Timo,
Bij een roller moet de wartel altijd tot (bijna) bovenin gehesen worden. Anders gaat de val om de stag draaien bij het rollen.
Als de fok een korter voorlijk heeft dan de roller, moet er dus een truck uitgehaald worden. Dat kant zijn een klein stukje zeildoek met stukje pees erin en 2 ogen. Dit schuif je dan in het rolprofiel, bevesigt het aan de wartel, en aan de onderkant, met een lijn aan de tophoek van de fok. Ook kun je het voorlijk van het zeil verlengen tot de hele lengte.
Waar de zeilmaker nu bang voor is, is het volgende. Doordat alleen het onderste deel van het profiel gebruikt gaat worden, is er een krachtenovergang in het profiel. De krachten die daar op komen zijn de schootkrachten en de wind. Daarvan zullen de langskrachten richting top- en onderhoek geleid worden. Alleen de dwars krachten (op de stagrichting) komen op het profiel terecht. Als de stagspanning niet in orde is,zou er een flinke knik in de stag kunnen komen. Als die te scherp is, knikt natuurlijk ook het profiel van de furler.
Persoonlijk denk ik dat t wel mee zal vallen. Omdat het zeil een driehoeksvorm heeft, wordt de dwarskracht al in het zeil naar de einden afgebouwd. Daardoor zal de kracht overgang niet al te scherp zijn. De knik in de voorstag dus ook niet. Bovendien zou het dan mis moeten gaan bij elk half ingerold voorzeil. Dat gebeurt ook niet.
Maar eerlijk is eerlijk: ik heb hier geen ervaring mee. Misschien heeft jouw zeilmaker wel eens een geknikte furler terug gehad. Misschien kan Erik hier meer over zeggen?
Andere overwegingen:
Een voordeel van een laag zeil (met voorloper) zeilpunt zit lager, de boot zal minder hellen.
Voordeel van een hoog (kort) zeil: efficiƫnter. Hoe hoger de verhouding tussen hoogte en koorde is, (aspect) hoe minder tipwervels naar verhouding. Die is de grootste verliesfactor van alle vleugels. Daarom hebben huidige vliegtuigen van die vleugeltipjes. Scheelt echt enorm.