Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kunnen alle masten gestreken worden?

Kunnen alle masten gestreken worden? 31 mrt 2015 18:07 #611227

  • Ralf1207
  • Ralf1207's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo, ik heb een leuke zeilboot gezien namelijk een Jouet 26.
Mijn vraag is of de mast gestreken kan worden. Ik had het aan
de verkoper gevraagd maar die wist het niet. Kan iemand mijn
vraag beantwoorden? Mocht iemand ervaring hebben met de boot dan
ben ik ook benieuwd of het een beetje lekkere boot is om mee te zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 31 mrt 2015 18:09 #611231

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 31 mrt 2015 19:17 #611263

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
In theorie moet je elke mast kunnen strijken ,zelfs op een 47 voeter met 22 m masthoogte. Voorwaarde is dat de strijkinstallatie in verhouding maar sterk genoeg wordt uitgerust.... Of het reeel is , is een andere vraag.

Op een 26 voeter moet het heel goed kunnen, en zelfs heel gemakkelijk wanneer het een lichte alu mast is.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 31 mrt 2015 19:33 #611272

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 31 mrt 2015 22:27 #611331

Zelfs Halberg rassy's zijn er mee uitgerust!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 01 apr 2015 07:45 #611368

Erg belangrijk om een mast te kunnen strijken ( behalve met een kraan dan :huh: ) is de uitvoering van de mastvoet.
Die moet geschikt zijn om de mast daar te laten draaien om een bout, zowel constructief als qua sterkte, en dat is niet bij alle boten het geval.
Maar als je een foto maakt van de mastvoet is daarover wel een uitspraak te doen.
Daarnaast is het maken van een strijkwant bij boten met gepijlde zalingen moeilijker dan met niet gepijlde zalingen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 01 apr 2015 11:42 #611485

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Heb een Jouet 26 gehad en de mast gestreken.
Dat ging prima, hij kon scharnieren.

Maar gezien het gewicht zou ik wel een kraan/maststrijkinstallatie gebruiken.

Gr. Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 01 apr 2015 12:28 #611508

Mike87 schreef :
Maar gezien het gewicht zou ik wel een kraan/maststrijkinstallatie gebruiken.

Gr. Mike

Waarom dat dan?
Mijn (10 meter) mast weegt kompleet dik 60 kg en dat gaat ook prima.

Alle masten zijn in principe te strijken met een goede strijkinstallatie inclusief strijkwanten.
Ik heb zelfs een keer in Deventer tweemaster gezien van een meter of 12 die zijn beide masten streek met een strijkinstallatie.
En wat dacht je van die beneden?Heb je natuurlijk wel een flinke lier voor nodig.
Alleen worden de krachten op een gegeven moment nogal hoog. Ook mijn mast krijg ik alleen omhoog met mijn tweetoeren schootlier, ondanks een zesloper.
Ik heb al eerder deze excel sheet hier geplaatst waarmee je de benodigde krachten zelf kunt berekenen.
drive.google.com/file/d/0B0vn-...ems/view?usp=sharing
Even downloaden naar je pc . werkt niet online.
Ad
Laatst bewerkt: 01 apr 2015 12:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 01 apr 2015 12:39 #611511

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Omhoog ging net met drie man, zonder gebruik van een kraan/installatie. Maar ik vond het destijds behoorlijk zwaar.
Als die mast eenmaal op een punt komt, dan is het gewoon lastig houden. Ik weet niet wat een kranen kost (bij ons €18,50) en dat werkt perfect.

Maar ik zei ook, kraan of maststrijkinstallatie. Andere ervaringen heb ik niet.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 01 apr 2015 12:47 #611513

Tja , alleen heeft echt niet elke jachthaven een mastenkraan.
En voor of na te lage bruggen staat er zeker geen.
Toen ik een keer de Elbe opgzeild ben tot aan Dömitz was ik wat blij een goede strijkinstallatie te hebben.
De bruggen liggen daar vrij ver uit elkaar zodat je tussendoor prima kunt zeilen met stroomopwaarts meestal achterlijke wind.
Maar als je alleen de mast hoeft te strijken voor en na de winterberging of bij een reparatie is een maststrijkinstallatie inderdaad meestal niet zinvol.
Met dat spreadsheetje wat ik geplaatst heb kun je trouwens zien dat de krachten inderdaad pas bij een hoek van zo'n 30 graden met de horizon beginnen af te nemen.
Ik zie trouwens dat ik de verkeerde sheet heb geplaatst waar dat niet in staat.Zal het even wijzigen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 01 apr 2015 13:10 #611516

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Mike87 schreef :
Ik weet niet wat een kranen kost (bij ons €18,50) en dat werkt perfect.

Maar ik zei ook, kraan of maststrijkinstallatie. Andere ervaringen heb ik niet.

Met onze eerste boot lagen we in de Vecht. Dan is het makkelijk dat je onderweg zelf kunt strijken. Dan ben je flexibeler bij Muiden (A1) en bij Weesp (spoorbrug).

Maar dat was dan wel een kleine boot met bokkenpoot en strijkwand. Die kon ik zelfs varend strijken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 10:52 #626812

  • Sjoes
  • Sjoes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hoi, ik heb een Wibo 945 met een aluminium mast van +\-10mtr. De doorvaart hoogte is +\-12mtr de opbouw tot de mast voet steekt +\- 1.70mtr boven de waterlijn uit. En ik vind bokkepoten een in de weg liggend obstakel op het dek. Eigenlijk wil ik een mastkoker maken gelijk aan platbodem schepen waar het scharnier punt van de mast op +\-0.80mtr van de onder kant van de mast zit. Zo dat ik de mast met een lier kan strijken en kan plaatsen. Het onspronkelijke mastvoetje moet toch vervangen worden (verroest). En ik wil er een vaste buiskap op maken die als steun kan dienen voor de gestreken mast. De mast ligt dan ook helemaal horizontaal en ik kan dan fatsoenlijk door de kuip lopen. Nu is mijn vraag: kan je geheel straffeloos een gat boren met bus en lagers in de mast dat als scharnierpunt dient en zou ik de mast aan de onderkant kunnen op hijsen? Net zo als een oude boom van een spoorweg overgang. Volgens mijn inschatting is de te op te hijsen deel van de mast +\-9mtr met verstaging en rol genua. En moet ik de mast aan de binnenkant nog verstevigen? Het nadeel is wel dat de door vaart hoogte met een meter toe neemt (2.50mtr) Graag hoor ik van jullie mede zeilers of het een goedi idee is.het doel is dat ik wil zwerven door Europa en later naar de Middelandse zee en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 12:25 #626872

Sjoes schreef :
Hoi, ik heb een Wibo 945 met een aluminium mast van +\-10mtr. De doorvaart hoogte is +\-12mtr de opbouw tot de mast voet steekt +\- 1.70mtr boven de waterlijn uit. En ik vind bokkepoten een in de weg liggend obstakel op het dek.

Dat hoeft helemaal niet maar hangt af van de vormgeving van de bokkepoten.Bij mij zitten die bijna strak tegen de scepters van de zeereling aan en dienen zelfs als een soort bverlenging van de preekstoel. ;)
Bovendien het je bokkepoten met strijkwant gewoon nodig om ook onder het varen een mast veilig te kunnen strijken.


Eigenlijk wil ik een mastkoker maken gelijk aan platbodem schepen waar het scharnier punt van de mast op +\-0.80mtr van de onder kant van de mast zit.
De vergelijking met de mastkoker van een platbodem gaat mank want dat gaat eigenlijk , zonder strijkwant dan, alleen goed als die koker zeer sterk wordt uitgevoerd.
Niet echt fraai op een scherp jacht.


Zo dat ik de mast met een lier kan strijken en kan plaatsen.

Ook met een lier zul je toch een bokkepoot of minimaal een zijdelings afgetuigde sprenkel nodig hebben.En dat vergt i.t.t. een bokkepoot steeds op en afbouwen.
Alleen een lier gaat niet zonder iets dergelijks.


Het onspronkelijke mastvoetje moet toch vervangen worden (verroest). En ik wil er een vaste buiskap op maken die als steun kan dienen voor de gestreken mast. De mast ligt dan ook helemaal horizontaal en ik kan dan fatsoenlijk door de kuip lopen.
Of zoiets zinvol is hangt helemaal af van de gewenste maximale doorvaarthoogte.
Wil je bijv. binnendoor van Nederland naar de Oostzee zit je vast aan maximaal 2,6 meter, liefst iets minder.
En dat wordt moeilijk op jouw manier.Het hangt dus helemaal af van je huidig maar ook eventueel toekomstig vaargebied wat wel of niet kan.



Nu is mijn vraag: kan je geheel straffeloos een gat boren met bus en lagers in de mast dat als scharnierpunt dient en zou ik de mast aan de onderkant kunnen op hijsen? Net zo als een oude boom van een spoorweg overgang. Volgens mijn inschatting is de te op te hijsen deel van de mast +\-9mtr met verstaging en rol genua. En moet ik de mast aan de binnenkant nog verstevigen? Het nadeel is wel dat de door vaart hoogte met een meter toe neemt (2.50mtr)

Een bus in dat gat is wel een vereiste maar lagers zijn niet noodzakelijk. De mast hoef je ook echt niet inwendig te versterken . Aangezien je altijd een sprenkel of bokkepoot nodig hebt wordt de mast alleen op druk belast en daar kan hij echt wel tegen.En nogmaals , een strijkwant is echt noodzakelijk als je het veilig wilt houden.

Graag hoor ik van jullie mede zeilers of het een goedi idee is.het doel is dat ik wil zwerven door Europa en later naar de Middelandse zee en zo.
Kijk , daar heb je al waar ik eerder over schreef.
Maximaal 2,5 meter boven water is echt wel de grens als je overal in Europa terecht wilt kunnen
Dat betekent dus ook dat een bokkepoot of sprenkel na het strijken makkelijk moet kunnen worden verwijderd. Bij mijn boot kan ik dat in luttele seconden doen.
Allemaal een kwestie van uitdenken .
V.w.B. de krachten kan ik je misschien helpen.
Ik heb al eens een excel rekenmodel daarvoor gemaakt . Kun je eventueel hier downloaden .

drive.google.com/file/d/0B0vn-...Nm8/view?usp=sharing

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 13:28 #626901

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
De trekkracht aan de boeg is toch even groot als de trekkracht in de stag?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 13:32 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 13:47 #626907

Gijper schreef :
De trekkracht aan de boeg is toch even groot als de trekkracht in de stag?

Nee hoor, die trekkracht op het boegbeslag hangt af van de lengte van bokkepoot of sprenkel .
Bij het hijsen zorgen die er juist voor dat die benodigde trekkracht in het voorstag niet te groot wordt.
Zonder sprenkel of bokkepoot is de benodigde trekkracht om de mast vanuit horizontaal omhoog te krijgen zelfs in principe oneindig.
Die trekkracht op het boegbeslag is groter omdat die deels wordt omgezet in een drukkracht op de sprenkel of bokkepoot.Hij gaat immers "om het hoekje".
Daarom gaat het ook niet zonder sprenkel of bokkepoot tenzij iemand voor het ophijsen de mast vanuit de horizontale positie een flink stuk omhoog tilt.
Dat gaat overigens prima bij kleine boten met een lichte mast maar je hebt er wel een tweede man voor nodig
In feite allemaal een combinatie van simpele goniometrie en krachtenleer.
Zonder enige kennis daarvan is het ook onmogelijk om een goede maststrijkinstallatie te ontwerpen.
Ik heb zelfs de drukkrachten op mijn bokkepoot gebruikt om de maat van de buizen daarvoor globaal te berekenen om te voorkomen dat ze gaan knikken.

Je kunt een maststrijkinstallatie eigenlijk het beste vergelijken met een bouwkraan.
De giek is de mast en dat ding er haaks op is de bokkepoot/sprenkel.

Ad
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 13:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 17:00 #626969

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
De hoogte boven water dat is niet zo'n punt ivm je A frame, want zolang je met enigsinds gestrekte armen nog bovenin de beugel kan komen bij een liggende mast, ontkoppel je gewoon de voorstag en leg je de beugel aan dek, klaar is kees. Ik zou de doorvaarthoogte van de liggende mast variabel maken door een verstelbare beugel achterop te maken waar de mast op steunt. Heb ik ook en het systeem werkt perfect. Wanneer ik de beugel in zijn laagste stand zet, kan ik onder een brug van 1.7 m net door. Je bent van harte welkom om eens te kijken hoe het bij mijn boot eruit ziet. Ik kan je zeggen, een perfect systeem. Alleen wat kleine dingen die iets geperfectioneerd zouden moeten. Zo moet het bevestigingspunt voor de maststeun achter, van direct achter de kuiprand, naar de hekstoel verplaatst worden, omdat de steun enorm in de weg zit bij het werken met afmeertouwen achter vanuit de kuip. En zo zit er nog een ding in de weg op het boegbeslag , waardoor ik niet goed bij de bout kan om de moer te bevestigen na het aankoppelen vd voorstag op het boegbeslag na het zetten vd mast. En andersom.

Bij mijn boot kan ik de meeste bruggen wel vergeten als ik de beugel laat staan na het strijken , want de doorvaarthoogte is dan wel 3.4 meter. Wanneer deze naar beneden ligt en de maststeun achterop staat in zijn normale stand, is het hoogste punt circa 2.10 meter. De mast wijst iets omhoog naar achteren hoger dan de boot, anders kan ik niet fatsoenlijk door de kuip. Hij kan nog hoger voor als ik een motor- tocht maak door een regio waar alles hoog zat is. Dan kun je nog veel fatsoenlijker lopen in de kuip.



Het grootste gemis bij de meeste boten ,en bij mijn boot, is nog steeds het eind mast dat achter de boot steekt. Windexen verrot varen tegen de sluismuur etc. wanneer de kop iets af gaat bij het wegvaren. Fietsers bijna van het fietspad vegen bij een walkant dicht naast een fietspad. Enzovoorts. :laugh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 17:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 21:04 #627066

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Fly-Tour schreef :
De hoogte boven water dat is niet zo'n punt ivm je A frame, want zolang je met enigsinds gestrekte armen nog bovenin de beugel kan komen bij een liggende mast, ontkoppel je gewoon de voorstag en leg je de beugel aan dek, klaar is kees.
En kun je daar niet bij dan het voorstag met een lijn, die door een oog aan de kop van het strijkframe zit en vanaf het dek te lossen is, vast maken.
Het grootste gemis bij de meeste boten ,en bij mijn boot, is nog steeds het eind mast dat achter de boot steekt. Windexen verrot varen tegen de sluismuur etc. wanneer de kop iets af gaat bij het wegvaren. Fietsers bijna van het fietspad vegen bij een walkant dicht naast een fietspad. Enzovoorts. :laugh:
Voor even onder een brug door is het niet de moeite maar voor langere tijd loont het om de mast naar voren te halen. Voor dat doel ligt bij mij de mast van achteren op een rol en kan ik deze eenvoudig naar voren trekken en in de preekstoel leggen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 21:22 #627074

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
klinkt bekend fly-tour
om die reden heb ik een mast steun met een trailer rol
als de mast plat is en de bout er uit is trek ik hem zo naar voren en leg ik hem zo op de preekstoel. dan steekt ie voor en achter nog maar een halve meter door
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 21:29 #627078

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je goed naar de foto hierboven kijkt dan zie je dat Flytour ook zo'n rol heeft. Maar is natuurlijk wel extra (zwaar) werk. Daarnaast is ook met doorgeschoven mast een halve meter uitsteken wel heel weinig, dat red je alleen op een boot met een lage tuigage voor z'n lengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 21:36 #627080

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
mast is 8.25 lang geloof ik. Maar kan ook meer zijn. doorvaarthoogte is 9.25 op papier. en de mast staat op 1m vanaf de waterlijn.

dat is zonder antennes en windex

de boot is 6.80 over de Stevens en de mast steekt vooraan 0.50 uit voor de preekstoel die 20 cm over steekt en de rest steekt nog een stukje achter de motor uit. nooit opgemeten.
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 21:39 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 20 mei 2015 23:28 #627086

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Yellow Boat schreef :
Nee hoor, die trekkracht op het boegbeslag hangt af van de lengte van bokkepoot of sprenkel.
Inderdaad :blush: En hij is ook afhankelijk van G+F in jouw sheet.
Zie ik het goed dat je voor het gemak C=G+F (G en F uit 2e tekening) hebt aangehouden? Dat hoeft niet altijd zo te zijn maar zal in de meeste gevallen wel ongeveer kloppen.
Knap werk om zo'n sheet te maken! :woohoo:
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 20 mei 2015 23:28 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 21 mei 2015 06:26 #627118

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Mephisto schreef :
klinkt bekend fly-tour
om die reden heb ik een mast steun met een trailer rol
als de mast plat is en de bout er uit is trek ik hem zo naar voren en leg ik hem zo op de preekstoel. dan steekt ie voor en achter nog maar een halve meter door
Dan kan ik ook doen, maar alleen is het een hoop werk extra. De elektra en alles moet daarvoor los. Maar ik ga snel ontkoppelbare stekkers maken , zodat het wel snel kan. Ook komen er een paar losse "wrangen" die ik aan de mastkoker monteren kan, zodat ik voorop bij de mastkoker de mast hoger kan neerleggen als een bruggenroute dat toelaat, voor in zijn totaliteit hoger boven de boot te leggen voor meer bewegingsruimte in de kuip.
Wanneer ik langs een route moet waar de bruggen allemaal 2.50 zijn, kan ik de mast geheel horizontaal zo hoog mogelijk leggen. Nu wijst deze schuin omhoog omdat hij voor nog laag ligt.En ben je dus al gauw te hoog achter aan het eind vd mast als je de maststeun iets omhoog stelt voor de mast hoger boven de kuip te leggen. Bij de maststeun 5 cm omhoog is bij de masttop 15 cm bijv.
Ook moet ik nog iets verzinnen dat ik de stagen eenvoudiger los kan halen en wegbinden zodat je veilig over het gangboord kan zonder over een stag te struikelen.

Voor langere tochten op de motor. Bijv. over de rivieren of een tocht van noord naar zuid over het ARK. Of bijv. van Leiden naar Amsterdam op de motor met gestreken mast om vervolgens te gaan zeilen op het Ijsselmeergebied.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 11:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 21 mei 2015 07:57 #627150

zeekraal schreef :
Fly-Tour schreef :
De hoogte boven water dat is niet zo'n punt ivm je A frame, want zolang je met enigsinds gestrekte armen nog bovenin de beugel kan komen bij een liggende mast, ontkoppel je gewoon de voorstag en leg je de beugel aan dek, klaar is kees.
En kun je daar niet bij dan het voorstag met een lijn, die door een oog aan de kop van het strijkframe zit en vanaf het dek te lossen is, vast maken.
De oorzaak van dat probleem is altijd dat een A-frame zo hoog wordt gemaakt als de afstand voorstag mast. Maar dat is helemaal niet noodzakelijk! Juist om dit probleem niet te hebben is mijn A-frame maar 2,3 meter terwijl de afstand mast voorstag dik 3 meter is. Wel worden de hijskrachten daardoor hoger.Daarom kun je in mijn programmatje ook de lengte van het A-frame apart invoeren ;)
Ik hoef ook alleen een dropnose pin eruit te trekken om voorstag plus rolreef te laten zakken en het A-frame op dek te leggen.
Overigens kun je bij een zware mast dat A-frame ook prima (met een extra lijn naar achteren) als hijsbok gebruiken om bij een erg zware mast deze naar voren te krijgen.

Ad


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 21 mei 2015 08:37 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kunnen alle masten gestreken worden? 21 mei 2015 08:02 #627152

Gijper schreef :
Yellow Boat schreef :
Nee hoor, die trekkracht op het boegbeslag hangt af van de lengte van bokkepoot of sprenkel.
Inderdaad :blush: En hij is ook afhankelijk van G+F in jouw sheet.
Zie ik het goed dat je voor het gemak C=G+F (G en F uit 2e tekening) hebt aangehouden? Dat hoeft niet altijd zo te zijn maar zal in de meeste gevallen wel ongeveer kloppen.
Knap werk om zo'n sheet te maken! :woohoo:

Valt erg mee hoor mits je een beetje goed in goniometrie bent .
En dat heb je immers bij klassieke navigatie ook nodig.
En je moet uiteraard ook weten hoe je krachten onbindt d.m.v. vectoren.
Voor wie dat niet weet hier een leuk cursusje: www.wetenschapsforum.nl/index....tellen-en-ontbinden/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl