Ik heb inderdaad een kopie van een persbericht geplaatst maar of het ¨HET¨ persbericht is weet ik niet echt. Hieronder de tekst van Nauticlink.
Flessenpost van Nauticlink juni 2015
Chinees zeilmerk
Bij het merk Gaastra denkt u misschien aan hoogwaardige jachtzeilen uit Friesland, of aan de vrijetijdskleding 'met nautische inslag' in handen van de McGregor Fashion Group en in het uiterste geval misschien wel aan de ouwe Douwe zelf, die in 1897 zijn ambachtelijke zeilmakerij opzette onder de Waterpoort in Sneek. Een zeilmakerij die het daar bijna 100 jaar volhield, en zich de poort als beeldmerk toe-eigende. Maar die historische band met Friesland hangt sinds deze maand wel aan een Chinees zijden draadje.
De werkelijke macht van het merk ligt in de handen van de Chinese ex-zeilmaker David Lo, die toen het merk in 1994 een dip beleefde, zijn kans als zakenman schoon zag en alle rechten op het merk verwierf. Sindsdien is het Gaastra International Group Ltd. hoofdkantoor gevestigd in Qingyuan in China. De Europese voorgevel hebben ze daar zelfs de contouren van de Waterpoort gegeven. Achter de façade schuilt een productieruimte van 12.500 vierkante meter. Voor het begrip 250 meter lang en 50 meter breed!
Al eerder was Jan Miedema in 1989 met een eigen zeilmakerij begonnen, nadat Gaastra het jaar daarvoor was gestopt met de productie van jachtzeilen in Friesland. Miedema Sails had in de jaren negentig als een van de eerste zeilmakers een volautomatische snijmachine en het duurde niet lang of Jan Miedema produceerde weer Gaastra-zeilen, maar nu in licentie. Zo bleef de in Nederland sterke merknaam probleemloos in de vertrouwde handen van deze Friese ambachtelijke zeilmaker. Tot deze maand.
Op 7 mei ontvingen wij een persbericht, waarin Jan meldde 'met onmiddelijke ingang' met Gaastra te stoppen. Waarom? Omdat de Chinese merkhouder had geeist, dat hij afscheid moest nemen van de authentieke wijze waarop zijn Friese zeilen handmatig gemaakt worden... Jan dacht, dat hij dan ook afscheid zou moeten nemen van zijn deskundige vakmensen, omdat de productie 'terwille van de efficiëntie' voortaan in China zou moeten plaatsvinden. Die 12.500 vierkante meter, weet u wel? Nou, dat wilde Jan niet. In het persbericht legde hij uit waarom niet. En dat mocht weer niet van de Gaastra-advocaten. Die vonden Jan's bericht 'misleidend en onrechtmatig jegens Gaastra'. Omdat Jan als een ware Fries nogal recht door zee was gegaan, viel dat effect enigzins te begrijpen. Dus moest dat persbericht weer worden ingetrokken.
Ook Nauticlink ontving per email van Gaastra's Zuidas advocaat zelfs op Hemelvaartsdag een voorbericht van een aangetekend schrijven, waarin werd verzocht Jan's bericht te verwijderen. Alleen, dat hadden we al gedaan en vervangen door dit bericht. Hetzelfde schrijven legde uit dat niet Miedema Gaastra aan de kant had gezet, maar Gaastra Miedema. En wel 'wegens juridische redenen te wijten aan Miedema'. Jan's interpretatie dat de productie van zeilen naar China zou worden overgebracht ten koste van 15 arbeidsplaatsen zou niet kloppen. Sterker nog: de merknaam Gaastra Sails zal helemaal niet uit Friesland verdwijnen, maar door een andere gerenommeerde Friese zeilmaker worden overgenomen. Inclusief de productie in eigen huis.
Een kijkje in de keuken, waar geknokt wordt om geld, macht, kwaliteit en een goed geweten. Omdat zeilers voor 'hun nieuwe setje' naar de beste prijs-kwaliteit verhouding blijven zoeken, is de concurrentie moordend. China gaat ook minder lekker dan een paar jaar geleden, en meneer Lo wil natuurlijk ook het liefst met een optimaal rendement overleven zonder ontslagen.
Wie gelijk heeft? Valt nu moeilijk te zeggen. Wel lijkt heel ver weg produceren of ontwikkelen een beetje op z'n retour. In de mode, in de software en misschien ook wel in de zeilen. Als dat tenminste de reden was van de onmin. Het laatste nieuws is, dat Gaastra en Miedema pogen tot een vergelijk te komen. 'Gaastra', zei je? Is dat niet dat Chinese zeilmerk, dat zijn productie terugbracht naar Friesland?
Met vriendelijke groet,
Bert Kuijpers,
schipper van Nauticlink