Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: diameter val gennaker

diameter val gennaker 07 dec 2014 16:53 #578013

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Ik heb een vrij kleine gennaker op mn contest 29 (komt van een 26 voets bootje) Er zit nu een val op van ca 6 mm. Dat is wel vrij dun.
Omdat je bij het strijken van de gennaker graag wat "rem werking" hebt door de val overweeg ik een wat dikker diameter. Waar zouden jullie voor kiezen?

Daarnaast moet iik ook nog de schoten vernieuwen. Nu zit er een te dun lijntje op. Past niet op de Lier. Wat zou een maximale dikte zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 07 dec 2014 16:58 #578015

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik zou lekker voor 8mm of liever nog voor 10mm kiezen.
Uitgegaan van het feit of je blokken dit wel kunnen hebben.

Dikkere lijnen vind ik zelf veel prettiger in de hand liggen en voor die paar tientjes meerprijs hoef je het volgens mij niet te laten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 07 dec 2014 17:09 #578023

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
8 mm is dik zat, heb die dikte in dyneema op 34 voet op alle vallen, scheelt een hoop gewicht in de mast en wrijving en een goede kwaliteit val is in die dikte prima te hanteren.

Ik snap je rem werking niet zo goed, een val moet zo soepel mogelijk lopen, de beste manier om val vertraging bij het strijken te krijgen is door de val in het water te werpen. Zo doe ik het solo of onderbemand in wedstrijden ook.
Wrijving door het water remt prima af en daarnaast gaat de val zo nooit in de knoop ;) .
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 17:11 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 07 dec 2014 17:11 #578024

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Dunner is inderdaad wel weer soepeler wat op zich ook weer een goed argument is om voor 8mm te kiezen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 07 dec 2014 18:46 #578048

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dunner scheelt ook weer een paar centen en kan met gemak.waarom meer kopen als je het niet gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 07 dec 2014 18:52 #578051

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als die 6mm van een fatsoenlijk materiaal is dan is dat sterk zat! Gewoon mee doorvaren tot ie (n)ooit breekt. Groot voordeel: door minder remwerking makkelijker en lichter hijsen (en strijken) :-)

Wil je remwerking om stopper / handen te sparen dan inderdaad overboord gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 07 dec 2014 20:11 #578087

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Tja, ik denk dat er gelachen zal worden als ik de diktes van de vallen en schoten van mijn polyvalkje vertel. Als reden kan ik opgeven dat ik ooit met te dunne schoten een paar klikgewrichten in mijn handen heb opgelopen EN ik wil beslist dat mijn zeilen er zo netjes mogelijk en zonder plooien bijstaan.
Om te beginnen met de schoten: Zeil- en fokkeschoten zijn Marlow 18 of 20 mm. De zeilschoot heb ik over 6 parten ingeschoren over zelfgefrituurde vioolblokken.(3-schijfs dus)
Het zeileval is 12 mm dyneema (superkwaliteit van 8 euri/m) en dubbel ingeschoren. Blokje met handvot in de mast en een blokje op de klauw van de gaffel (Talie). Dat heb ik zo gemaakt om dat lelijke "lussen" t.g.v. rekken van het val van het grootzeil langs de mast te voorkomen. En inderdaad, dat lukt prima op deze manier.
Het piekeval is gewoon geslagen nylon van 12 mm. Rekt als de p..., maar dat werkt juist ten goede. Bij optuigen trek ik een behoorlijke bolling net achter de mast in het grootzeil. Naarmate het harder waait rekt het val en wordt het zeil vlakker, precies zoals ik wil. Bol bij een briesje, vlak bij harde wind.
Het val voor de spinnaker is 8 mm, maar die hijs ik meestal in de luwte van de fok, de schoten zijn 12 mm, maar die staan meestal in een klem.
Dit naar aanleiding van de val diktes die ik in dit item lees. Ja, ja, sterk zat, maar wel: denk om je handen. :lol:
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 20:20 door Petervdw. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 08 dec 2014 07:05 #578151

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Je hebt een punt over de diktes en bedienbaarheid. In dat geval kan je ook het halende part opdikken met een losse buitenmantel. Dan heb je alle voordelen in 1 lijn (mits je tapered natuurlijk :P)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 08 dec 2014 08:30 #578167

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zeil (bijna) altijd met handschoenen, dus geen dikke lijn nodig om m'n handen heel te houden. Een dunne lijn loopt soepeler en kost daardoor minder kracht, dat bedient uiteindelijk fijner dan veel harder aan een stuggere dikke lijn te moeten trekken. Mijn motto is dus: zo dun als mogelijk, met hooguit wat mantel daar waar nodig voor grip in de stopper of antislip / antislijtage.
Laatst bewerkt: 08 dec 2014 08:31 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 08 dec 2014 10:45 #578195

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Jedre,
De schoten, met name de grootzeilschoot, opdikken met een mantel lijkt me niet goed mogelijk, omdat je eigenlijk de hele lengte gebruikt. Het is me niet goed duidelijk wat je met "tapered" bedoelt; is daar een woordje weggevallen misschien?

FMJ,
Ja, handschoenen gebruik ik ook, noodgedwongen, als het wat harder waait. En met het hijsen van de zeilen. Vooral dat dyneema val voelt erg hard aan bij het doorzetten. Ik denk dat het bij echt wedstrijdzeilen allemaal wel wat nauwer luistert als bij zo'n toervalkje zoals van mij, maar wat ik wilde onderstrepen, is dat je van dat krampachtig dichtknijpen van je handen om een dunne lijn op de lange duur een aantal klikgewrichten overhoudt. En daar word je dan op de meest ongelegen momenten aan herinnerd. :P
Daarbij, die Marlow schoten van 20 mm zijn echt heel soepel en zacht aan je handen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker o 08 dec 2014 22:07 #578422

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dacht dat je het over vallen had? Taperen is het weglaten van ongeveer hijslengte val.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 08 dec 2014 22:13 #578426

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Petervdw schreef :
Tja, ik denk dat er gelachen zal worden als ik de diktes van de vallen en schoten van mijn polyvalkje vertel. Als reden kan ik opgeven dat ik ooit met te dunne schoten een paar klikgewrichten in mijn handen heb opgelopen EN ik wil beslist dat mijn zeilen er zo netjes mogelijk en zonder plooien bijstaan.
Om te beginnen met de schoten: Zeil- en fokkeschoten zijn Marlow 18 of 20 mm. De zeilschoot heb ik over 6 parten ingeschoren over zelfgefrituurde vioolblokken.(3-schijfs dus)
Het zeileval is 12 mm dyneema (superkwaliteit van 8 euri/m) en dubbel ingeschoren. Blokje met handvot in de mast en een blokje op de klauw van de gaffel (Talie). Dat heb ik zo gemaakt om dat lelijke "lussen" t.g.v. rekken van het val van het grootzeil langs de mast te voorkomen. En inderdaad, dat lukt prima op deze manier.
Het piekeval is gewoon geslagen nylon van 12 mm. Rekt als de p..., maar dat werkt juist ten goede. Bij optuigen trek ik een behoorlijke bolling net achter de mast in het grootzeil. Naarmate het harder waait rekt het val en wordt het zeil vlakker, precies zoals ik wil. Bol bij een briesje, vlak bij harde wind.
Het val voor de spinnaker is 8 mm, maar die hijs ik meestal in de luwte van de fok, de schoten zijn 12 mm, maar die staan meestal in een klem.
Dit naar aanleiding van de val diktes die ik in dit item lees. Ja, ja, sterk zat, maar wel: denk om je handen. :lol:
Vr.groet, peter

Heeeel Stark Wark,zouden ze in Sliedrecht en omstreken zeggen.
Net zo dik als die oude motoren waar je het over had. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 08 dec 2014 22:35 #578432

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Jedre,
Dacht dat je het over vallen had? Taperen is het weglaten van ongeveer hijslengte val.

Misschien heel dom, maar ik snap het nog niet. Hoe werkt dat dan?

Douwe,
Ja, daarom dacht ik dat er wel om gelachen zou worden, als je de dikte op schrijft. Natuurlijk veel te sterk allemaal, maar geen last meer van mijn handen. Vooral die schoten zijn ideaal. Echt kwaliteitje.
Ik volg nu de items over de revisie van de MD11 motoren. Hetzelfde staat mij binnen afzienbare tijd wel te wachten denk ik. Goede leerschool.
Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 08 dec 2014 22:35 door Petervdw. Reden: titel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 09 dec 2014 00:58 #578443

Verjongen doe je door de mantel over een bepaalde lengte van de kern af te schuiven.

De simpelste en duurste manier is : je koopt de volledige lengte van de lijn die je nodig hebt - je verschuift de mantel een x aantal meter over de kern.

Tip : Dyeema is duur dat weet ik, maar koop zeker 2-3 meter te veel. Die heb je nu niet nodig maar is na een seizoen of wat nodig om de lijn nog 2-3 van een nieuw oog te voorzien. Dan heb je genoeg om een paar keer een nieuw oog te zetten. Gooi overtollige mantel niet weg maar bewaren.

Afwerken:
Je haalt de 12 of 24 strengen in setjes van 3-4 van de mantel over een afstand een afstand van 20cm los Met een brede naald naai je die die strengen door de mantel heen en weer. Ieder setje een paar slagen minder en knipt ze dan pas af. Dat is voor een mooie overgang. (zijn tig fiTlmpjes of youtube over te vinden.

Uiteinden:
Ene kant een vlaams oog (lus van de mantel terug in zich zelf)
Andere kant voldoende lang oog aanzetten om een dubbele lus te kunnen maken (enkele lus breekt veel sneller en kan de harp nooit vallen)

Je kunt de verschoven mantel ook vullen met de goedkoopste lijn van dezelfde dikte als de kern. Ook handig als oog is gebroken en de val ´te kort is geworden. Dan heb je veel minder dyneema nodig scheelt maar zo 80% van de mastlengte. Als er interesse is leg het wel uit.
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 01:44 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 09 dec 2014 06:52 #578454

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
De lijnenspecialist heeft prachtige filmpjes en een boek over het splitsen van ogen, verjongen van lijnen en nog veel meer (en lijnen natuurlijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 09 dec 2014 07:20 #578457

En dan de ultieme "poor man" valporno:

Koop op MP een rol van 50 meter 4mm dyneema voor 59,95. Prima spul uit ervaring.
Kijk in de bak van watersportzaken waar de aanbiedingsstukjes liggen. Zoek daar een stuk lijn met een fijne mantel van 8mm. Frunnik de kern van de goedkope lijn snel en doeltreffend aan de dyneema. Schuif de mantel over het dyneema en frunnik de losgekomen kern van de goedkope lijn er weer vanaf. Die gooi je weg. Werk de val verder af en geniet van je dubbeltje op de eerste rang.

Tot best kort geleden geloofde ik ook nog in lekker dik, lekker in de hand, maar dat is gewoon niet (meer) waar.
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 07:26 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 09 dec 2014 07:43 #578461

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Petervdw schreef :
Jedre,
Dacht dat je het over vallen had? Taperen is het weglaten van ongeveer hijslengte val.

Misschien heel dom, maar ik snap het nog niet. Hoe werkt dat dan?

Nee joh, het is pas dom als je met antwoorden de helft van de woorden weglaat en iemand daardoor niet begrijpt wat je bedoelt... Mijn excuses dus!
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 07:43 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 09 dec 2014 11:06 #578521

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Iedereen bedankt voor de goede raad.
Uit de reacties maak ik op dat "taperen" dus verjongen is en is het dus in het verhaal van Noggeenenz uitgebreid genoeg uitgelegd.

Ten overvloede wijs ik er nog eens op dat ik die dikke schoten vooral gebruik om geen last te hebben van de "klik"-gewrichten in mijn handen. Voor de sterkte hoef je die dikke lijn op een valkje niet te gebruiken. Van te dunne lijnen krijg je op den duur toch klachten. En voor de prijs hoef ik het niet te laten (gelukkig). :laugh:

Jedre,
Excuses zijn echt niet nodig, hoor. Ik was er gewoon benieuwd naar.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 11:08 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 09 dec 2014 12:24 #578543

Single braid dyneema is niet alleen voor de sterkte hoor! Het is superglad en loopt dus soepel over de schijven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diameter val gennaker 10 dec 2014 04:11 #578742

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb inmiddels toch ook gekozen voor 8mm ipv 10mm.
Argument dat het soepeler loopt vind ik sterk.
8mm en 10mm even door m'n handen laten glijden om het verschil te voelen maar maakt feitelijk niet veel uit.
8mm lijn in de clamcleats past ook en ik heb met 8mm meer ruimte op m'n lieren.
Met m'n oude 12mm had ik vaak dat de lijn dubbel ging op m'n lier bij 3 slagen. 8mm kan ik wel 4 of 5 slagen geven en dus ook meer grip op de lieren.

Tot zo ver mijn overwegingen voor wat 't waard is.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl