Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tuigage vraag...

Tuigage vraag... 24 okt 2014 21:30 #563377

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Ik heb een vraag over mijn tuigage, en dan speciaal de onderwanten. Deze onderwanten zijn aan de boot bevestigd voor het hoofdwant, en voor de mast. Met deze onderwanten, als je de mast volgens de handleiding optuigt, geef je de mast een kleine ¨voorbuiging¨.
(Hieronder een plaatje, pagina 4)
www.leisureclubholland.nl/Broc...r-mast-want-giek.pdf
Nu valt mij op een aan de windse koers op dat de mast in windvlagen nogal naar voren doorbuigt. Nou vraag ik mij dus af, kan dit kwaad? Ik wil deze winter toch mijn verstaging gaan vervangen, en zit er aan te denken om 2 extra onderwanten te maken, die aangrijpen op hetzelfde punt als het hoofdwant. Goed plan? of niet doen?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tuigage vraag... 24 okt 2014 21:41 #563384

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Welk deel van de mast buigt naar voren? Middendeel of top?
Middendeel is wel wenselijk, top zeer zeker niet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tuigage vraag... 24 okt 2014 21:58 #563389

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Het middendeel, en bij harde wind best wel veel, centimeter of 10... Lijkt mij een beetje veel voor een mast van 6,50mtr..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tuigage vraag... 25 okt 2014 04:28 #563402

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Ik zie dat je onder want naar voren staat bij rechte zalingen. Er is daarmee niets dat naar voren buigen voorkomt.
Als de mast buigt, wordt het grootzeil vlakker gemaakt. Hierdoor levert het minder druk en kan je makkelijker meer wind aan.
De constructie met maar 1 onder want en dan ook nog naar voren,heb ik nog niet gezien. Meestal staat het onderwant achter het hoofd want en is daarmee de maximalemastbuiging te beperken. Ben benieuwd wat de rest er van te zeggen heeft.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tuigage vraag... 25 okt 2014 13:51 #563505

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Alle Leisure 17tjes hebben deze tuigvorm, maar wel met 3 verschillende masten. Ik heb een Hoyt-Allen mast, die is wat flexibeler dan de andere 2 mast-types . De Leisure 17SL (modernere, laatste versie, heeft een wat ¨gestroomlijnde¨ kajuitopbouw) Deze heeft de onderwanten op het zelfde bevestigingspunt zitten als het hoofdwant. Bij de 17SL is de mastbuiging ook slechter te beinvloeden.
Wat de zalingen betreft, die staan bij beide types in een hoek, niet recht.
Aan de wind zet ik altijd wat meer spanning op de achterstag, dit levert dan behalve meer spanning op de voorstag ook een iets grotere mastbuiging op. Met harde wind zeilt dit goed, maar in de windvlagen vind ik dat doorbuigen van soms wel 10cm wel een beetje veel, ook omdat dat volgens mij invloed heeft op de voorstagspanning. Die word dan, denk ik, kortstondig wat minder, en dat kan volgens mij nooit goed zijn..
Vandaar mijn idee van die 2 extra onderwanten, om dat doorbuigen in de windvlagen een beetje in toom te houden. Mijn bootje kan verbazend veel wind hebben, maar ik hou de boel wel graag heel...
Er zijn toch een slordige 3-4000 Leisure 17 en 17Sl gebouwd, dan moet iemand toch een idee/reden hebben gehad om de onderwanten op deze manier te plaatsen, zou je denken..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tuigage vraag... 25 okt 2014 14:52 #563515

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Ik heb het standard rig (mast 6.10 meter), maar enige doorbuiging van serieuze aard heb ik nooit waargenomen. Het lake rig (6.60 meter mast) was ook leverbaar, met iets meer zeil dus beter zeilend bij licht weer, maar eerder reven bij meer wind.
Jouw tuigage lijkt op het lake rig, maar dan met een soepelere/lichtere mast. Als je extra onderwanten wilt, zou ik ze achter het hoofdwant laten aangrijpen, en in eerste instantie niet te strak zetten. Je kunt dan de doorbuiging eventueel wat compenseren door er iets meer spanning op te zetten, mogelijk in combinatie met het wat losser zetten van de voorste onderwanten.
mrtnm schreef :
Het middendeel, en bij harde wind best wel veel, centimeter of 10... Lijkt mij een beetje veel voor een mast van 6,50mtr..

Martijn :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 06:17 #563779

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Je kan ook een wegneembare soort bakstag ( in dit geval is het meer een checkstay) maken die aangrijpt bij de zaling met een paar dyneemalijntjes en een aangrijpingspunt verder naar achteren (betere trekhoek) en daar eerst wat mee experimenteren.
Racy gadget op een Leisure! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 08:04 #563798

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2155
Hi,

Ik heb hier een tijdje op zitten broeden, maar ik begrijp het toch niet helemaal.
Er ligt hier voor mijn keukenraam een L17 van de buurman en ik heb eens gesnuffeld hoe die getugd is. Beetje anders dan anders, maar niet heel gek.
Je zou zeggen, dat met voldoende stagspanning er weinig vreemds moet gebeuren.
Het enige wat ik direct zou veranderen, is dat de zalings los zitten. De combinatie van gepijlde zalings en een draaibare bevestiging heb ik nooit begrepen; vastzetten die boel als dat al niet is gebeurd.

Dan iets wat ik niet helemaal begrijp: Je zegt dat de mast verder naar voren gaat buigen in vlagen, terwijl je met meer wind je achterstag doorzet.
Dat kan volgens mij alleen, wanneer er te weinig spanning op je lijwant staat en de mast door het loefwant naar voren wordt gedrukt.

Ik zou dus als eerste eens de zalings goed fixeren en zorgen dat er voldoende spanning op het hoofdwant staat.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 08:07 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 09:05 #563821

Martijn,
Sinds kort is er op de Engelse Leisure website een Leisure17 handboek beschikbaar.
Is eigenlijk alleen voor leden maar ik wil je wel een pdfje sturen per mail als je me per PB je mailadres stuurt.
Staat ook een uitgebreid hoofdstuk over de tuigage in.
Wel in het Engels uiteraard.
Was je niet lid daar?
Dan kun je het uiteraard zelf downloaden.
Overigens heb ik in hun forum nog nooit wat gelezen over dit soort problemen ondanks de 268 leden met een Leisure 17 of 17SL.
En ik krijg ze als techniek en algemeen forum moderator allemaal te zien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 11:01 #563896

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Yellow Boat schreef :
Martijn,
Sinds kort is er op de Engelse Leisure website een Leisure17 handboek beschikbaar.
Is eigenlijk alleen voor leden maar ik wil je wel een pdfje sturen per mail als je me per PB je mailadres stuurt.
Staat ook een uitgebreid hoofdstuk over de tuigage in.
Wel in het Engels uiteraard.
Was je niet lid daar?
Dan kun je het uiteraard zelf downloaden.
Overigens heb ik in hun forum nog nooit wat gelezen over dit soort problemen ondanks de 268 leden met een Leisure 17 of 17SL.
En ik krijg ze als techniek en algemeen forum moderator allemaal te zien.
Ad

Ik zit inderdaad ook op het Engelse forum, en de L17 handboek heb ik al. Mooie handleiding geworden! Staat ook ergens een foto van mijn boot in, pagina 53, plaatsen diepte en log gevers :)
Mijn L17 heeft een iets afwijkende mast dan gebruikelijk op een L17, een Holt-Allen mast, geen hoyt-allen, zoals ik in eerdere post vermelde. (en giek met een plat, rechthoekig profiel. Deze mastjes zitten op de vroege L17tjes. Op het Engelse Leisureowners Forum kwam hij recentelijk ook al voorbij.
Mijn boot is vermoedeijk uit 1968, de vorige eigenaar had hem in 1970 gekocht van de eerste eigenaar, die had hem toen al 2 jaar.
Het voordeel van de Holt-Allen mast is dat deze wat ¨buigzamer¨ is, en dus wat meer trim-mogelijkheden biedt, dan de gangbare L17 mastjes. Ondanks de flexibiliteit een oersterk mastje. Op mijn vorige L17 had ik een zwarte mast van een L17SL staan, zeer stevig mastje, maar geen trimmogelijkheden. Zelfde getuigd, ook de zalingen.
Wat de zalingen betreft, die zitten, bij alle L17tjes die ik gezien en gehad heb, los. Maar niet helemaal, ze kunnen niet helemaal naar voren klappen, alleen naar achteren. Kunnen ze wel helemaal naar voren klappen, dan word het tijd voor nieuwe..De zalingen zij ook niet zo lang, op de meeste boten zijn ze een stuk langer. als ik de hoofdwanten goed strak aandraai, druk ik met de zalingen al een lichte buiging in de mast.
Met de masten die gangbaar zijn op de L17 is deze verstaging prima, maar op mijn boot met mijn mastje voldoet dat niet helemaal, heb ik het idee. Mijn grootzeil staat wel mooier met een beetje buiging..
Wat betreft de mastlengte, ik heb het even nagemeten, geen ¨lake-rig¨, de mast is incl. verhoogde mastvoet (85mm, vanwege zonnepanelen op schuifluik) ongeveer 6,20 meter lang.

@Firebolt,
Ik vind het idee van de checkstay wel wat, past mooi bij mijn ¨sportieve grootschoot-overloop¨ :laugh: Ik heb nog wel wat dyneemalijn liggen... :)

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 11:06 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 13:23 #563936

De wedstrijdrushes hebben wel een mooi systeem hiervoor. Je zet 2 rails op je roef met je checkstay er aan. Je doet in principe niks met de spanning op de checksay, je trekt alleen de kar op de rail naar achteren en zet het zo op spanning. Voor de wind zet je ze beide naar voren.

Voor een leisure kun je met een goedkoop stuk rail van een open boot snel en mooi wat maken. Er staan vaak van dit soort rails op MP.


Pagina 7
Laatst bewerkt: 26 okt 2014 14:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 14:56 #563971

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
boarderbas schreef :
De wedstrijdrushes hebben wel een mooi systeem hiervoor. Je zet 2 rails op je roef met je checkstay er aan. Je doet in principe niks met de spanning op de checksay, je trekt alleen de kar op de rail naar achteren en zet het zo op spanning. Voor de wind zet je ze beide naar voren.

Voor een leisure kun je met een goedkoop stuk rail van een open boot snel en mooi wat maken. Er staan vaak van dit soort rails op MP.


Pagina 7

Dat is ook een leuk idee! Ga ik zeker eens naar kijken, en ik heb nog 2 stuks rail liggen.. ;)

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 26 okt 2014 18:56 #564052

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Zo lezend, dat de zalingen goed zijn, en de stagspanning goed is kom je toch uit op een vrij slappe mast die door compressie krachten moeilijk te controleren is.

Op sommige boten worden die compressiekrachten (catamarans) verminderd door een slot boven in de mast voor het val.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 27 okt 2014 00:29 #564201

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Firebolt schreef :
Zo lezend, dat de zalingen goed zijn, en de stagspanning goed is kom je toch uit op een vrij slappe mast die door compressie krachten moeilijk te controleren is.

Op sommige boten worden die compressiekrachten (catamarans) verminderd door een slot boven in de mast voor het val.

Zou kunnen, maar zou de mast op ruimere koersen dan ook niet doorbuigen? Het probleem doet zich alleen voor met harde vlagerige wind op een aan de windse koers, als ik de achterstag en de neerhouder strakker zet. Mijn grootzeilval staat niet zoveel spanning op, dit heeft geen effect op m´n grootzeil. Met beetje buiging in de mast daarentegen staat het grootzeil er mooi bij, en win ik zelfs aardig wat hoogte zonder verlies aan snelheid. Als ik de val flink aanhaal, staat het zeil er alleen maar slechter bij. Ook heb ik uitgeprobeerd of meer of minder zeil iets uitmaakt, ook dan buigt de mast in de vlagen door.
De genua zit op een rolsysteem, Plastimo 406, en die val staat ook niet loeistrak. Dus met die compressie krachten valt het denk ik wel mee. Ik ga eens experimenteren met een paar bakstagen/checkstays, ik denk dat dat al flink scheelt.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 27 okt 2014 09:56 #564309

Je zou natuurlijk ook een extra "achteronderwant "erbij kunnen maken , ongeveer zoals bij een leisure 20 ( leisureowners.memberlodge.org/...ents/L20_rigging.pdf)
Dan is je mast ook langsscheeps gefixeerd op sailinghoogte.
Vergt uiteraard wel een versterking onderdeks maar dat is hier relatief eenvoudig omdat een L17 voor zover ik weet geen sandwichdek heeft zoals de andere Leisures.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-10-27.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 27 okt 2014 09:56 #564310

Je zou natuurlijk ook een extra "achteronderwant "erbij kunnen maken , ongeveer zoals bij een leisure 20 ( leisureowners.memberlodge.org/...ents/L20_rigging.pdf)
Dan is je mast ook langsscheeps gefixeerd op sailinghoogte.
Vergt uiteraard wel een versterking onderdeks maar dat is hier relatief eenvoudig omdat een L17 voor zover ik weet geen sandwichdek heeft zoals de andere Leisures.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-10-27-2.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tuigage vraag... 27 okt 2014 11:08 #564337

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2072
Yellow Boat schreef :
Je zou natuurlijk ook een extra "achteronderwant "erbij kunnen maken , ongeveer zoals bij een leisure 20 ( leisureowners.memberlodge.org/...ents/L20_rigging.pdf)
Dan is je mast ook langsscheeps gefixeerd op sailinghoogte.
Vergt uiteraard wel een versterking onderdeks maar dat is hier relatief eenvoudig omdat een L17 voor zover ik weet geen sandwichdek heeft zoals de andere Leisures.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-10-27-2.jpg niet gevonden


Hoi Ad,

mijn L17 is zo oud, die is nog enkelschalig gebouwd. Een paar extra ogen of rails + versteviging is dus makkelijk te plaatsen. Gemiddeld is het laminaat in m´n gangboordjes 6mm dik, dus met een flink plaatje rvs of aluminium (geisoleerd met kit, rvs boutjes.. ;) ) moet dan voldoende zijn. Maar in dit geval zou ik de extra onderwanten op het zelfde oog zetten als het hoofdwant, moet volgens mij ook kunnen..
De Leisure 20, dat is een leuk bootje! Afgelopen zomer heb er 1 goed kunnen bekijken, volgens mij de ruimste 20voeter die ik tot nu toe gezien heb..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 27 okt 2014 11:10 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl