Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open?

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 01 nov 2014 12:49 #566682

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat ik nog vergeten was te zeggen. Je kan er altijd nog wat niet al te sterke loctite in doen voor extra zekerheid.
Twee moeren steken ver uit..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 01 nov 2014 13:46 #566687

Die "dropnose" dingen rollen er maar zo uit, de slechtste keus.

RVS (304) is een prima materiaal wat vrijwel overal goed toepasbaar is.
Het is 2 keer zo sterk als standaard staal (70 a 80kg/mm tegen 37kg/mm)
Er zijn wat andere eigenschappen die wat minder zijn, zoals het meer last hebben van vermoeidheid en vrij snel een wat bruinige aanslag krijgen, vuiligheid uit de omgeving!
Maar die grenzen worden vrijwel nooit zelfs maar genaderd.

Een splitpen maar één keer gebruiken is niet verkeerd, maar een keer of drie kan best.
Het punt is dat je nooit zeker weet of hij voor de tweede keer of voor de tiende keer wordt gebruikt.
Dus is één keer een prima stelling.

En spleet corrosie, wanneer komt dat nu voor wanneer het meestentijds droog is?

We kunnen het ook overdrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 01 nov 2014 16:12 #566701

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996

Mbt de splitpen in de borstbouten, die vouw ik ook helemaal rond en tape het af met vulcaniserend tape.

Item hier en nog nooit een probleem gehad. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 01 nov 2014 20:20 #566741

Yellow Boat schreef :
ook deze NIET in de verstaging, zijn gevaarlijk, er blijven lijnen aan hangen en dan trekt die lijn ze er geheel (langgerekt) uit.
Heb dit zelf meegemaakt op de vorige boot. Ring eruit, busje uit de vork van de spanner. gelukkig aan lij, en gelukkig zag ik het busje op dek rollen.
Ook al 2 maal zo'n bovenstaande ring uit een valsluiting getrokken, beide keren de spival die de ring uit de sluiting van de fokkeval trok (helemaal bovenin de mast).

In de valsluitingen gebruik ik tegenwoordig een touwtje ipv een ring aan de pen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 01 nov 2014 20:21 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 01 nov 2014 21:58 #566773

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8253
Ik wilde net zeggen:

Er zitten sinds deze zomer van deze ringen in mijn railing. Maar inmiddels alweer 2 minder. Waren gewoon weg. Terwijl ze op plekken zitten waar ik niet vaak langs kom.

Ze zullen vast ergens goed voor zijn, maar niet waar betrouwbaarheid van levensbelang is.

Over splitpennen: Volgens de norm moeten ze minstens 5 keer haaks omgebogen kunnen worden op dezelfde plek. Als je ze dan eenmalig gebruikt, is de betrouwbaarheid onovertroffen.

Het voorstel van een bout met borgmoer: Zorg er dan wel voor dat in de gaffel wel een stuk zonder draad zit. Als de schroefdraad gaat dragen, deukt die snel in, en raak je snel spanning kwijt.

Wat ik van die borgmoer vindt.... Ik weet het niet. Dat is het eerlijke antwoord. Volgens de WTB bijbel Rolof en Matek, zijn nyloc moeren "verliersicher". Dat is genoeg in deze toepassing. En toch....

Dropnose pins, zijn bedoeld om snel weer lost te kunnen maken. Dat kan dan ook. Voor echt belangrijke toepassingen dus ongeschikt. Dan is dit weer beter:

Bijlage 03194.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 01 nov 2014 22:02 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 01 nov 2014 23:34 #566803

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik wilde net zeggen:

\
Het voorstel van een bout met borgmoer: Zorg er dan wel voor dat in de gaffel wel een stuk zonder draad zit. Als de schroefdraad gaat dragen, deukt die snel in, en raak je snel spanning kwijt.

Wat ik van die borgmoer vindt.... Ik weet het niet. Dat is het eerlijke antwoord. Volgens de WTB bijbel Rolof en Matek, zijn nyloc moeren "verliersicher". Dat is genoeg in deze toepassing. En toch....

Dropnose pins, zijn bedoeld om snel weer lost te kunnen maken. Dat kan dan ook. Voor echt belangrijke toepassingen dus ongeschikt. Dan is dit weer beter:

Dat stond ook in mijn voorstel. E.A zal misschien niet in alle diameters altijd beschikbaar zijn, maar dan hebben we de speciaalzaak nog.
't zou mij wel enkele tientjes extra waard zijn om dan niet ieder jaar te hoeven kl* met splitpennen.
Bovendien wil ik wel eens met gestreken mast een eind motorren, dan pak ik voor de veiligheid en mobiliteit graag de hoofd en onderwanten even makkelijk weg dat ze niet in het gangboord liggen en de hoofdwanten niet als tweede 'keel' zeerailing :evil: gaan werken...

Gisterenavond stond ik weer mega te tobben op een trapje in de schuur: ik had de mast opgehangen met furler en al. Voorstag zat nog vast in de masttop, echter past de mast net in de schuur, dus moest de furler bovenin los om hem in lengte gelijk te hangen aan de mast, kon de deur weer dicht.
Splitpennetje eigenlijk te strak in de borstbout, beetje buigingen in de pen, wou er niet uit met wat voor tang dan ook, dus splitpen door moeten zagen. Ik kon de splitpennen of veel te dun, of precies passend krijgen.
Allemaal sterk afhankelijk van type's borstbout. (Hasselfors)
Bij de puttings aan de mast is het vaak extra moeilijk om het splitpennetje om te buigen omdat er tussen putting of gaffel en de mast in amper ruimte zit om te handelen met een stukje gereedschap. Laat staan losmaken ervan, net zo irritant. Er is al helemaal niet genoeg ruimte om de borstbout er vanaf binnenzijde doorheen te doen zodat je aan de buitenkant de splitpen zou kunnen doen.... dus ja..

Een borgmoer biedt dan uitkomst, ernaast houden en vanaf de buitenkant de bout door de boel heen en met een steeksleutel de moer tegenhouden bij het vastzetten.
Bij veel masten zijn tenslotte de puttings met tapeinden en borgmoeren door en door vastgezet.

Ik ga me er serieus op orienteren. Wellicht pas ik het op al m'n boten toe.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 01 nov 2014 23:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 10:59 #567175

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Trouwens, over het loslopen van een borgmoer schoot mij nog het e.a. te binnen:
Op verstaging gaat dat loslopen van een borgmoer van zijn levensdagen niet gebeuren, ze worden immers ook toegepast in de techniek van auto's , spoor/stuurstangen, aandrijfassen etcetera. Nou, als daar een bout of moer losloopt kunnen de gevolgen nog erger zijn dan een mastbreuk... En de meeste auto's komen ongeschonden uit de strijd na 10- 15 jaar rijden en zoveel ton erop, en vervolgens op de sloop, dus maak ik mij geen zorgen over de zekerheid van een borgmoer.!
Wanneer er een mooi plastic dopje op zit kan een val of schoot nimmer grip krijgen op de moer. En al zou die gladde plastic dop er niet op zitten, dan moet er alsnog een wonder gebeuren wil je met een schoot oid. de moer kunnen losdraaien. Voor de geestelijke geruststelling kan men de borgmoeren extra zekeren met loctite op het laatste stukje, maar dat is in principe niet nodig. Borgmoeren draaien zelfs na vele keren los en vastdraaien vaak nog loodzwaar en niet met de hand.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 11:05 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 13:34 #567240

Uit mijn tijd in de machinebouw en fijnmechanica staat me er iets van bij dat je een borgmoer maar eenmalig mag gebruiken. Klopt dat?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 17:06 #567297

Net als met splitpennen, je kunt ze best een paar keer hergebruiken, maar je weet nooit zeker wanneer het de laatstmogelijke keer is dus voor de zekerheid beter maar één keer te gebruiken.

Behalve die moeren met een plasticje er in is er ook een andere variant die een ietsje samen geperst is aan één kant.
Je kunt dan 2 rechthoekige indrukjes zien op twee zijden.

