Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastvalling Friendship 26

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 07:24 #640910

Wij zijn sinds een weekje de trotse eigenaren van een Friendship 26. Na het overvaren naar de thuishaven was het afgelopen week tijd voor wat uren zeilen in de avond om schip en tuigage eigen te maken.

Wat me opviel was de mastvalling. Deze was negatief, dat wil zeggen, de mast lijkt vooral met het onderste deel tot aan de zaling iets naar voren te staan. Ik ben al wat een het pielen geweest met stagspanning en valling. Maar een lichte valling krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.( zelfs niet met lege watertank, die in de punt zit). Gekke is dat er niet overdreven veel spanning op de Rolreef genua zit. Laatste stand van zaken: Ik heb de mast iets achterover laten staan met het strijkwant, en heb 2 plaatjes van samen zo'n 3 mm onder de mast geplaatst. (nog steeds enigszins negatieve valling(naar voren) bij niemand aan boord.

Wat kan ik nog doen: Anker met ketting en lijn( samen gok ik zo'n 30 tot 40 kg) uit de bun en van de boot halen. Verder? geen idee!

Nu zag ik bij het zoeken van afbeeldingen van FS26's dat het lijkt alsof dit meer voorkomt. In bijgaande foto's zie ik dat daar ook lijkt alsof het onderste deel licht naar voren staat.

Wat zijn jullie 2 cents hierover? ervaringsdeskundigen of adviezen hoor ik graag.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 07:39 #640915

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229



Niels1984 schreef :
Wij zijn sinds een weekje de trotse eigenaren van een Friendship 26. Na het overvaren naar de thuishaven was het afgelopen week tijd voor wat uren zeilen in de avond om schip en tuigage eigen te maken.

Wat me opviel was de mastvalling. Deze was negatief, dat wil zeggen, de mast lijkt vooral met het onderste deel tot aan de zaling iets naar voren te staan. Ik ben al wat een het pielen geweest met stagspanning en valling. Maar een lichte valling krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.( zelfs niet met lege watertank, die in de punt zit). Gekke is dat er niet overdreven veel spanning op de Rolreef genua zit. Laatste stand van zaken: Ik heb de mast iets achterover laten staan met het strijkwant, en heb 2 plaatjes van samen zo'n 3 mm onder de mast geplaatst. (nog steeds enigszins negatieve valling(naar voren) bij niemand aan boord.

Wat kan ik nog doen: Anker met ketting en lijn( samen gok ik zo'n 30 tot 40 kg) uit de bun en van de boot halen. Verder? geen idee!

Nu zag ik bij het zoeken van afbeeldingen van FS26's dat het lijkt alsof dit meer voorkomt. In bijgaande foto's zie ik dat daar ook lijkt alsof het onderste deel licht naar voren staat.

Wat zijn jullie 2 cents hierover? ervaringsdeskundigen of adviezen hoor ik graag.
Mijn ervaring is dat de mast geen valling achterover moet hebben.
Ik heb ruim 20 jaar met een Fr 26 gevaren en was altijd een van de snellere.
Boot hoort bijna neutraal op het roer te zijn.Spanning op de voorstag moet je creeren met de achterstag spanning, die bij mij altijd versteld kon worden tijdens het varen d.m.v. een takel
De valling is t.o.v.de boot ,daar heeft de ligging van de boot in het water dus niets mee te maken. Volgens de ontwerper loopt de boot het best met een lege watertank.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 07:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 09:23 #640957

Zo lezende is iig je strategie van mastvalling creëren niet goed. Je moet het zoeken in de lengte van je voostag. Kun je die niet verlengen? Meestal zit er óf een spanner, óf een setje RVS plaatjes met een serie gaatjes om de borstbout te verstellen...

Die spanner kan afhankelijk van het merk zelfs een beetje verborgen in je roltrommel zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 09:48 #640963

Als je wilt weten heoveel je vorostag langer of korter moet worden voor een bepaalde helling kun je dit programmatjes wel gebruiken.
Ooit gemaakt voor de Engelse Leisure Club , vandaar Engels.
Wel eerst downloaden in Excel o.i.d. want in drive werkt excel niet.
Ik zie trouwens dat het plaatje er heel vreemd uit ziet maar dat geeft niet voor de werking.
Wil je de goeie even een PB.
Als bijlage gaat kennelijk niet met een excel file :unsure:
Ad

docs.google.com/spreadsheets/d...g/edit#gid=191114302
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 09:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 09:54 #640965

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Mastvalling moet je bepalen aan de hand van roerdruk, niet aan hoe hij op je boot lijkt te staan.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 09:59 #640968

Uiteraard , daarom heeft mijn mast ook geen masthelling.
Maar met dat programmatje kun je mooi uitrekenen hoeveel cm je voorstag langer/korter moet voor een bepaalde helling.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 09:59 #640969

@Boarderbas; geen stelmogelijkheden aan de onderzijde van de trommel(Plastimo rolreef), en ook geen extra stelstrips aan de onderzijde. Wel heb ik (puur voor de valling, geen blijvende oplossing) 1 of 2 D-sluitingen aan de onderzijde geplaatst om te kijken wat dat met de valling doet. Werkte heel beperkt(bijna te verwaarlozen) en gevolg was dat ik de achterstag talie aan heb moeten passen omdat ik anders niet zoldoende spanning op het voorstag kon zetten..

De trommel wil ik wel zo dicht mogelijk op het dek hebben ivm zeilvoering...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 10:09 #640974

Niels1984 schreef :
@Boarderbas; geen stelmogelijkheden aan de onderzijde van de trommel(Plastimo rolreef), en ook geen extra stelstrips aan de onderzijde.

Dat is raar want dat zou bij een Plastimo wel moeten kunnen ( heb er al meer dan 35 jaar een).
Kijk maar eens in de handleiding.
Wat natuurlijk ook altijd kan is een of twee toggles boven en onder aan de voorstag.
Sowieso aan te bevelen.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: plastimo_s...ng-2.pdf
Bestandsgrootte:378 KB

Laatst bewerkt: 03 juli 2015 10:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 11:12 #640991

@Douwe: Dank voor delen van de foto's. Idd ook te zien dat op jouw (oude) Friendship de mast in vergelijkbare positie staat.

Voor de goede orde: Bij loefgierigheid: teveel mastvalling, Lijgierigheid: te weinig valling toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 11:20 #640996

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Niels1984 schreef :
@Douwe: Dank voor delen van de foto's. Idd ook te zien dat op jouw (oude) Friendship de mast in vergelijkbare positie staat.

Voor de goede orde: Bij loefgierigheid: teveel mastvalling, Lijgierigheid: te weinig valling toch?

Mijn boot was bij heel licht weer een heel klein beetje lijgierig en en met meer wind ging dat rustig over naar loefgierig. Maar steeds met heel weinig roerdruk. Dus zie ik niet in waarom je de stand van de mast moet veranderen.
Misschien is er een verschil t.g.v de soort kiel.
Ik spreek over een Fr 26 met 1,50 kiel.
Ga eerst eens uitgebreid met je boot varen voordat je dingen gaat veranderen die misschien niet nodig zijn ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 11:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 13:06 #641043

Je in iets verdiepen/ideeën formuleren kan natuurlijk ook geen kwaad.

Ooit op een FS28 meegevaren die veel last had van een naar voren uitbuigende mast bij meer wind. Die mast had de hoofdwanten recht onder de zalingen staan; verder een babaystag. Zou die naar voren getrimde mast een oplossing van de vorige eigenaar kunnen zijn om te zorgen dat de hoofdwanten wél tegen de spanning van de babaystag intrekken en zodoende een stabielere ondersteuning te krijgen?

Ik ken het tuig van de FS26 verder niet.

PS: Zijn jullie plannen voor een grotere boot tbv lange reis gestrand?
Laatst bewerkt: 03 juli 2015 13:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 13:43 #641054

@Nachtvlinder, niet geparkeerd, maar anders ingevuld. We zijn nog steeds van plan binnen afzienbare tijd een langere reis te ondernemen(ik denk zelf aan 6-10 jaar). Voor dat doel schaffen we dan specifiek een schip aan, dat we naar onze wensen uitrusten. We wilden echter na veel wikken en wegen wel blijven zeilen op ons thuiswater(maas), om avond wedstrijdjes en weekenden weg nog wel tot de mogelijkheden te laten behoren. Vandaar dus! (loper nog te koop?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 13:49 #641055

Niels1984 schreef :
(loper nog te koop?)

Ja, maar niet aktief geadverteerd - nog geen tijd/zin voor gehad/gemaakt.

Leuke boot die FS26 trouwens - zeilt bijna net zo goed als een Loper :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 14:42 #641068

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nachtvlinder schreef :
Je in iets verdiepen/ideeën formuleren kan natuurlijk ook geen kwaad.

Ooit op een FS28 meegevaren die veel last had van een naar voren uitbuigende mast bij meer wind. Die mast had de hoofdwanten recht onder de zalingen staan; verder een babaystag. Zou die naar voren getrimde mast een oplossing van de vorige eigenaar kunnen zijn om te zorgen dat de hoofdwanten wél tegen de spanning van de babaystag intrekken en zodoende een stabielere ondersteuning te krijgen?

Ik ken het tuig van de FS26 verder niet.
De wanten van de FS 26 staan bijna dwars van de mast. Dienen dus hoofdzakelijk voor zijdelings steuning.
Langssteuning d.m.v. voor- en achterstag. Babystag om mast voorbuiging te geven.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 15:44 #641075

Dan is deze mast hetzelfde getuigd als bij die FS28 (met naar voren pompende mast)

Ter hoogte van de zalingen is de mast in de vaarrichting alleen gefixeerd tegen buiging naar achteren toe, via het babystag. Als je de mast voorover zou trimmen dan trekken de hoofdwanten de mast wél naar achteren, ze staan namelijk ook lager dan de mastvoet.

Maar ik betwijfel of dit de reden is geweest, aangezien je mast vrij extreem naar voren getrimd zou moeten zijn hiervoor, wat weer nadelig is voor de balans...

Waarom zie je trouwens méér naar achter getrimde masten dan naar voren? Ik doel dan niet op de buiging maar de mastvalling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 03 juli 2015 22:06 #641143

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Niels1984 schreef :

Voor de goede orde: Bij loefgierigheid: teveel mastvalling, Lijgierigheid: te weinig valling toch?

Klopt!

Het komt op mij over dat je op basis van de verkeerde gronden twijfelt aan de mastvalling. Als ik je verhaal zo lees lijkt dat gebasseerd op wat je ziet aan de boot.
Het uitgangspunt lijkt mij hoe je boot vaart. Lij en loefgierigheid is een heel belangrijke graadmeter daarin. Ik begrijp uit je verhaal dat de boot zonder helling licht lijgierig is en met helling van neutraal naar loefgierig gaat. Klinkt mij niet gek hoor. Liever niet lijgierig natuurlijk, maar zo weinig wind dat geen helling maakt is ook niet direct een groot gevaal.
Dan zou je nog kunnen kijken naar de hoogte die je kan varen. Ook daar speelt mastvalling een rol(letje).

Als dat verder in orde is zou ik het visuele aspect lekker laten voor het is en eerst de boot beter leren kennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 04 juli 2015 22:01 #641291

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Mast naar achteren of naar voren heeft beperkt invloed op loef of lijgierigheid, andere instellingen meer. De reden dat veel (wedstrijd) boten mastvalling naar achteren (al dan niet met meer of minder prebend) hebben is dat het meestal sneller is. Met name als het harder gaat waaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 08:21 #641324

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Boatlover schreef :
De reden dat veel (wedstrijd) boten mastvalling naar achteren (al dan niet met meer of minder prebend) hebben is dat het meestal sneller is. .
Een Friendship 26 niet
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 08:41 #641331

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Dat geloof ik Douwe, bij de Albin Ballad was dat grotendeels ook zo. Opvallend is wel dat veel toerboten de mast conform jouw setting aftrimmen. Waarbij ik overigens niet oordeel. Interessant is misschien om eens te praten over hoe dit komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 09:32 #641341

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Boatlover schreef :
Dat geloof ik Douwe, bij de Albin Ballad was dat grotendeels ook zo. Opvallend is wel dat veel toerboten de mast conform jouw setting aftrimmen. Waarbij ik overigens niet oordeel. Interessant is misschien om eens te praten over hoe dit komt.
Ik heb veel settingen uitgeprobeerd en het werd er nooit beter of sneller op.
Zal wel aan het ontwerp liggen.
Ik denk dat als je bij de door jou zo aanbeden Ballad de mast verder achterover had getrimd het er ook niet beter op geworden was.
Ik heb trouwens altijd hoofdzakelijk op gevoel gevaren en getrimd zonder wetenschappelijk achtergrond, low budget en dat heeft me in diverse klassen toch wel wat goede resultaten opgeleverd.
Maar als ik die achtergronden bestudeerd en en een groot budget had gehad en tijd zou ik misschien wel een groot kampioen geworden zijn ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 juli 2015 09:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 10:25 #641354

Boatlover schreef :
Dat geloof ik Douwe, bij de Albin Ballad was dat grotendeels ook zo. Opvallend is wel dat veel toerboten de mast conform jouw setting aftrimmen. Waarbij ik overigens niet oordeel. Interessant is misschien om eens te praten over hoe dit komt.

Is ook interessant, laten we beginnen bij de vraag waarop je dit baseert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 13:10 #641379

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik bedoel dat het me tijdens wedstrijden opvalt dat de meeste masten wat meer achterover staan. Is overigens gebaseerd op zicht. Mijn mast staat niet heel ver achterover. Graag zou ik masttrim willen aanpassen aan de omstandigheden en de zeilsetting. Helaas mag je alleen vooraf verstellen, niet tijdens/tussen de wedstrijden door.

Overigens Douwe: zo hebben wij ook gevaren. Het leuke aan open boten is dat geld een kleinere rol speelt. Op mijn huidige boot heb ik sinds vorig jaar mooie zeilen. Niet gelet op geld kan ik alleen nog een nieuw grootzeil en een lichtweerspi gebruiken. Dan is er geen excuus meer :laugh:

Ja ik weet dat ik de Ballad wat romantiseer, heeft ook met het verleden te maken. De voorstag hadden we op de Ballad iets verlengd, inderdaad ook omdat de boot een fractie neutraal tot licht lijgierig op het roer lag bij weinig wind. Kom ik tot het volgende punt: nadelig bij meer wind? Nee niet echt. Het beetje extra loefgierigheid was met andere tools makkelijk weg te trimmen. Op golven sturen ging iets makkelijker.
Laatst bewerkt: 05 juli 2015 13:33 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 13:31 #641381

Ik denk dat dat eerder wat heeft te maken met het type boot dan met het type zeiler. Als van dat laatste al uberhaubt sprake kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 13:35 #641383

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Of de gemiddelde toerzeiler wil het beetje extra loefgierigheid niet. Vraagt in vlagen een beetje extra correcties.

Vraag Douwe: wat ging er minder goed als je de mast wat naar achteren trimde?
Laatst bewerkt: 05 juli 2015 13:38 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastvalling Friendship 26 05 juli 2015 15:39 #641394

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Boatlover schreef :
Of de gemiddelde toerzeiler wil het beetje extra loefgierigheid niet. Vraagt in vlagen een beetje extra correcties.

Vraag Douwe: wat ging er minder goed als je de mast wat naar achteren trimde?
Dan liep hij minder goed, ondanks juiste verplaatsing leiogen van fok e.a. veranderingen.
Ik heb er ooit zelfs iemand bij gehad met meer kennis en die wou de mast nog meer voorover hebben, maar dat was niet mogelijk zonder de mastvoet te veranderen.
Dus eigenlijk ging er niets mis met de setting die ik had.
Hij was alleen sneller geworden wanneer ik er specifieke wedstrijdzeilen op gezet had.
Maar ja:'Budget"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 juli 2015 15:41 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl