Heb nog ergens foto's, zal kijken of ik ze kan vinden. Erg moeilijk is het niet:
Mast in de mastpot zetten, giek verbinden met de lummelbout.
Boot in de wind draaien, zeil in de groef van de giek schuiven, en zeillatten er in drukken. Bovenste op de juiste spanning brengen. en achterlijk(of voorlijk bij nieuwere boten) met touwtje met knoopjes van de ene zijde naar de andere zijde, door het oog in het zeil, vastklemmen achter klemmetje.
Val uit de haak nemen, verbinden met de tophoek van het zeil. knoopjes komen boven het zeil uit, zorgen dat de val niet gedraaid zit.
Zeil hijsen, knoopjes gaan over de schijf naar de voorkant van de mast, daar achter de klem zetten. val weer inklikken
schoot inrijgen, achtknoop maken, onderste oog van achterste blok op de giek, knoop wijst naar voren. naar blok op de overloop, van voor naar achter. weer naar blok op de giek, van achter naar voor. door het geleide oogje, voorste blok op giek, en naar onder door de ratel (trekken is klikgeluid)
trimlijntjes: binnenste wordt onderlijkstrekker. achtknoopje, door de klem, door het blokje, tussen lummelbout en mast door, naar oog bij giek op grootzeil, weer over de lummelbout, blokje, klemmetje, knoopje.
buitenste wordt cunningham: knoopje, klemmetje, blokje, nu direct door het oog, terug naar blokje, klemmetje, knoopje.
Neerhaler inklikken, en elastiek van sleepoog, buiten alle lijntjes om, naar het lusje bij verbinding neerhaler/gie, daar inklikken.
Andere kant precies het zelfde, buiten alles om.
Roer inklikken, helmstok onder de overloop door, overloop op spanning zetten, klaar om te water te gaan...
Als het eenmaal wat gewend is kan de boot opgetuigd worden zonder het zeil te hijsen. minder slijtage, minder kans op omwaaien.
Er zijn wat verschillen in de onderlijk systemen en neerhouders, maar dat zal zich vanzelf wijzen.