Wanneer je in nood zit zou je ze zelf een beetje ovaal kunnen kloppen, niet de meest elegante oplossing, maar het werkt wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 17:11 #567299

De vraag was: hoe ver buig je ze open?

Wel, ik buig ze maar een heel klein beetje open, nog niet eens 20 graden, en dan slechts een van de twee benen. Die gaan er echt niet uit vallen.
Waar de draadeinden door het spanhuis komen, borg ik het spanhuis met een lijntje ipv splitpennen, en als dat niet mogelijk is, dan tap ik draad in het gaatje en draai er een boutje in.

Splitpennen zijn armoe (bijna net zo erg als splitringen die bij mij aanboord al verbannen zijn) dus als ik er onder uit kan komen om splitpennen te gebruiken dan doe ik dat zeker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:10 #567367

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heb jij gewone borstbouten door je terminals heen , die geborgd worden door splitpennen?
Daar je aangeeft splitpennen armoe te vinden.. denk ik bijna dat je een alternatief hebt voor de normale borstbout.


@Seaftinghe,

Bij die borgmoeren is het eigenlijk een beetje een kwestie van aanvoelen, hoe zwaar ze nog gaan over een schone draad, als ze nog zwaar zat gaan zie ik geen reden waarom je ze niet nog 'n seizoen gebruiken kan.

En ja, anders twee relatief dunne moeren nemen en tegen elkaar in vastzetten. Ook nog wat sterke loctite ertussen.
Ik word net als Erik , gek van splitpennen, beter gezegd ik vind het irritante dingen waar je vingers aan bezeert als je er mee werkt, er blijven mogelijk dingen achter haken als ze op een onbeschermde plek zitten en ga zo maar door. En het is lastig prutsen met een tang. Het verwijderen is nog lastiger.

Dan geef ik liever wat extra geld uit aan iedere keer nieuwe borgmoeren om de twee seizoenen. Als ik ga tellen kom ik op circa tien stuks..
En dan is het zo dat de mast er in principe op blijft staan in de winter als ik m'n boot aan een plas heb liggen. Dus die krijgen geen zwaar leven. Mast om de twee seizoenen even eraf om te servicen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 20:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:22 #567372

Fly-Tour schreef :
Heb jij gewone borstbouten door je terminals heen , die geborgd worden door splitpennen?
Daar je aangeeft splitpennen armoe te vinden.. denk ik bijna dat je een alternatief hebt voor de normale borstbout.
Ik vind splitpennen armoe omdat er eigenlijk geen goed gereedschap is om ze te bewerken, om de een of andere reden moet je ze er altijd uithalen als je koude handen hebt waardoor deze nogal makkelijk beginnen te bloeden, ze zijn scherp waardoor van alles beschadigd en ze zijn gewoon slecht voor mijn humeur.

Mijn voorkeur gaat uit naar dit soort oplossingen:

Bijlage 100_1102.jpg niet gevonden



Bijlage 100_1103.jpg niet gevonden

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 20:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:27 #567375

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Koude handen, lastig met gereedschap, je handen er aan snijden. Ik kan het bijna helemaal onderschrijven. (het is hier niet zo heel koud)
Het ziet er mooi en zeer profi uit die oplossing, maar wat is het precies? Een 'ronde kop' inbusbout in een ronde moer die over de gehele tap valt?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 20:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:30 #567377

Het is een standaard borstbout, maar in plaats van een gat voor een splitpen zit er een gat in de lengte richting in geboord, slechts 8-9mm diep (deze bout is 22mm doorsnee). In dat gat zit draad getapt waar een boutje in kan. Die bout (verzonken inbus is zichtbaar) houd een RVS plaatje op zijn plek die voorkomt dat de borstbout zich eruit kan werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:38 #567380

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dus is de bovenste foto de bout zichtbaar, de onderste de borstbout waar dat getapte gat in zit.
Nee volgens mij snap ik 'm al, je hebt gewoon in de kop van de borstbout een ondiep gaatje geboord en getapt, waarin je een inbus boutje kan draaien met dat soort plaatje/ ringetje onder de boutkop wat uiteindelijk het eruit gaan van de borstbout tegengaat.

Alleen zelf te maken of ook te koop?
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 20:42 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:40 #567381

Precies. Dan zit er ook nog een binnenzeskant (inbus) gat aan de andere kant zodat je ook iets hebt om de borstbout tegen draaien vast te houden als je de borgbout eruit wilt halen. In de praktijk is dat redelijk nutteloss omdat de borstbout door de spanning vand e verstaging toch al niet rond kan draaien.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 20:58 #567386

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dus zo exact?: Rood is het boutje, zwart de borstbout, grijs het plaatje.
Daar ik er graag een goed beeld van heb, omdat ik me al geruimere tijd aan het orienteren ben buiten de splitpen en goede alternatieven zoek.. :)



Bijlage verstagingborging.jpg niet gevonden

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 20:58 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 21:02 #567390

Dat is inderdaad hoe het er in detail uit ziet.
Is ook vrij eenvoudig zelf te maken als je een knappe kolomboor tot je beschikking hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 21:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 21:04 #567393

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Edit:
E.a. zal wellicht nog eenvoudiger dan met een plaatje (3 losse delen) te realiseren zijn wanneer men een 'bolkop' inbusbout neemt. Een met flink overlappende kop uiteraard om voldoende overlap t.o.v. de borstbout en het gat in de terminal te hebben. Zodat je het gat en de tap in de borstbout niet te dik hoeft te maken. Die bolkop draai je dan in een keer in de borstbout.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 21:16 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 21:35 #567407

Ik vindt dit wel heel een sjieke oplossing.
Is er niet een forumlid die dat, tegen vergoeding, Een hoeveelheid borstbouten kan boren en tappen? Of complete setjes maakt? Een soort groeps inkoop :) . Ik kan me voorstellen dat er hier best wel belangstelling voor is. Bij mij wel in iedergeval...

Maar dit heeft eigenlijk niets met de topicstart te maken :unsure: .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 21:50 #567413

Fly-Tour schreef :
Dus zo exact?: Rood is het boutje, zwart de borstbout, grijs het plaatje.
Daar ik er graag een goed beeld van heb, omdat ik me al geruimere tijd aan het orienteren ben buiten de splitpen en goede alternatieven zoek.. :)



Bijlage verstagingborging.jpg niet gevonden


Waar je overigens wel voor op moet passen is dat de borgbout volledig BUITEN de toggle blijft, anders verzwak je de borstbout en kan deze afgeknipt worden door de stag belasting. Je moet ze dus ietsjes langer maken als de standaard borstbouten. Vandaar ook dat op de onderste van mijn twee foto's de bout een beetje verder als normaal uitsteekt. De borg bout in iedergeval zo kort mogelijk houden, en goed met loctite vastzetten ;)

Bolkop inbussen, hoeft overigens geen inbus te zijn, is inderdaad mooier, maar ongeveer de juiste maten van RVS zijn niet heel erg mekklijk te vinden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 21:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 22:03 #567421

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Belerion II schreef :
Ik vindt dit wel heel een sjieke oplossing.


Maar dit heeft eigenlijk niets met de topicstart te maken :unsure: .

Nee, je hebt gelijk.
Maarja, over splitpennen waren we onderhand wel uitgepraat, althans was er al flinke radiostilte, tijd voor aanvullende ideeën. Toch? :P
We kunnen er wellicht wat aan hebben.

(Toch ben ik ook nog niet klaar met de gewone (inbus) bout met schroefdraadloos begin, al dan niet met dubbele moer of borgmoer ter borging..
Een heel stel van die borstbouten bewerken doe je ook weer niet zomaar..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 03 nov 2014 22:08 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 22:06 #567422

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ik steek er altijd de pink van mijn vriendin doorheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

splitpen verstaging; hoe ver buig je deze open? 03 nov 2014 22:08 #567423

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
................dan heb je een goede relatie....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl