Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastvalling Friendship 26

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 17:56 #641413

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Misschien kon je mast wat meer naar achteren met recente laminaatzeilen Douwe. Tot 2013 zeilden we met oud dacron en stond de mast meer naar voren. Als ik ga toeren met dacron moet de mast dus eigelijk naar voren :whistle:
Laatst bewerkt: 05 juli 2015 18:01 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 17 juli 2015 07:39 #644388

Pff, gisteravond de boot geladen voor 3 weken vakantie. Bootbalans aardig in het oog gehouden maar na vullen van de watertank staat de mast nu helemaal voorover, zo'n 2 graden. Dat kan toch niet goed zijn?! :S :S

Ziet er in ieder geval niet uit!( en ja, het oog wil ook wat) Natuurlijk moet een mast getrimd worden op zaken als o.a balans, maar ik heb nog geen schip gezien waarbij mast zover naar voren staat..bizar.
Tijdens de laatste zomeravond wedstrijd had ik het idee dat de balans wel in orde was, maar de aan de windse snelheid was dramatisch!

Vanavond maar eens met rvs strips aan het stellen..

Wat vinden de ervaringsdeskundigen onder ons??
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 17 juli 2015 10:46 door Niels1984.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 18 juli 2015 11:11 #644642

  • MarcoD
  • MarcoD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Een 'lotgenoot' zo te zien.
Ook wij zeilen een FS 26 met hetzelfde probleem. Ook bij ons staat de mast te ver naar voren gekanteld.
Ik ben onlangs met de boot naar Marinecenter in Lemmer gevaren (Friendship dealer).
Zij gaven aan dat de mast bij de FS 26 rechts of iets achterover behoort te staan. Voorover zou kunnen bijdragen aan een verkeerde belasting van de mast met daarbij verhoogde kans op een mastbreuk? Ik zet het vraagteken er maar bij, omdat ik hier nu ook lees dat soms de mast bewust een paar graden voorover wordt gezet.

Een directe aanleiding voor de stand van de mast konden ze niet vinden, ze meenden dat het bij de RVS mastvoet vandaan moest komen. Reparatiekosten werden geschat op €2000,- in Lemmer.
Een, in mijn ogen, belachelijk hoog bedrag. Ik zal daarom ook voor een 'second opinion' bij een ander bedrijf langs gaan.
Ik ben overigens zelf ook al bezig geweest met RVS stripjes. Met een stripje van 1.2mm onder de voorzijde van de mastvoet krijg je iets verbetering, maar nog steeds blijft de hoek te groot.

Ik ben benieuwd of er nog meer 'lotgenoten' zijn, en alle tips zijn uitermate welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 19 juli 2015 07:51 #644793

marcoD: eindelijk iemand met een soortgelijke ervaring! Ook ik ben al bezig geweest met strips onder de mastvoet en strips voor het verlengen van de voorstag/rolreef.

Daarmee krijg ik de mast recht, maar dan ontstaat het volgende probleem: de giek gaat dan niet meer over de buiskap heen. Je laat de mast immer naar achteren vallen, en met de gelijke hoek van het groottzeil tov de mast wordt de afstand onder de giek kleiner.

Ben nu in Zeeland op vakantie, en ga stap voor stap stellen totdat de mast recht staat. Tijd genoeg
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 19 juli 2015 09:44 #644819

Niels1984 schreef :
Pff, gisteravond de boot geladen voor 3 weken vakantie. Bootbalans aardig in het oog gehouden maar na vullen van de watertank staat de mast nu helemaal voorover, zo'n 2 graden. Dat kan toch niet goed zijn?! :S :S

Ziet er in ieder geval niet uit!( en ja, het oog wil ook wat) Natuurlijk moet een mast getrimd worden op zaken als o.a balans, maar ik heb nog geen schip gezien waarbij mast zover naar voren staat..bizar.
Tijdens de laatste zomeravond wedstrijd had ik het idee dat de balans wel in orde was, maar de aan de windse snelheid was dramatisch!

Vanavond maar eens met rvs strips aan het stellen..

Wat vinden de ervaringsdeskundigen onder ons??

Je kan de valling natuurlijk alleen beoordelen als de boot keurig op zijn constructiewaterlijn ligt.
Als je eerst allerlei gewicht in de punt aanbrengt zal dat zeker niet het geval zijn.
Verder is voor loef/lijgierigheid de valling zo ongeveer totaal onbelangrijk, er zijn zeker 10 dingen met een grotere invloed daarop. (De eerste 5 daarvan zijn helling, helling, helling, helling en helling)

Als ik naar de foto kijk zou ik eerst maar eens beginnen met de hekstag (en dus de voorstag) op spanning te brengen; de voorstag hangt nu al door, zonder zeil met wind erin.
Dat is vast wel de belangrijkste verklaring voor de slechte aan de windse prestaties (geen hoogte en geen snelheid, alleen helling).





De ontwerper heeft bijna zeker bakstagen op de boot getekend, en misschien ook wel gepijlde zalingen, want de heer de Ridder weet echt wel hoe het moet.
Maar de zuinige werf van meneer en de nog zuiniger mevrouw Meijer uit Balk heeft dat allemaal vast weggelaten, want het is maar lastig voor de klanten en het spaart ook weer wat bouwkosten uit, goedkoper mastje (Ermat?) en geen bakstaagjes.

De enige manieren om de voorstag strak genoeg te krijgen zijn nu die hekstag, en de grootschoot.

En als de valling zo belangrijk voor je is dan kun je beter andersom in de box gaan liggen, dan valt het niet zo op :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 juli 2015 10:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 19 juli 2015 10:32 #644835

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Doorhang hoeft niet altijd slecht te zijn. J-24's gaan met wat doorhang en een daarop gesneden genua harder dan zonder doorhang. Hangt dus af van waar de zeilmaker op ontworpen heeft, foto onder zeil is dus gewenst.

Sommige 7/8e boten gaan duidelijk beter met veel mastvalling. Dat komt doordat de turbulentie in de 'separation bubble' bovenaan waar de invloed van de genua verdwijnt er dan voor zorgt dat het mastprofiel lift gaat leveren. Kwestie van uitproberen of dat op deze boot ook werkt. Maar dan moet wel eerst de basis in orde zijn. Fatsoenlijke zeiltjes en een goede basis masttrim. Heeft TS al eens de boel getrimd volgens het stappenplan uit het Seldenboekje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 19 juli 2015 18:11 #644909

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Niels1984 schreef :
Pff, gisteravond de boot geladen voor 3 weken vakantie. Bootbalans aardig in het oog gehouden maar na vullen van de watertank staat de mast nu helemaal voorover, zo'n 2 graden. Dat kan toch niet goed zijn?! :S :S

Ziet er in ieder geval niet uit!( en ja, het oog wil ook wat) Natuurlijk moet een mast getrimd worden op zaken als o.a balans, maar ik heb nog geen schip gezien waarbij mast zover naar voren staat..bizar.
Tijdens de laatste zomeravond wedstrijd had ik het idee dat de balans wel in orde was, maar de aan de windse snelheid was dramatisch!

Vanavond maar eens met rvs strips aan het stellen..

Wat vinden de ervaringsdeskundigen onder ons??
Hebben ze misschien,bij het installeren van de niet originele fokroller, een te korte voorstag geinstalleerd?
Bij de originele FR 26 zit er een voorstag met spanner op de boot en kun je de mast stellen zo als je zelf wilt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 juli 2015 18:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 18 apr 2017 13:57 #827227

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik ben sinds oktober vorig jaar eigenaar van een FS26.
De mast heb ik vervangen door een nieuwe Z-Spars.
De tuigage blijft hetzelfde, dus ook met een babystag.
Maar de mast goed stellen blijft me vragen opleveren.
Vorig weekend kwam de babystag los bij de windvlagen, dus spande ik die wat meer op. De mast kreeg daardoor een grotere buiging.
De voorstag is, als de boot in de box ligt, en zonder zeilen, redelijk slap omdat die babystag nu een groot deel van de voorstag over neemt.
De voorstag op spanning zetten moet dus puur met de achterstagspanner, maar dan heb je dus een nog grotere mastbuiging.
Die buiging vind ik toch maar vreemd...
Punt is: ik wil meer spanning op de voorstag, zonder de mast daardoor meer naar voor te trimmen, en toch nog een juiste spanning op de babystag houden.

Van de zeiltocht voorbije weekend, waarbij de voorstag los kwam en ik dus een noodstop moest maken, heb ik ook een verslagje geschreven:
myfriendship26.blogspot.be/201...smartroller-een.html.
Daar kan je foto's vinden van de smartroller die om de voorstag heen zit.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Laatst bewerkt: 18 apr 2017 13:59 door Krabke. Reden: URL correct
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 18 apr 2017 14:39 #827238

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Stap 1; Mast rechtop zetten m.b.v. voor- en achterstaglengte
Stap 2: Onder en bovenwant op spanning zetten.
Stap 3: Voorstag op spanning brengen.
Stap 4: Met babystag een lichte buiging in mast aanbrengen.
Mast staat nu goed.
Tijdens zeilen met achterstag de mast buiging aanpassen naar behoefte, maar de lichte buiging met de babystag handhaven anders gaat de mast "pompen"

Ik heb helaas geen foto,s meer van mijn goedgetrimde ex FS 26, die heel goed liep.

Op een van de fotootjes van Smartroller zit het e.e.a. daarboven niet helemaal tof.
Je moet de fok hijsen aande val die onder het aangrijpingspunt van de voorstag zit.
En zo te zien staat er geen spanning op de voorstag ,maar wel spanning op de fokkeval en dat moet echt andersom. Het lijkt wel dat val en stag ook om elkaar heengedraaid zitten.Dit zou de oorzaak kunnen zijn dat de voorstag losdraait uit de spanner.
Maar het is allemaal wat moeilijk te zien op de foto's.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 apr 2017 15:01 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 19 apr 2017 06:15 #827381

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Krabke,

Ik vrees dat niet je mastvalling het probleem is, maar je smartroller. Je beschrijft tot 3 keeer toe dat je fok niet goed inrolde en dat de spanner was losgelopen, ondanks de borgmoeren.
Ik ben er stellig van overtuigd dat je Smartroller niet goed in elkaar zit en dat de val wellicht onder een verkeerde hoek aankomt bij je fok. Als dat zo is dan rolt je val zich vast in je stag/fok en rolt het niet meer. Dat veroorzaakt ws ook het loslopen van je spanner, want het in/uitrollen van je fok moet ergens worden opgevangen. Dat doet je spanner nu voor je, met gevaarlijk loslopen als gevolg.

Bij mijn vorige boot ook eens zoiets gehad, alleen waren bij mij de helft van de tieren van de stag gebroken. .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 19 apr 2017 07:39 #827406

een tip kijk eens hier www.friendshipclub.nl/forum/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl