Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Masttrim en kraan

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:00 #636435

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Hoi medezeilers,

Laatst met het boekje van Selden mijn mast nog eens goed aangespannen.
Behoorlijk tevreden, alleen het hoofdwant nog niet helemaal.

Deze zit niet aan beide kanten van de spanner even ver aangespannen, waardoor ik hem niet verder kan opspannen, maar dit is nog wel enkele slagen nodig. Dus ik wil deze nu opnieuw en goed opspannen, maar kan ik de hoofdwanten loshalen en opnieuw opspannen, zonder daarvoor een kraan te gebruiken? De rest staat prima op spanning, dus dit kan blijven zitten.

Dus mastkraan gebruiken? Of kan ik zonder problemen het hoofdwant loshalen.

Alvast bedankt voor jullie reacties en groet,

Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:10 #636441

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Mike87,
Als het topwant en voor- en achterstag vaststaan kun je toch rustig het hoofdwant onder de zaling loshalen. Niet mee gaan zeilen uiteraard. Wat ik zelf wel doe om de stagen op dezelfde lengte te krijgen is de stag een paar slagen indraaien en dan weer vastzetten, maar sommige staaldraad laat zich heel moeilijk torderen.
Vr.groet, peter

Nog eens gelezen, maar ik denk dat ik het verkeerd begreep. Je bedoelt dat de terminals ongelijk in de spannerhuls zitten. Beetje overheen gelezen. Kun je overigens ook zo herstellen.
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 09:20 door Petervdw. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:18 #636445

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Even één voor één doen.
Voor de zekerheid kan je je grootzeilval even op de putting op spanning zetten voor je hem loshaalt.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:19 #636446

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
wybeslot schreef :
Even één voor één doen.
Voor de zekerheid kan je je grootzeilval even op de putting op spanning zetten voor je hem loshaalt.

Ok, ik dacht wellicht als ik beide loshaal, dan trekt het ene hoofdwant de andere niet naar één kant. Maar met die val is een goed idee!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:28 #636450

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Je kan wel voor je begint even de spanning vast iets van het andere want halen.
Na afloop samen opspannen en in de gaten houden dat je mast rechtop en zonder bocht erin staat
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:29 #636451

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Check, gaan we proberen.
Thanks voor de tips!
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:41 #636453

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8695
wybeslot schreef :
Even één voor één doen.
Voor de zekerheid kan je je grootzeilval even op de putting op spanning zetten voor je hem loshaalt.

Plus de genuaval naar de andere kant.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 09:48 #636454

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Dat de terminals ongelijk in de spannerhuls zitten is niet belangrijk. De draden kunnen n.l. van ongelijke lengte zijn.
Het gaat er om dat de mast recht staat en niet in een bocht naar SB of BB.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 09:51 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 10:06 #636458

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Mike bedoelt waarschijnlijk dat van de spanner de onderste gaffel al volledig is ingedraaid als er op de draadterminal nog draad zit. Of andersom
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 10:12 #636459

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Al lezend krijg ik de indruk dat de term top- en hoofdwant verward worden.

Douwe,
Ik bedoel uiteraard dat iedere terminal, boven en onderin in de huls evenver is ingedraaid. Dan maak je maximaal gebruik van het spanbereik. Dat er lengteverschil in de stagen kan zitten en daardoor de spanners ongelijk ingedraaid staan kan mogelijk zijn. Waar het inderdaad om gaat is dat de mast recht blijft. Maar dat is ook gewoon het uitgangspunt uiteraard. Ik dacht die stelling op zo'n deskundigen forum wel achterwege te kunnen laten.
Vr.groet, peter

Wybeslot was me even voor, maar goed.
Laatst bewerkt: 17 juni 2015 10:14 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 10:14 #636462

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
wybeslot schreef :
Mike bedoelt waarschijnlijk dat van de spanner de onderste gaffel al volledig is ingedraaid als er op de draadterminal nog draad zit. Of andersom

Begrepen, maar als dit zo is staat de boel niet recht. Ik neem aan dat voorheen de situatie niet zo was als nu beschreven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 10:41 #636473

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Mast staat recht, met een lichte buiging naar achteren.
Een van de wanten is vervangen, klein verschil in lengte, daarom iets afwijkende spanning.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 10:53 #636476

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tussen bakboord en stuurboord heb je nooit een verschil in spanning, zelfs niet als de mast niet recht staat. Misschien dus toch je probleem even duidelijker definiëren.. Is er wel een probleem als de mast recht en met een lichte buiging naar achteren staat?

Als ik je eerste post goed begrijp wil je de spanner even helemaal losdraaien en daarna weer in elkaar draaien waarbij boven en onder nu wel even ver ingedraaid komen te zitten. Dat kan gewoon met staande mast, werkt wel het prettigst als je dezelfde stag aan het andere boord ook een behoorlijk eind losdraait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Masttrim en kraan 17 juni 2015 10:54 #636477

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
FMJ schreef :

Als ik je eerste post goed begrijp wil je de spanner even helemaal losdraaien en daarna weer in elkaar draaien waarbij boven en onder nu wel even ver ingedraaid komen te zitten. Dat kan gewoon met staande mast, werkt wel het prettigst als je dezelfde stag aan het andere boord ook een behoorlijk eind losdraait.

Klopt, We gaan het proberen.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl