Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eigenschappen schoot

Eigenschappen schoot 12 mrt 2015 09:11 #604924

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ik probeer de optimale eigenschappen voor een genuaschoot vast te stellen. Het betreft een 36 voet schip, waarmee regelmatig wedstrijden worden gevaren. Genua schoot gaat altijd op de lier, maar bij het binnenhalen na een tack zit de schoot niet in de self-tailer, maar wordt deze door een tweede persoon aangetrokken. Kern zal dyneema worden.

Twee vragen waar ik mee zit zijn de dikte van de schoot en het soort mantel.

Mantel: wel of geen gripvezel? Houdt een gripvezel ook beter in de lier? Is een schoot zonder gripvezel onhandelbaar voor de persoon die de lijn tailt?

Dikte: huidige schoten zijn 12 mm (en oud en hard). Qua breeksterkte is 10mm voldoende. 10mm past ook in de lier. Is 10mm te dun om fijn te kunnen gebruiken?

En nog een nabrandertje: wat zijn geile sluitingen? Ik vind een ingesplitste kunstof ring met een softshackle wel lekker. Of liever een direct ingesplitste soft shackle?

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2015 09:11 door Pjetrow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 12 mrt 2015 09:13 #604925

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12540
Je schijnt tegenwoordig alleen nog maar dyneema te mogen gebruiken, maar wacht even tot sebas wakker is???
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 12 mrt 2015 09:53 #604931

Wakker!

Voor een schoot is dyneema niet noodzakelijk. In de wedstrijd, als je met een HA vaart is het wel aan te raden, maar SK75 is dan voldoende.

Overigens schijnen er nog mensen hier te huizen die denken dat dyneema duur is, of bijzonder :lol:

Ik heb zelf gezocht naar de ultieme schoot en geleerd dat:

-Ik 100% zeker een gripmantel wil.
-Niet verjong in een schoot voor een overlappend voorzeil.

Een prettig hanteerbare lijn is in 10mm het prettigst werken. Is het een wat klassiekere lijn dan is 12 mm te overwegen.

Je vraagt naar ultiem? Dat is een kevlar mantel op een dyneema kern, verjongd en een kolhoff loop er ingesplitst met bijbehorende softshackle.

Ooit mee gevaren. Heerlijk. Onzinnig duur, met €450,- per kant, maar wél fijn.


Ohja, het gaat een seizoen mee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 12 mrt 2015 10:10 #604942

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Eens met Bas, 10 mm met een SK75 kern is prima. Verjongen heeft bij en flinke overlap zoals bij jullie geen zin inderdaad. Wat je wel kan overwegen is om het loze eind van kern te ontdoen, dat ligt lekkerder op de kuipvloer (maar haalt weer wat lastiger door in het eerste stuk van de tack.

Sluiting is afhankelijk van wat voor kern je op uitkomt. Met een niet gecoate kern zou ik gaan voor een lusje en losse softshackles, of Tylaska's als je geld te veel hebt en je bemanning niet met softshackles om kan gaan (ja die zijn er :o ). Bij een gecoate kern kan je de softshackle rechtstreeks in de kern maken (met een stukje hulplijn), wat nog wat eleganter is. Maar alleen een 'schuiflus' splitsen en het balletje van de softshackle aan de schoothoek knopen werkt ook erg fijn en is bij een dikke kern wat slanker doordat je het balletje van dunnere lijn kan knopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 13 mrt 2015 09:13 #605171

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Dank voor de reacties. Geld teveel is er niet, en dan leert de bemanning maar met soft shackles omgaan :)

Het wordt een 10mm, met gripvezel, en met een SK75 kern (tenminste B) ).

Nu nog even uitzoeken welke dan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 13 mrt 2015 15:49 #605316

Check lijnenspecialist.nl en seileundmehr.de. Vind ik goede adressen.

Ik wil je schoten wel voor je splitsen mocht je dat willen...
Laatst bewerkt: 13 mrt 2015 15:51 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 14 mrt 2015 09:51 #605520

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Yes, ben nu bij de lijnenspecialist aan het kijken. Dat aanbod van je neem ik sterk in overweging B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 14 mrt 2015 11:13 #605549

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Voor Xquise zou ik gaan voor D-cup Kmix van De Lijnenspecialist; is dyneema met gripvezel.

We gebruiken dit nu 4 seizoenen op Big Time, 12mm. Is soepel en geeft uitstekende grip op de liertrommel. Ben het niet eens met Boarderbas, een soeple dyneemalijn is fijner op een 36-voeter, zeker omdat jullie met overlappende genua zeilen en er dus veel kracht op de schoot komt. Op genuaval en -schoot wil ik zo min mogelijk rek.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 14 mrt 2015 17:47 #605650

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
12 mm niet voor de sterkte neem ik aan. Wat denk je van 10 mm qua handeling. De meesten vinden dat wel prettig geloof ik. Overigens, het is nog geheim voor de schipper (die kijkt hier toch niet zo vaak :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 14:21 #605891

Big Time schreef :
Ben het niet eens met Boarderbas, een soeple dyneemalijn is fijner op een 36-voeter, zeker omdat jullie met overlappende genua zeilen en er dus veel kracht op de schoot komt. Op genuaval en -schoot wil ik zo min mogelijk rek.
  • Ik zei niet noodzakelijk, niets over fijn of niet
  • Schootkracht en effect van rek is veel minder bij een overlap dan een HA
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 15:41 #605905

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Nog even hoor...

Heb hier thuis nog een 12mm lijntje liggen, simpel polyester. Ik twijfel toch een beetje over de handling van een 10 mm.
Is 10mm op zichzelf gewoon dik genoeg, of heb je eigenlijk liever 12mm?

Op zich zijn die dikkere schoten natuurlijk ook gewoon een kwestie van traditie, dat was 'vroeger' nodig voor de breeksterkte.

Ben benieuwd naar de gedachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 16:55 #605926

Met die oude gladde polyesterlijnen moest je gard in de schoot "knijpen" om daar grip op te krijgen. Ouderwetse polyester gripschoten branden erg in je handen als je ze viert.

Daarom wil je in voordelige lijnen dikker (en dat maakt her argument "voordelig" al weer minder) dan als je een performance lijn neemt die speciaal voor het doel is gemaakt.

Moderne gripmantels werken veel prettiger en dan gaat de dikte een beetje tegenstaan. Dunne lijnen lopen lichter in blokken en lieren en bergen makkelijker weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 17:44 #605943

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Op zich houd ik erg van lijnen die qua diameter zo dun mogelijk zijn, loopt beter door de blokken. Enige uitzondering bij mij aan boord is de 12mm voor de genuaschoot. De D-cup Kmix is soepel en erg prettig hanteerbaar. Bovendien een behoorlijk slijtvatse lijn.

Voor de sterkte zou 10mm volstaan, 12mm is puur comfort. Bovendien loopt genuaschoot anders dan bijv. De grootschoot slechts over beperkt aantal schijven dus daar is weinig weerstand te verwachten.

Bij twijfel kun je de Lijnenspecialist ook om advies vragen en desnoods ga je bij hem langs (op afspraak) om de lijn te voelen.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 18:10 #605959

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Denk ook aan de lier handling, een dunnere lijn moet meer slagen om de lier en self-tailing werkt vaak ook fiijner met een iets dikkere lijn op de genua lier.

Ik ben eind vorig seizoen naar een dyneema schoot gegaan van Ed vd Kooi (zelfde dikte ook 12 mm), die heb je zelf ook nog meegemaakt met de laatste wedstrijden op mijn boot (al ben jij natuurlijk vooral op het voordek te vinden).

Ik had altijd last van wat rek aan de wind, genua strak aan de zijstag en met flinke wind moest ik hem altijd natrimmen omdat hij na een tijdje weer een cm of 5 van de stag stond.

Met de dyneema schoot is daar amper meer sprake van, ik vind hem (nog) wel wat te glad op de lier ik moet hem meer slagen doen en hij blijft minder lekker in de self-tailing klem zitten.
De oude poly schoot lag lekkerder in de hand en kon je fijn tailen zonder hand aan de lijn.
Een (dure) dyneema gripschoot is vast fijner in de hand en op de lier, maar Lees hier dat je die na een jaar kan weggooien voor 7 euro de meter ofzo. De Dyneema schoot van een paar euro de meter van mij zal na een jaar juist lekkerder in de hand en op de lieer gaan liggen als de gladheid er wat af is.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 18:12 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 18:21 #605962

Ja hoor eens, even niet stemming maken. Die lijn die maar een jaar mee ging was van peperdure materialen, en erbarmelijk in elkaar gepunnikt door een veels te dure jongen die zich tuiger noemde. Vervolgens is die een jaar lang afgebeuld in een heftig raceseizoen.

Een normale, moderne, lijn met gripmantel gaat niet langer of korter mee dan de glibberige polyester variant en juist meestal iets langer dan de polyester gripschoten.

Aantal slagen om de lier zou niet uit mogen maken.
Laatst bewerkt: 15 mrt 2015 18:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 18:55 #605975

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Eeeh stemming maken :laugh: :laugh: .

Vind het een bizar raar verhaal dat de beste en duurste lijn met de beste materialen maar een seizoen meegaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen schoot 15 mrt 2015 20:31 #606025

Een formule 1 auto rijdt ook geen 10 rondjes meer nadat hij gefinished is.

Het ging om erbarmelijk punnikwerk. Na 4x zo'n schoot weer aan elkaar geprutst te hebben is het wel op hoor. Duur of goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl