jaren)heel normaal.
En overstag gaan moet eigenlijk geen problemen opleveren .
Houd je de genua wel bak tot de boot door de wind is? Dan waait hij normaliter vanzelf over.
Blijft hij toch ergens haken moet je die "haakpunten"beschermen door bijv. spannerhulzen over de wantspanners of beugels aan beide zijden van een luik.
Ad
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 13:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 13:35 #553889

Je boot heeft al weinig zeil tov waterverplaatsing. Ik zou zuinig op de vierkantemeters zijn. Mocht je voor een geheel nieuw tuig gaan dan zou je een hogere mast kunnen plaatsen, waardoor je door de toegenomen effectiviteit van met name het voorzeil met minder overlap toe zou kunnen. Maar dit zal een stuk kostbaarder worder dan alleen twee nieuwe zeilen.

Praat eens met je zeilmaker, wellicht heeft hij ervaringen met dit soort vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 14:42 #553912

Met het hoger maken van de mast zou ik maar oppassen.
Gezien de niet al te hoge ballastratio kon de boot wel eens erg snel op één oor gaan hangen waardoor je eerder moet reven.
En dan heb je netto weinig bereikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 15:00 #553915

Ja dat is ook weer zo, maar met lichtweer ben je wel echt in het voordeel. Wellicht kan een modernere mast van een (qua gewicht) lichter profiel zijn - maar goed hier heeft TS waarschijnlijk geen zin in om begrijpelijke redenen.

@TS: op het ownersforum heb ik wat tekeningen en alignment van de kielen gezien: zijn jouw kielen en roer ook zodanig geprofileerd? Mocht dit bij jouw boot verre van een goed profiel zijn dan kun je hier wellicht een verbetering halen (aan de wind dan)

Ik verwacht dat nieuwe, voor jouw boot gesneden zeilen (niet té vlak want je wilt ook wat power gezien je volle romp) toch wel een significant verschil zullen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 15:48 #553929

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Op mijn 17voets kimkielertje heb ik een nieuwe (rol)genua. In combinatie met nieuw geplaatste genuarails (Nou ja, nieuw... nauwelijks gebruikt :P ) kan ik dat zeil goed vlak trekken. Dit levert me toch weer een paar graadjes extra hoogte op, en minder helling, zeker vergeleken met mijn oude genua. Half opgerold zeilt het ook nog prima. Vooral op open water vind ik het rollen wel erg prettig, en mijn genua is er voor gemaakt. Met schuimstrook in het voorlijk. Dit najaar komt er ook nog een nieuw grootzeil bij.
Ik zou zoveel mogelijk bij het bestellen van nieuwe zeilen de originele maten aanhouden. Ik weet bijna wel zeker dat die nieuwe zeilen (en de mast even goed trimmen) alleen al een enorme verbetering geven.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 15:49 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 15:54 #553931

Als je meer power bij licht weer wilt zou een gennaker misschien zinvol zijn.
Die zal voor jouw Mcwester al gauw 40-45 m2 zijn.
Bij mijn vorige boot , een Leisure 23 , was dat een groot succes bij een windje tot ca. Bf 3.
Bij mijn huidige Leisure 27 (mastlengte 10 meter) zou dat maar liefst een gennaker van ca. 50m2 zijn.
Ik heb nu wel een spinaker van 56 m2 maar dat is me een beetje teveel gesjor vooral omdat de spiboom ook nog zo'n ouderwetse is van aluminium en 9 cm diameter met een fors gewicht.
Ad
Laatst bewerkt: 23 sept 2014 15:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 16:22 #553947

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
gerhardstoel schreef :
Nou vraag ik me sterk af of het voeren van een grote genua wel zo'n goed keus is op een kimkieler. Immers de boot wil van zichzelf al niet zo hoog aan de wind, maar een grote genua buiten de vertaging om die bij het achterlijk ook weer naar binnen buigt zal ook niet meehelpen.

Ik heb vorig jaar via een marktplaats een (nieuwe) 2dehands genua gekocht. Past perfect, alleen het onderlijk is een meter langer dan gangbaar voor mijn westerly kimkieler. Ik merk inderdaad dat ik met dit zeil minder hoog aan de wind kan zeilen. Waarschijnlijk omdat het onderlijk te lang is. Maar mijn zeilkennis is nog te pril om dit met zekerheid te kunnen zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 16:27 #553950

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Ersten schreef :
gerhardstoel schreef :
Nou vraag ik me sterk af of het voeren van een grote genua wel zo'n goed keus is op een kimkieler. Immers de boot wil van zichzelf al niet zo hoog aan de wind, maar een grote genua buiten de vertaging om die bij het achterlijk ook weer naar binnen buigt zal ook niet meehelpen.

Ik heb vorig jaar via een marktplaats een (nieuwe) 2dehands genua gekocht. Past perfect, alleen het onderlijk is een meter langer dan gangbaar voor mijn westerly kimkieler. Ik merk inderdaad dat ik met dit zeil minder hoog aan de wind kan zeilen. Waarschijnlijk omdat het onderlijk te lang is. Maar mijn zeilkennis is nog te pril om dit met zekerheid te kunnen zeggen.

Een meter is wel veel, dan komt dat waarschijnlijk niet goed uit met je huidige lei-ogen, het zeil is dan aan de wind waarschijnlijk te bol..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zeilplan kimkieler 23 sept 2014 16:30 #553953

Dank voor jullie reacties. Dat van dat zeiloppervlak ben ik het mee eens. Vandaar ook dat er zeker een halfwinder oid op zou moeten.

De boot gaat overigens prima overstag, maar de genua laat zich vaak niet lekker overhalen, blijft haken, maar daar zijn inderdaad wel praktische oplossingen voor.

Het ging mij vooral om de aandewindse eigenschappen en de flexibiliteit in zwaarder weer. Een racemonster hoeft het niet te worden, dan had ik een andere boot gekocht :)

Overigens is de genua niet origineel (in nederland gemaakt) en de mast is er in Delfzijl door Struik op gezet. Ik weet dus niet zeker in hoeverre de originele maten zijn aangehouden.

Ik ben overigens in contact met de MacWester Organisation en heb van hun de originele specs gekregen. Uit de tijd dat het ontwerpen van een boot nog in een schriftje gebeurde (zie plaatje). Nog behoorlijk lastig te ontcijferen :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl