Beste Mholtel,
Hoe een mast op een boot hoort te staan is niet een kwestie van ontwerp (soms wel zie de vroegere theeklippers) maar een kwestie van de balans tussen kiel/roer en fok en grootzeil en de plaatsing daarvan.
Dus hoe de mast hoort te staan is niet de vraag, eerder is hoe je de mast wilt hebben.
Dit lijkt mij het antwoord op jouw vraag 1
vraag 2
Als de ruimte onder de voet van de mast het toelaat zou je de mast naar voren kunnen laten komen door de voorstag strakker te zetten en de zijstagen en achterstag iets te laten vieren. Staat de mast vol in de mastvoet en is er geen ruimte meer dan zal het hele mastspoor een tikje naar voren moeten, een paar centimeter is al genoeg.
Vraag 3
De mast wordt in toom gehouden door de diverse stagen. De stagen oefenen een neerwaartse druk uit op de mast en alle krachten daarop worden afgeleid via de mastvoet, het dek en de schotten/steunen daaronder. De mastbout doet eigenlijk niets anders dan de mast op een bepaalde plek houden.
De meeste mastsporen hebben een aantal gaten waarin je de mastbout kunt stoppen dus verstelbaar. Als die gaten verbind tot een sleuf heb je de mast maximaal verstelbaar tot op de milimeter maar verzwakt het mastspoor wel natuurlijk door het weghalen van materiaal.
Hedzer