Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Lazy Dutchman ervaring?

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 12:22 #966189

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Wat IK niet begrijp is dit systeem alleen maar werkt bij grote grootzeilen.

Waarom zou dit niet goed kunnen werken bij mijn grootzeiltje van 10m2?
Geeft het teveel luchtweerstand?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 06 aug 2018 12:23 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 12:43 #966192

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Dat is volgens mij dan ook de mening van mensen die het systeem voornamelijk kennen van horen zeggen...

De fabrikant levert systemen voor schepen vanaf 18 voet / 6 meter. Google gewoon eens wat op de site van de fabrikant in de USA en beoordeel het zelf. 10m2 is natuurlijk wat gemakkelijker hanteerbaar, maar ook voor een klein zeil blijven voordelen bij het reven -geen reefknuttels nodig- en opdoeken van kracht. (Het reven en opdoeken op mijn Sailhorse, vroeger, was met zijn 16 m2 grootzeil lastiger en meer werk dan de 65 meter op mijn huidige boot... Een kleine Dutchman had het leven destijds stukken comfortabeler gemaakt)

(Misschien een leuke aanleiding voor enige zelfreflectie: zijn wij zeilers misschien wat 'behoudend' ?)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 12:56 #966196

Als voordeel van het Lazy Dutchman systeem zie ik dat er aan de mast geen aanpassingen hoeven te worden gedaan wat betreft gaten boren en beslag monteren. Met een beetje schiemanswerk heb je zo een systeem in elkaar geknoopt dat je ook weer weg kunt nemen zonder blijvende verzwakkingen en veranderingen. Eventueel gebruik makend van al aanwezige ogen en lussen in het grootzeil.
Laatst bewerkt: 06 aug 2018 12:58 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 13:08 #966202

Veel geld voor een paar lijntjes :sick:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 13:23 #966204

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
mede @SG
daarom niet geschikt voor kleine zeilen = kleine bootjes =geen doelgroep :)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 16:22 #966235

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Die kosten snap ik al helemaal niet.
2 lijntjes vanaf je kraanlijn (dirk) naar je giek.
En de nodige gaatjes in je zeil zal ook niet de wereld kosten lijkt me.
Dat het bewerkelijk is om eea op maat te krijgen kan ik met dan weer wel voorstellen.
Ook dat laatste kan je zelf doen natuurlijk.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 16:24 #966236

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Noballast schreef :
Veel geld voor een paar lijntjes :sick:

Compleet pakket, incl. kraanlijn, ongemonteerd: 60% van gemonteerde prijs.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 16:42 #966238

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ach ja, een hobby mag geld kosten!

Voor mij geldt in ieder geval: 'het genoegen duurt voort lang nadat de hoge prijs vergeten is...'
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 06 aug 2018 16:56 #966240

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Zeehaen schreef :
Ach ja, een hobby mag geld kosten!

Voor mij geldt in ieder geval: 'het genoegen duurt voort lang nadat de hoge prijs vergeten is...'

Houd die gedachte vast B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 05:40 #966342

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
Op een andere site/aanbieder lees ik dat het systeem 300 euro duurder is dan een lazy jack systeem. Lijkt me toch sterk als je dan ook op zulke bedragen uitkomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 06:23 #966349

Bij het Lazy Dutchman systeem zoals zeilmakers het op de markt brengen worden er geleideogen en -lussen aan het grootzeil toegevoegd die het zeil 'zig-zag' laten vouwen. En daar hangt een prijskaartje aan.

Een systeem met een aantal vertikale lijnen van boven van de kraanlijn/dirk naar beneden onder de giek door en weer terug naar de kraanlijn/dirk vormt ook een 'vangnet' om het zeil en eventueel de gaffel in te droppen. Dat is eenvoudiger zelf te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 07:27 #966365

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Hurleyzeiler schreef :
Een systeem met een aantal vertikale lijnen van boven van de kraanlijn/dirk naar beneden onder de giek door en weer terug naar de kraanlijn/dirk vormt ook een 'vangnet' om het zeil en eventueel de gaffel in te droppen. Dat is eenvoudiger zelf te maken.

Bij lazy dutchman systeem is dat laatste dus niet nodig zoals ik het begrijp. Dat vangnet is voorbehouden aan het lazy jack systeem
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 07 aug 2018 15:20 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 07:30 #966366

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
leg dat laatste systeem eens uit Bert
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 08:40 #966387

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9258
www.devriessails.nl/upload/b29...1f3-c0c544f6c2ba.pdf

Laatste regel.

In NL blijkbaar alleen gelicenseerd aan De Vries. Die er nogal een prijs voor vraagt.

Daarom zie je het weinig.

Ander businessmodel: geen exclusieve licentie, en kleiner bedrag vragen. Levert denkelijk meer op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 09:09 #966398

sy helios schreef :
leg dat laatste systeem eens uit Bert

een jack is een krik.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 09:59 #966413

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6649
Joop66 schreef :
gelicenseerd aan De Vries

Dat idee is toch al ouder dan die hele De Vries bij elkaar?

In de muziek is het zo dat, als de componist bekend is, zijn oevre in het vrije domein valt op het moment dat hij 70 jaar dood is.
Waarom zou dat hier niet zijn? De bedenker van dit systeem is niet bekend en zeker al 70 jaar deaudt.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 07 aug 2018 10:25 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 10:33 #966426

Martinus van Breemen heeft het Dutchman systeem ontwikkeld en claimed de "inventor" te zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 13:12 #966496

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
En de prijzen wat meer genuanceerd:

dutchmar.com/products/sail-fla...sail-flaking-systems
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 07 aug 2018 15:20 #966515

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
sy helios schreef :
leg dat laatste systeem eens uit Bert

B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 08 aug 2018 05:43 #966598

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
Ik wil dit wel zelf gaan maken. Ik heb heel vaak dat tijdens het hijsen de zeillatten achter de lazy-jacks-touwtjes blijven haken. Ik heb geen doorgelat grootzeil, op de bovenste zeillat na.

Ik dacht daarbij aan het gebruiken van de reefknuttelsgaatjes om de lijnen door te laten lopen. Reefknuttels gebruik ik sowieso nooit. Op de Dirk zet ik 2 of 3 lijnen die ik dan vertikaal naar de giek laat lopen. Tijdens de weg naar beneden gaan ze heen en weer als een harmonica door de reefknuttelgaatjes van het grootzeil. Het grootzeil bevat 3 riffen. Aan de giek zitten ogen waarmee ik de lijnen naar de achterkant van de giek laat lopen. Daarmee kan ik de spanning op de lijnen stellen.

Ik wil tevens een voorziening maken om de lijnen boven het zeil in gestreken toestand naar achter te kunnen trekken. Hierdoor lopen de lijnen evenwijdig aan de dirk naar de achterkant van de giek. Dit wil ik doen om makkelijk het huik over het zeil te kunnen bevestigen.
  • Zou dit kunnen gaan werken?
  • Zijn 3 gaatjes boven elkaar voldoende?
  • Welke lijnen moet ik gaan gebruiken?
Laatst bewerkt: 08 aug 2018 05:45 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 08 aug 2018 08:29 #966636

Op zich lijkt het mij mogelijk, het 'knelpunt' letterlijk en figuurlijk zal denk ik worden het voeren van de vertikale lijnen door de ogen van de reefknuttels. Denk dat het zeil daarin vast gaat lopen.

Andere optie is door de ogen van de reefknuttels een lijntje steken met aan beide zijden een lus waar de vertikale lijnen doorheen gaan. Of anders: een 'grommer' (bijvoorbeeld van dyneema) met aan beide zijden van het zeil een RVS ring van 25 a 30 mm.

Het zeil zal niet 'zig-zag' op de giek vallen maar wel naar de giek worden geleid.

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 08 aug 2018 09:37 #966652

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Het Dutchmansysteem heeft ook speciale klemmen op de kraanlijn samen met een rondlopende lijn waarmee je die kan verschuiven. Zo kan je de vanglijntjes lossen en weer strak zetten. Maakt de prijs alweer ietsje begrijpelijker. Reken ook op een nieuwe huik of een verbouwing van je huik..

En we kunnen natuurlijk discussieren over de wenselijkheid van het elke keer precies hetzelfde opgedoekt worden van het zeil...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 08 aug 2018 09:52 #966659

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1430
@ Hurleyzeiler: Als de vertikale lijnen (vanglijnen) strak staan loopt het zeil er allen makkelijk langs als het niet gehesen is. Dan komt het zeil bij de ringetjes meer horizontaal te lopen als gevolg van het opdoeken. Hoe lager het zeil hoe horizontaler het ligt. Het zeil bij de ringetjes is maximaal vertikaal als het helemaal gehesen is. In dat geval hangt e dirk echter slap, omdat het zeil de giek een stukje optilt. Doordat de dirk slap hangt staat er ook geen spanning meer op de vanglijnen en gaan ze toch weer makkelijk door de ringetjes (hoop ik).

@FMJ: Ik wil de vanglijnen vast aan de dirk (kraanlijn) bevestigen en wil de spanning van de vanglijnen achter op de giek kunnen stellen met twee clamcleats.

Bovendien wil ik de vanglijnen ook kunnen lossen als het zeil opgedoekt is. Ik haal dan de vanglijnen los uit de clamcleat en trek de vanglijnen boven het zeil naar achter en haak ze achter een haakje. Hierdoor hoef ik het huik niet te verbouwen, omdat de vanglijnen dan niet meer vanaf het midden vertikaal naar boven lopen, maar vanaf de achterkant van de giek schuin naar boven evenwijdig aan de dirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 09 aug 2018 13:16 #967004

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Verbouwen van je huik kán (heb ik gedaan) maar hoeft niet perse. Je kan na het neerlaten van je zeil ook wat zeilbandjes om je zeil trekken en vervolgens je kraanlijn met de vanglijnen vieren. 't is dan wat werk om de Dutchmanlijntjes even op te schieten, maar als je dat doet hoeft je huik niet aangepast te worden. Die aanpassing van de huik kost overigens drie ritsen en een kwartiertje werk aan de naaimachine...

Laat je de Dutchmanlijnen gewoon 'staan' dan hoeven er eigenlijk geen zeilbandjes gebruikt te worden, waardoor je zeil mooi luchtig op de giek blijft liggen onder de huik en je geen scherpe vouwen in je zeil drukt. Nu na drie seizoen durf ik de stelling aan dat mijn zeil véél minder te leiden heeft van het opdoeken dan het gemiddelde zeil zonder Dutchman, maar mét zeilbandjes. Er ontstaat geen enkele scherpe vouw in mijn zeil ook al valt het altijd op min of meer dezelfde wijze op de giek!

(en het lijkt inmiddels misschien wel of ik voor deze DM-promotie betaald krijg, maar dat is jammer genoeg niet het geval... Dat ik er wel heel erg enthousiast over ben is echter een feit!)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lazy Dutchman ervaring? 09 aug 2018 16:20 #967077

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Wij hebben t ook op onze boot, supersysteem!!
Alleen als ik t grootzeil val los laat dan blijft t zeil omhoog staan, te veel weerstand op de leuvers.

Waarmee kan ik de leuvers smeren zodat ze soepeler glijden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl