Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoe werkt het grootzeil?

Hoe werkt het grootzeil? 09 aug 2015 19:37 #650155

Best Mast: a new way to design a rig - HISWA Symposium

Hierboven nog een interessant artikel wat vanaf p 5 op de hier besproken krachten in gaat.

Opvallend en wáár:
Current design tools, as until recently used by Nirvana Spars, do not allow for further optimisation of sailing yacht rigs. This is due to the fact that they are based on a simplified statically determined model of the rig and the use of relatively high and often not traceable safety factors to take into account several design uncertainties. Lowering these factors may result in particular cases in unsafe rigs.

To be able to design lighter and reliable rigs in aluminium and carbon, a more sophisticated model for the structural behaviour of a rig is needed. Only a non linear finite element analyses can provide a prediction of this behaviour. This requires a reliable input of the external forces acting on the structure.

Welke tuigers kunnen dit? Anno 2015: worden dezelfde vuistregels als 40 jaar terug gebruikt indien ik bij één van de jachtentuigers in ons land een nieuwe mast laat berekenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt het grootzeil? 09 aug 2015 21:57 #650189

En daarom is het bestmast softwarepakket ontwikkeld...

Mooi programma! Beetje lastige interface. Maar slim opgezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe werkt het grootzeil? 10 aug 2015 05:58 #650213

Ja, maar artikel is inmiddels ook al 10 jaar oud.

Worden dit soort methoden nu breed toegepast of ligt dat slechts binnen handbereik van racende syndicaten?

Het slaat natuuurlijk nergens op om bv keuze mastprofiel (optimalisatie naar gewicht) zo precies mogelijk binnen de berekende specs te doen indien deze specs tot stand zijn gekomen met fudge factoren van een factor 3 omdat de gebruikte methoden alleen statisch van aard zijn, terwijl de dynamiche invloed groter is!

Voorbeeld:
Seldén C193; 4.7 kg/m; Iyy=779 cm4
VMG NF270; 4.2 kg/m; Iyy=699 cm4

Stel spec: Iyy=750 cm4.
Laatst bewerkt: 10 aug 2015 06:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl