Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: spanning achterstag gespleten?

spanning achterstag gespleten? 20 juli 2015 06:36 #644997

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
Mijn achterstag wordt op ongeveer 3m boven het dek verdeeld in twee stagen > bakboord en stuurboord.
Nu heb ik een wantspanningsmeter Loos gekocht en vraag me af of de spanning 7.5% moet zijn of allebei op 15%.

Ik heb de neiging om het op 10% op beide kanten te zetten omdat de spanning op de voorstag ook weinig is als achtestag te slap staat. Wat denken jullie?
Selden boekje zegt hier volgens mij niets over....
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 06:55 door paul3.2. Reden: verbetering
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spanning achterstag gespleten? 20 juli 2015 07:01 #645002

Ze moeten op de helft van de spanning van een enkele stag, maar je moet wel rekening houden met die 3 meter hoogte en ook de breedte beneden.
Dan een sinus of cosinus erop loslaten, en dan kom je op de helft van normaal plus iets voor de hoek.
Hoeveel dat is kunnen we nu, zonder de breedte, niet uitrekenen.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spanning achterstag gespleten? 20 juli 2015 07:27 #645008

Zijn de diktes van alle lijnen gelijk? dan de helft.
Is het dubbele stuk dunner, dan moet je rekenen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spanning achterstag gespleten? 20 juli 2015 08:06 #645024

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 180
ja, alle lijnen zijn gelijk volgens mij. Ik zal het morgen nog even nameten.

Maar dan de helft dus. > 10% lijkt me dan wel mooi. 20% totaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

spanning achterstag gespleten? 20 juli 2015 09:45 #645079

Waarschijnlijk is het onderste deel wel even dik maar anders van samenstelling, het is soepel draad dat makkelijk over een schijf loopt. Dat lukt je niet met wantdraad.

Qua sterke is dat ietsje minder, maar met die 10% zit je wel goed, kom je totaal een stukje onder de 20%, iets van 15 of zo. Goed genoeg.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl