ilCigno schreef :
Petervdw schreef :
Maar de as/bout mag beslist niet meedraaien.
En voor de duidelijkheid: zowel de bout als de koperen busjes mogen niet meedraaien; de tufnol schijf draait om de busjes.
Ik ben blond en over de vijftig: Help me even met dit!
De 2 tufnol schijven draaien tussen drie RVS platen. De drie platen hebben gaten waar de bout (as) maar net door heen kan. De busjes zijn exact even dik als de tufnol schijven.
Ik kan dus maar twee redenen bedenken waarom er uberhaupt busjes gebruikt worden:
1) krachtsoverdacht: spreiding van krachten van bout (as) naar tufnol via busje. Diameter busjes zorgt voor kleinere spanningen op schijf.
2) minder raakvlakken tussen tufnol schijf en de RVS platen. Alleen een raakvlak tussen RVS plaat en busje. Minder wrijving hierdoor.
Waarom mag dan het busje niet meedraaien om de bout? Als de schijf draait om het busje, dan is de kans erg groot dat de schijf tegen de RVS platen aan gaat lopen.
Als de bout én het busjes niet mogen meedraaien, waarom dan niet gewoon een veel dikkere gladde bout nemen?
Nu heeft bij mij zowel de bout ruimte in het busje en het busje ruimte in de schijf.Het busje verplaatst echter niet over de lengte van de bout. De draad in het busje (blijkt nu) heeft geen spoed. Bij draaien om de bout, verplaatst het busje niet.
Zou het geen oplossing zijn om naast de schijven om de bout (as) een volgring (teflon?) te zetten, zodat het busje en de schijf slecht een klein wrijvingsvlak ondervinden?