Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mastbout waarschip 7.10

Mastbout waarschip 7.10 20 apr 2005 21:59 #5541

Beste mholtel,

er zijn meerdere mogelijkheden om je mast te trimmen. Je geeft zelf aan dat meer achterover geen optie is omdat de mast dan tegen de kajuit aanloopt. Dit is ook geen optie of je boot moet erg lijgierig zijn (naar lij willen gaan) zodat je het zeilpunt naar achter wilt verplaatsen om dat probleem eruit te trimmen. Wat nog wel kan is een vertrimbare achterstag te plaasen om meer 'boog' in je mast te krijgen voor hardere wind. Hoe meer boog, hoe vlakker je grootzeil en des te meer je wind loost via het achterlijk. Verer kun je natuurlijk een cunninghamhole laten maken door de zeilmaker. Als je deze aantrekt word je grootzeil ook vlakker en kun je hoger en/of met hardere wind je grootzeil laten staan. Het gebruik van een cunningham word door diverse mensen betwist overigens.
Is dit wat je wilde weten?

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast 23 apr 2005 15:39 #5547

Beste Mholtel,

Hoe een mast op een boot hoort te staan is niet een kwestie van ontwerp (soms wel zie de vroegere theeklippers) maar een kwestie van de balans tussen kiel/roer en fok en grootzeil en de plaatsing daarvan.
Dus hoe de mast hoort te staan is niet de vraag, eerder is hoe je de mast wilt hebben.
Dit lijkt mij het antwoord op jouw vraag 1

vraag 2
Als de ruimte onder de voet van de mast het toelaat zou je de mast naar voren kunnen laten komen door de voorstag strakker te zetten en de zijstagen en achterstag iets te laten vieren. Staat de mast vol in de mastvoet en is er geen ruimte meer dan zal het hele mastspoor een tikje naar voren moeten, een paar centimeter is al genoeg.

Vraag 3
De mast wordt in toom gehouden door de diverse stagen. De stagen oefenen een neerwaartse druk uit op de mast en alle krachten daarop worden afgeleid via de mastvoet, het dek en de schotten/steunen daaronder. De mastbout doet eigenlijk niets anders dan de mast op een bepaalde plek houden.
De meeste mastsporen hebben een aantal gaten waarin je de mastbout kunt stoppen dus verstelbaar. Als die gaten verbind tot een sleuf heb je de mast maximaal verstelbaar tot op de milimeter maar verzwakt het mastspoor wel natuurlijk door het weghalen van materiaal.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl