Niels1984 schreef :
Pff, gisteravond de boot geladen voor 3 weken vakantie. Bootbalans aardig in het oog gehouden maar na vullen van de watertank staat de mast nu helemaal voorover, zo'n 2 graden. Dat kan toch niet goed zijn?!
Ziet er in ieder geval niet uit!( en ja, het oog wil ook wat) Natuurlijk moet een mast getrimd worden op zaken als o.a balans, maar ik heb nog geen schip gezien waarbij mast zover naar voren staat..bizar.
Tijdens de laatste zomeravond wedstrijd had ik het idee dat de balans wel in orde was, maar de aan de windse snelheid was dramatisch!
Vanavond maar eens met rvs strips aan het stellen..
Wat vinden de ervaringsdeskundigen onder ons??
Je kan de valling natuurlijk alleen beoordelen als de boot keurig op zijn constructiewaterlijn ligt.
Als je eerst allerlei gewicht in de punt aanbrengt zal dat zeker niet het geval zijn.
Verder is voor loef/lijgierigheid de valling zo ongeveer totaal onbelangrijk, er zijn zeker 10 dingen met een grotere invloed daarop. (De eerste 5 daarvan zijn helling, helling, helling, helling en helling)
Als ik naar de foto kijk zou ik eerst maar eens beginnen met de hekstag (en dus de voorstag) op spanning te brengen; de voorstag hangt nu al door, zonder zeil met wind erin.
Dat is vast wel de belangrijkste verklaring voor de slechte aan de windse prestaties (geen hoogte en geen snelheid, alleen helling).
De ontwerper heeft bijna zeker bakstagen op de boot getekend, en misschien ook wel gepijlde zalingen, want de heer de Ridder weet echt wel hoe het moet.
Maar de zuinige werf van meneer en de nog zuiniger mevrouw Meijer uit Balk heeft dat allemaal vast weggelaten, want het is maar lastig voor de klanten en het spaart ook weer wat bouwkosten uit, goedkoper mastje (Ermat?) en geen bakstaagjes.
De enige manieren om de voorstag strak genoeg te krijgen zijn nu die hekstag, en de grootschoot.
En als de valling zo belangrijk voor je is dan kun je beter andersom in de box gaan liggen, dan valt het niet zo op