Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rif in werkfok

Rif in werkfok 13 dec 2014 09:57 #579435

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
@ Bigtime,

Dank je voor de bruikbare info! Inderdaad een 31,7 en het klopt dat de werkfok relatief groot is. Destijds, bij de opdracht toch een beetje laten "omlullen".
Helemaal eerlijk is dit niet want nu besluit je voor vertrek wel eerder om toch het kleinere voorzeil te nemen en dat is vaker wel dan niet goed uitgevallen. Ben eigenlijk ook wel weer bang om met 75% helemaal stil te vallen als het toch niet zo hard waait. pfoei, wanneer doe je het goed?
Ik overweeg nu toch om wat schuim in het voorlijk te laten zetten dat de zeilstand wat op z'n minst wat verbetert bij het inrollen. Kotterstagen enz wil ik nog even niet aan denken :)

Trouwens een vraag...waarom word ik TS genoemd?

Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 13 dec 2014 10:14 #579438

TS=topic starter
Voorheen Flying Arrow Schakel
Voorheen Schakel H2414 Neptinus
Voorheen 470 H220
Efsix 1073
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 13 dec 2014 10:16 #579440

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Roger :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 13 dec 2014 11:59 #579467

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Misschien niet helemaal ontopic: ik heb 3 zeilen, gennaker met slurf, rolgrootzeil en rolgenua.
Voordeel alleen gennaker komt binnen of aan dek.
Klapperen doen mijn zeilen zelden reven doen we met (verminderde) druk in het zeil.
De genua heeft schuim in voorlijk om betere zeilvorm te krijgen indien gedeeltelijk ingerold.
Nadeel onderlijk omhoog en zeil gaat naar voren, voordeel is beter zicht.
Hoogte is ok, behalve dat mijn vleugelkiel op golven nadelig is.

Een kotterstag met (rol) kotterfok is mi ideaal omdat je dan met veel wind zeil dicht bij de mast hebt.

Tuigage heeft als voordeel dat ik op zee nooit aan dek hoef, alles vanuit de kuip te regelen.
Ook met 45 knopen plus probleemloos gevaren maar kruisen is dan geen pretje.
Voldoet dus op comforttainer met in de vakanties langere tochten op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 14 dec 2014 09:34 #579609

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
Even aanhakend op Erik.

Stel je reeft laat en je reeffok zit voorop bedenk je dan even het volgende:
- je wil je fok hoog opgesneden voor zwaar weer.
- een deel van het water dat over het dek vliegt wordt opgevangen in de worst die onderaan de fok bungelt, dus je wil deze zo mooi mogelijk opbinden om zo min mogelijk water te vangen. Dit kan je beter als de fok op het dek ligt.
- Hoog opgesneden betekend meer zeil aan de achterzijde van de fok, met 2 ringen voor bevestiging schoten, dus het nodige gewicht. Een schoot die losgaat omdat deze niet goed is bevestigd is dus een no-no.
- Erik heeft het over een kotterfok, de rol zeil steekt bij de hoofdfok voorbij de stag, dus door de zeereling. Daar moet je dan maar genoeg ruimte hebben voor dat zeil.
- Het oog aan de onderzijde is bij een kotterstag beter bereikbaar. Bij de voorstag zit nog een rol zeil en een zeereiling in de weg als je deze moet vastzetten bij (5 of 6BF).

Erik zal vast in zwaardere omstandigheden varen, maar reven van je enige fok kost wel de nodige extra moeite. Nu heb ik dit alleen op een 44ft zeilboot meegemaakt, dus dan is natuurlijk alles groter en zwaarder dan voor 31ft.

Mijn voorkeur zou wisselen zijn.

Cheers,
H.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl