Niels1984 schreef :
Wij zijn sinds een weekje de trotse eigenaren van een Friendship 26. Na het overvaren naar de thuishaven was het afgelopen week tijd voor wat uren zeilen in de avond om schip en tuigage eigen te maken.
Wat me opviel was de mastvalling. Deze was negatief, dat wil zeggen, de mast lijkt vooral met het onderste deel tot aan de zaling iets naar voren te staan. Ik ben al wat een het pielen geweest met stagspanning en valling. Maar een lichte valling krijg ik vooralsnog niet voor elkaar.( zelfs niet met lege watertank, die in de punt zit). Gekke is dat er niet overdreven veel spanning op de Rolreef genua zit. Laatste stand van zaken: Ik heb de mast iets achterover laten staan met het strijkwant, en heb 2 plaatjes van samen zo'n 3 mm onder de mast geplaatst. (nog steeds enigszins negatieve valling(naar voren) bij niemand aan boord.
Wat kan ik nog doen: Anker met ketting en lijn( samen gok ik zo'n 30 tot 40 kg) uit de bun en van de boot halen. Verder? geen idee!
Nu zag ik bij het zoeken van afbeeldingen van FS26's dat het lijkt alsof dit meer voorkomt. In bijgaande foto's zie ik dat daar ook lijkt alsof het onderste deel licht naar voren staat.
Wat zijn jullie 2 cents hierover? ervaringsdeskundigen of adviezen hoor ik graag.
Mijn ervaring is dat de mast geen valling achterover moet hebben.
Ik heb ruim 20 jaar met een Fr 26 gevaren en was altijd een van de snellere.
Boot hoort bijna neutraal op het roer te zijn.Spanning op de voorstag moet je creeren met de achterstag spanning, die bij mij altijd versteld kon worden tijdens het varen d.m.v. een takel
De valling is t.o.v.de boot ,daar heeft de ligging van de boot in het water dus niets mee te maken. Volgens de ontwerper loopt de boot het best met een lege watertank.