Ik heb dit net zelf ook gedaan, ook een Seldén giek met éénlijnssyteem.
Met alleen pilotlijntjes red je het niet. Het systeem werkt als volgt (ik heb slechts één rif getekend):
Stappenplan:
1) Neem de giek mee naar huis. Deze klus is niet zo handig om te doen op de boot. Leg de giek op een paar bokken of zo, zodat je niet op de grond hoeft te werken.
2) 2x lijn van achterlijk naar klem/lier er uit trekken met daaraan een pilotlijntje. De lijntjes labelen en voor en achter aan de giek binden;
3) Zoals je uit het plaatje kunt opmaken moet je de giek openmaken om de lijn die naar het voorlijk gaat te kunnen vervangen. Op zich is dat vrij eenvoudig, je kunt het achterbeslag door het loshalen van twee torxboutjes losnemen. Gebruik hiervoor de juiste maat torxbitje (desgewenst ook te leen) en een bithouder waarmee je voldoende kracht kunt zetten. Ik werk graag met een T-vormige bithouder in dit soort gevallen.
Als je het beslag losgemaakt hebt, hangt het aan een aantal lijnen en blokjes en het verdraait makkelijk in zichzelf. Hou dus goed in de gaten dat de oriëntatie altijd hetzelfde blijft.
4) Trek de lijnen vanaf het voorlijk er naar achteren uit, met ook weer pilotlijntjes er aan. Weer labelen en vastbinden aan weerszijden.
5) Snij de lijnen los van de blokjes en meet alles na. Hou rekening met ongeveer 50cm extra voor de te maken splits.
6) Bestel nieuwe lijnen. Hoewel er in mijn giek 10mm lijnen zaten, zijn de blokjes daar eigenlijk niet zo geschikt voor. Ik ben dus overgestapt naar 8mm Dyneema lijnen. Voordeel daarvan is dat het soepel loopt en toch sterk en rekvrij is. Ik heb daarvoor gekozen voor Lancelin Albatros lijnen. Die kan je in heel veel kleuren krijgen, maar de 'standaard' kleuren voor smeerrepen zijn blauw voor het eerste rif en rood voor het tweede rif. Lancelin heeft mooie full-color lijnen dus daar heb ik maar voor gekozen. Op deze foto is dat te zien.
6a) Overweeg, nu de boel toch los ligt, om ook je onderlijkstrekker te vervangen. Ik heb daar zelf 6mm mantelloze Dyneema voor gebruikt. Op de foto te zien net links van de rode lijn.
7) Splits de lijnen aan de losse blokjes. Vraag eventueel een ander forumlid om je te helpen, het is net iets lastiger om om een blokje heen te splitsen dan alleen een lusje te maken. Ik raad je het gebruik van harpjes af, hoe gladder het allemaal is afgewerkt hoe soepeler het loopt.
8) Leidt alle lijnen met behulp van de tekening en de pilotlijntjes weer door de giek. Dit gaat het makkelijkst als je het even met z'n tweeën doet.
9) Controleer met behulp van een kleine, ronde felle zaklamp heel goed of er geen lijnen gekruist lopen. Bij mij bleek dat altijd al het geval te zijn geweest, mede de oorzaak dat het soms zwaar liep. Besteed hier voldoende tijd aan, het is moeilijk te zien.
10) Monteer het giekbeslag weer, waarbij je goed moet opletten dat de blokjes e.d. recht zitten. Takel alle lijnen af (met rood en blauw takelgaren uiteraard
) Controleer of alles soepel loopt en hang de giek terug waar hij hoort.