Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rif in werkfok

Rif in werkfok 09 dec 2014 11:19 #578522

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Een rif in je werkfok?
Ik het al eens eerder gezien maar niet vaak daarom een vraag naar ervaringen!
We hebben een werkfok bij onze 31-footer en spelen met de gedachte om er een rif in te laten zetten.
Het is een stevig, dacron UK zeil (ong. 90%) dat we regelmatig gebruiken bij langere (dag)tochten op zee wanneer het wat harder waait. We zijn er al vaker tegenaan gelopen dat het dan weer net wat harder gaat waaien en dan is het gauw weer aan de grote kant. Dit vooral aan de wind zeilend. Door het wat in te rollen verlies je alle hoogte. Op zee wisselen van een rolfokzeil in je eentje vind ik geen optie.
Ook dat filmpje van die code 5 lijkt het idee van een rif in het voorzeil misschien toch niet zo gek of zie ik wat over het hoofd?

Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 11:24 #578524

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met een rolfok is dit natuurlijk wat ingewikkelder dan met leuvers of tuffluff. Gereefd kan je 'm niet meer oprollen, dus je moet uiteindelijk of strijken, of eerst ontreven en dan pas oprollen.

Maar op zich zou het mogelijk moeten zijn. Met een niet te dikke hoekversteving en een lusje van webbing in het voorlijk valt de boel nog wel op te rollen. Extra versteviging en oog in het achterlijk is niet zo'n probleem met oprollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 11:27 #578526

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
holtere schreef :
Een rif in je werkfok?
Ik het al eens eerder gezien maar niet vaak daarom een vraag naar ervaringen!
We hebben een werkfok bij onze 31-footer en spelen met de gedachte om er een rif in te laten zetten.
Het is een stevig, dacron UK zeil (ong. 90%) dat we regelmatig gebruiken bij langere (dag)tochten op zee wanneer het wat harder waait. We zijn er al vaker tegenaan gelopen dat het dan weer net wat harder gaat waaien en dan is het gauw weer aan de grote kant. Dit vooral aan de wind zeilend. Door het wat in te rollen verlies je alle hoogte. Op zee wisselen van een rolfokzeil in je eentje vind ik geen optie.
Ook dat filmpje van die code 5 lijkt het idee van een rif in het voorzeil misschien toch niet zo gek of zie ik wat over het hoofd?

Grz,
Holtere

Ik heb een rif in een HA fok. Is er zodanig gemaakt dat het leioog van de schoot niet versteld hoeft te worden wanneer je de fok reeft.
Ook een fok van UK(de Vries).
Reef er niet vaak mee, maar bevalt uitstekend, met handhaving van de vorm van het zeil.
Uiteraard een fok met leuvers,anders is het niet mogelijk.
Trouwens een goede rolfok met een goede rolinrichting hoeft niet te betekenen dat de zeileigenschappen veel afnemen.
Ter ilustratie:Mij weggerolde fok ,hoog aan de wind (30 graden relatief)


BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 11:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 11:46 #578530

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Natuurlijk niet gedacht aan het gereefd inrollen :whistle: Dat is een goeie?

Douwe, voor wat betreft het inrollen van onze werkfok: Het schootoog zit veel hoger dan bij een HA-zeil. Door het inrollen verhuist je onderlijk al snel langs het voorlijk naar boven en trek je bij veel schootspanning echt bijna een knik in je voorstag. Met een lage schoothoek is dat veel minder een probleem. Op de foto's ziet het er bij jou goed uit!

Grz,
Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 12:07 #578535

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
douwe schreef :
Ik heb een rif in een HA fok. Is er zodanig gemaakt dat het leioog van de schoot niet versteld hoeft te worden wanneer je de fok reeft.
Ook een fok van UK(de Vries).
Reef er niet vaak mee, maar bevalt uitstekend, met handhaving van de vorm van het zeil.
Uiteraard een fok met leuvers,anders is het niet mogelijk.
Trouwens een goede rolfok met een goede rolinrichting hoeft niet te betekenen dat de zeileigenschappen veel afnemen.
Ter ilustratie:Mij weggerolde fok ,hoog aan de wind (30 graden relatief)

Misschien begrijp ik het niet goed, maar wat ik zie op de foto's roept wel vragen op.

Waarom zou je willen reven zonder het leioog te verstellen?
In jouw specifieke geval constateer ik eigenlijk dat de plek/lengte van de rail eigenlijk te kort schiet om inrollen van de fok mogelijk te maken mèt verschuiving van het leioog naar voren.
Eerlijk gezegd twijfel ik er ook aan of het leioog op de foto's goed staat om een het zeil onder deze omstandigheden zijn optimale stand te geven. Voor een HA-fok op een hoog-aan-de windse koers loopt de schoot naar mijn idee onder een te kleine hoek naar achteren. Ik krijg de indruk dat het profiel op het onderlijk vrijwel verdwenen is, terwijl er anderhalve meter hoger een soort 'zak' zit; dat is een beetje te zien aan het verloop van de verticale naad in het zeil. Het is moeilijk in te schatten of het zeil boven teveel open staat, wat je bij een dergelijk schoothoek zou verwachten. Onder dergelijke omstandigheden is dat trouwens niet directe een nadeel.

Ook de opmerking: "Uiteraard een fok met leuvers, anders is het niet mogelijk" begrijp ik niet. Een leuverfok die je reeft door inrollen?

--
stegman
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 12:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 12:14 #578539

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Plaatje is niet van z'n fok met rif, maar van z'n andere fok op z'n andere boot. Goed lezen is lastig en alle enters maken het nog lastiger. Waren het twee duidelijk onderscheidbare alinea's geweest dan was het eerder opgevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 12:25 #578544

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
FMJ schreef :
Plaatje is niet van z'n fok met rif, maar van z'n andere fok op z'n andere boot. Goed lezen is lastig en alle enters maken het nog lastiger. Waren het twee duidelijk onderscheidbare alinea's geweest dan was het eerder opgevallen.

Als het zo ligt, dan heeft Douwe er echt goed z'n best op gedaan. Om het volledig onbegrijpelijk te maken, dan..
Word ik geacht te weten dat Douwe het over twee verschillende boten heeft?

--
stegman
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 12:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 12:53 #578548

Vragen waren om ervaringen met bindreven in voorzeilen.
Mij bevalt het prima, ik heb een reefmogelijkheid in mijn stagzeil en gebruik dat veel en vaak. Het is aanzienlijk minder werk als een zeiltje wisselen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 12:59 #578551

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
De term "werkfok" is nieuw voor mij. nl.wikipedia.org/wiki/Werkfok

Ik denk dat mijn kotterfok aan dezelfde definitie voldoet, wordt gevoerd op een wegneembare kotterstag met leuvers, en die heb ik met rif besteld. Ik heb het rif nog niet gebruikt, nog niet in meer dan BF8 gevaren. Wat ik mij wel gerealiseerd heb is dat het rif zetten pas nodig is bij meer dan BF7, en op dat moment is het bepaald niet simpel om dat rif te zetten op het voordek. Het is dus sterk aan te raden het rif te zetten voordat de storm echt opsteekt.

Mijn kotterzeil is wel veel kleiner dan het zeil van TS, ik vind 90% wel veel voor een werkfok. Onze rolgenua reeft, volgens de merktekens van North Sails, tot maximaal 64%. Ons kotterzeil is 45% en met rif 31%.



Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:05 #578553

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
Erikdejong schreef :
Vragen waren om ervaringen met bindreven in voorzeilen.

Is dat zo? TS praat over reefmogelijkheden bij een rolvoorzeil. En dan zonder te rollen, vanwege het vormverlies.

De enig bruikbare optie lijkt mij inderdaad een extra schootoog hoger op het achterlijk, analoog aan de oplossing die deze week in een ander draadje werd getoond bij zo'n racemachine van 6,50 m. met een enorme genaker, waarbij je een driehoek aan zeiloppervlak wegreeft. Schoothoek komt dan wel omhoog, natuurlijk. En de bestaande zit bij TS al hoog, als ik het goed begrijp.

De echte oplossing is de rolfok eraan geven, naar mijn idee, en het zeilassortiment vergroten.
Of accepteren dat je met een gereefd rolzeil wat minder hoogte kan lopen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:07 #578554

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
lodewijk stegman schreef :
Erikdejong schreef :
Vragen waren om ervaringen met bindreven in voorzeilen.

Is dat zo? TS praat over reefmogelijkheden bij een rolvoorzeil. En dan zonder te rollen, vanwege het vormverlies.

Nee, TS overweegt om een rif te laten maken in hun werkfok. Dat lijkt me geen rolvoorzeil, want wie verwisselt hun rolzeil op zee?

EDIT: hij heeft het wel over inrollen, maar ook over niet verwisselen op zee.

Dus nu weet ik het ook niet meer. :unsure:


Onno
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 13:08 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:10 #578556

lodewijk stegman schreef :
Is dat zo? TS praat over reefmogelijkheden bij een rolvoorzeil. En dan zonder te rollen, vanwege het vormverlies.
Waar lees jij dat het om een rolvoorzeil gaat?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:14 #578558

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
JazzyO schreef :
lodewijk stegman schreef :
Erikdejong schreef :
Vragen waren om ervaringen met bindreven in voorzeilen.

Is dat zo? TS praat over reefmogelijkheden bij een rolvoorzeil. En dan zonder te rollen, vanwege het vormverlies.

Nee, TS overweegt om een rif te laten maken in hun werkfok. Dat lijkt me geen rolvoorzeil, want wie verwisselt hun rolzeil op zee?

EDIT: hij heeft het wel over inrollen, maar ook over niet verwisselen op zee.

Dus nu weet ik het ook niet meer. :unsure:

De vraag van TS lijkt me vrij helder. Hij verwijst ook naar een mogelijke optie, die ik in mijn laatste pots ook noem, trouwens. Misschien wil hij juist over die oplossing ervaringen horen. Ik vermoed echter dat die er niet tot nauwelijks zijn op ZF. Ik heb de bewuste oplossing nog nooit in levende lijve gezien.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:14 #578559

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
lodewijk stegman schreef :
FMJ schreef :
Plaatje is niet van z'n fok met rif, maar van z'n andere fok op z'n andere boot. Goed lezen is lastig en alle enters maken het nog lastiger. Waren het twee duidelijk onderscheidbare alinea's geweest dan was het eerder opgevallen.

Als het zo ligt, dan heeft Douwe er echt goed z'n best op gedaan. Om het volledig onbegrijpelijk te maken, dan..
Word ik geacht te weten dat Douwe het over twee verschillende boten heeft?

--
stegman

Het gaat idd. om twee verschillende boten.
En je hebt gelijk dat mijn stukje tekst wat verwarrend kan werken.
Ik kan beter zeilen dan op papier iets uitleggen. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:20 #578561

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27698
Erikdejong schreef :
lodewijk stegman schreef :
Is dat zo? TS praat over reefmogelijkheden bij een rolvoorzeil. En dan zonder te rollen, vanwege het vormverlies.
Waar lees jij dat het om een rolvoorzeil gaat?

Gewoon in de eerste pots van Holtere (de Topic Starter).

Heeft (werk)rolfok, wil zeil minderen, maar geen zeil wisselen. Lijkt mij vooralsnog niet van plan zijn rolvoorzeil eraan te geven en over te gaan op leuverzeilen.

Moet ik het nog verder uitspellen? Het verwarring zaaien in dit draadje neemt wel een grote vlucht zo langzaamaan.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:27 #578564

lodewijk stegman schreef :
Heeft (werk)rolfok, wil zeil minderen, maar geen zeil wisselen.
Dat wordje rol staat er niet in.

Een rolzeil wisselen wil hij niet, waarschijnlijk omdat het los komt van de voorstag. Voor hem is een rolfok dus uit den boze. Tenminste, zo lees ik het.

Maar Holtere zal zo wel weer terug komen en wat meer uitleg geven ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:42 #578566

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
holtere schreef :
We zijn er al vaker tegenaan gelopen dat het dan weer net wat harder gaat waaien en dan is het gauw weer aan de grote kant. Dit vooral aan de wind zeilend. Door het wat in te rollen verlies je alle hoogte. Lijkt het idee van een rif in het voorzeil misschien toch niet zo gek of zie ik wat over het hoofd?

Dit was voor mij klip-en-klaar. Uit zijn reactie op mijn bericht blijkt dat mijn interpretatie juist was. Dus TS heeft een werkfok welke hij in de sleuf van z'n rolreefsysteem hijst als het te hard waait voor de grote genua. Gaat het vervolgens nog wat harder waaien dan wordt die werkfok wat te groot en heeft hij geen zin om een nieuw zeil op z'n roller te zetten en overweegt dus een bindrif.

Vraag is dus naar ervaringen met een bindrif in de fok enerzijds, maar specifieker naar ervaring daarmee bij een rolzeil met pees..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:42 #578567

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
lodewijk stegman schreef :
Heeft (werk)rolfok, wil zeil minderen, maar geen zeil wisselen. Lijkt mij vooralsnog niet van plan zijn rolvoorzeil eraan te geven en over te gaan op leuverzeilen.

Het is een WERKfok. Dus lijkt het me niet zijn alledaagse genua, wie vaart altijd met een werkfok van 90%?
Erikdejong schreef :
Dat wordje rol staat er niet in

Toch wel.
holtere schreef :
Het is een stevig, dacron UK zeil (ong. 90%) ....... wat harder gaat waaien en dan is het gauw weer aan de grote kant..... Door het wat in te rollen verlies je alle hoogte



Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:44 #578568

Als dat het geval is, dan zou ik het zeer sterk afraden.

Een rolzeil wisselen voor een kleiner zeil is makkelijker als een rif in het zeil leggen en dan weer op te hijzen. De enige manier om met wat veiligheid een rif te leggen is het fok volledig neer te halen, de lijnen en eventueel de schoothoek omleggen en dan weer te hijzen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:46 #578569

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
FMJ schreef :
Dus TS heeft een werkfok welke hij in de sleuf van z'n rolreefsysteem hijst als het te hard waait voor de grote genua.

OK, dan ga je er dus vanuit dat hij die in de haven verwisselt voor hij naar buiten gaat aangezien TS zei dat hij niet op zee wisselt.

Misschien een idee om te gaan kijken naar een kotterstag oplossing?


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 13:51 #578570

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wellicht wisselt hij bij windje 4 nog wel op zee (droog voordek) maar bij windje 6-7 niet meer ;-) Maar kiezen in de haven kan ook prima, doen meer mensen.

Erik is ervaringsdeskundige dus ik geloof hem als hij zegt dat het niet 'vliegend' kan. Had verwacht dat met een tweede schoot en een handig systeempje om snel de halshoek in te klikken je alleen even anderhalve meter zou hoeven te zakken, halshoek inklinken en dan trimmen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 14:11 #578574

FMJ schreef :
Erik is ervaringsdeskundige dus ik geloof hem als hij zegt dat het niet 'vliegend' kan. Had verwacht dat met een tweede schoot en een handig systeempje om snel de halshoek in te klikken je alleen even anderhalve meter zou hoeven te zakken, halshoek inklinken en dan trimmen..
Ik zeg niet dat het niet kan, een een hoop zal ook afhangen bij welke windsterkte je dat rif moet leggen (bij mij is dat ongeveer 35 knopen schijnbare wind), als ook de maat van het zeil welke je gaat reven. Geometrie doet ook een hoop om zaken (on)mogelijk te maken.

Mijn stagzeil is ongereeft 40m2, als dat in 35 knopen wind te keer gaat, dan is de boel stuk voordat je de schoot eraan geknoopt hebt. Je moet al zeker de halve hoogte van het zeil laten zakken voordat de nieuwe schoothoek binnen je bereik komt, en enigszins kalm op je handelingen blijft wachten zonder wild heen en weer te slaan. Zeilen met een schoothoek laag beoven dek zijn makkelijker 'stil' te krijgen met minder ver laten zakken. En kleine zeilen klapperen realtief minder in de wind. Als laatste dan nog de windsterkte, reven bij 25 knopen wind is veel makkelijker als bij 35 knopen wind.

Of het 'makkelijk' is, hangt dus vand e combinatie van omstandigheden af die je bij je reef acties hoogst waarschijnlijk gaat tegenkomen. Toch kan ik niet zien hoe je het voor elkaar gaat krijgen om een rif te leggen zonder het zeil eerst voor minimaal de helft te laten zakken en zeer snel te werken. Of iets minder snel werken en dan helemaal moeten laten zakken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 09 dec 2014 14:57 #578593

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16846
Sorry voor de verwarring :laugh:
Uiteindelijk zijn we er dan toch wel geloof ik!
Het gaat inderdaad om een werkfok volgens de beschrijving van Wikipedia. Wat hoger opgesneden dus. Met 90% bedoel ik de lengte van boeg naar mast. Doordat het opgesneden is en niet helemaal tot bovenaan de voorstag komt is het een stuk kleiner dan een HA. Verder inderdaad een rolzeil en er is geen behoefte om naar leuvers om te bouwen.
Eerste idee was inderdaad met wat slimmigheidjes vlot te kunnen reven. Te simpel gedacht doordat je niet meer kunt inrollen. Eerst, voordat je de haven inloopt of in de haven weer de boel (met pees in profiel) hijsen trekt me niet zo. Voorop donderjagen met veel wind wil ik wel vermijden!
Kotterstagje is natuurlijk het mooiste maar voordat ik daaraan ga denken....
Wat zijn jullie ervaringen met een schuimprofiel in het voorlijk?
De werkfok wordt nu met oprollen echt een zak van een zeil!

Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 11 dec 2014 09:32 #578999

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
holtere schreef :
Sorry voor de verwarring :laugh:
Uiteindelijk zijn we er dan toch wel geloof ik!
Het gaat inderdaad om een werkfok volgens de beschrijving van Wikipedia. Wat hoger opgesneden dus. Met 90% bedoel ik de lengte van boeg naar mast. Doordat het opgesneden is en niet helemaal tot bovenaan de voorstag komt is het een stuk kleiner dan een HA. Verder inderdaad een rolzeil en er is geen behoefte om naar leuvers om te bouwen.
Eerste idee was inderdaad met wat slimmigheidjes vlot te kunnen reven. Te simpel gedacht doordat je niet meer kunt inrollen. Eerst, voordat je de haven inloopt of in de haven weer de boel (met pees in profiel) hijsen trekt me niet zo. Voorop donderjagen met veel wind wil ik wel vermijden!
Kotterstagje is natuurlijk het mooiste maar voordat ik daaraan ga denken....
Wat zijn jullie ervaringen met een schuimprofiel in het voorlijk?
De werkfok wordt nu met oprollen echt een zak van een zeil!

Holtere
Mijn rolfok op de foto,s heeft touw in het voorlijk verwerkt.
Daardoor wordt er in het midden meer zeil weg gedraaid en staat hij er dus goed( niet als een zak) op.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 dec 2014 09:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rif in werkfok 12 dec 2014 07:25 #579175

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Een voorzeil met een LP-maat van 90% is eigenlijk te groot om als werkfok te beschouwen. Mijns inziens is 75% veel gebruikelijker. Dan doe je echt aan verkleining van de voordriehoek als je de HA-fok (105%) verwisselt voor de werkfok.

Zowel voor de 109 als destijds voor de 31.7 heb ik door Hagoort Sails een werkfok van 75% laten maken. Zeilt prima aan de wind tot en met 8 bft. Als ik me niet vergis heeft TS ook een 31.7. Als het mogelijk is, zou ik adviseren om de 90% te laten verkleinen tot 75%. Dan lever je ruim 3m2 in. Het is vooral belangrijk dat de top van het zeil 1,5-2,0 meter lager uitkomt dan bij de HA-fok. Je verliest dan namelijk veel druk bovenin je mast.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl