Boatlover schreef :
Over je laatste zin moet je nog maar eens goed nadenken. Een vliegtuigvleugel ligt normaal gesproken nog veel horizontaler en toch past men daar eindschotjes toe.
Welke laatste zin en van wie bedoel je?
Volgens Fred Imhoff moeten we een vliegtuigvleugel niet met een zeil vergelijken.
Daar ben ik het volmondig mee eens, de twee hebben een heel andere functie. De een is om lift te genereren uit voorstuwing, en de ander is om voorstuwing te genereren uit lift.
Een vliegtuig vleugel genereerd lift door aan eenzijde een stroomversnelling en daardoor een druk verlaging te creeren, een zeil genereerd lift en voorstuwing door een luchtstroom af te buigen van zijn oorspronkelijke route, twee wezenlijk verschillende princiepes dus. Je kunt een scheepschroef ook niet vergelijken met een waterturbine, de een drijft water aan, de ander word aangedrevem door water, kijk eens naar de verschillen in ontwerp!
Dat allemaal gezegd hebbende, de drukverschillen bij een jachtzeil tussen loef en lei zijn zo klein (meet maar eens met een barometer), dat drukverlies van een kant naar de andere kant geen meetbaar prestatie verschil kan veroorzaken.