Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Spinnaker onderdelen?

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 08:56 #645046

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Sinds een maand heb ik een spinnaker gekocht voor mijn boot (SO33)
Nu ga ik schoten en blokken halen.
Ik weet alleen niet goed wat de formaten voor de blokken zijn.

- Hoe groot moeten de blokken achter zijn? Ik wilde via een harpje het aan de voetreling vast maken.
- Hoe groot de barberhauler blokjes? vast ad voetreling met vaste afstand voor blokje boven het dek (of moet dit een variabele hoogte hebben?)
- Diameter vd schoten kan ik wel vinden op de verschillende sites

Hier staat de spinnaker op:



oja, dit is niet mijn boot maar een zusterschip... anders had ik deze vragen natuurlijk niet. :P
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 08:59 door paul3.2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 11:28 #645111

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
Schoten 10mm met een snap sluiting en 20m lang (vuistregel: 2x lengte schip) blokken dan dus automatisch ook voor 10mm lijn.

Barberhaulers kan ik je niet echt verder mee helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 11:41 #645113

ManneeB schreef :
een snap sluiting

Dat luistert vrij nauw.

Dit model per se niet:



Deze wel:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 11:51 #645116

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
En dat gaat dan om de wartel of de vorm/constructie van de sluiting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 11:55 #645118

De wartel is niet essentieel maar wel erg handig, kunnen eventuele draaien in de spi bij hijsen er makkelijk uit (zonder de schoot op de draaien).
De vorm van de sluiting moet zo zijn dat als je de sluiting opentrekt bij de loefschoot (om de spi te strijken) dat de sluiting dan echt los komt van het zeil.
De bovenste sluiting doet dat soms niet en blijft in het kousje hangen. Dat is het laatste wat je wilt bij het strijken van de spi.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 12:07 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 12:01 #645121

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
weer wat geleerd, bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 12:25 #645128

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Mooi! had ik ook niet aan gedacht.

En die barberhaulers? Is dat nodig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 12:35 #645134

Het is handig om iets te hebben waarmee je de loefschoot midscheeps naar de voetreling kan trekken.
Kan een klapblok op de voetrail zijn of een barberhauler.
En dan dus aan beide kanten.
Voorbeeld klapblok:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 15:40 #645178

  • paul3.2
  • paul3.2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
waar zijn ze eigenlijk voor nodig? Op de first 28 waar ik altijd mee zeilde hadden we ze niet en ging prima.
Ligt het aan de grootte vd boot?
Kan natuurlijk de keerblokken ook meer naar voren zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 15:42 #645179

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
paul3.2 schreef :
waar zijn ze eigenlijk voor nodig? Op de first 28 waar ik altijd mee zeilde hadden we ze niet en ging prima.
Ligt het aan de grootte vd boot?
Kan natuurlijk de keerblokken ook meer naar voren zetten?

Het kan natuurlijk zonder, maar als je het zeil echt mooi wilt trimmen heb je ze weldegelijk nodig. Ongeacht de maat van je boot; op mijn 24 voetertje zitten ze ook (vertraagd, voor de o zo lichte handbediening :) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 16:18 #645187

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1386
paul3.2 schreef :
waar zijn ze eigenlijk voor nodig? Op de first 28 waar ik altijd mee zeilde hadden we ze niet en ging prima.
Ligt het aan de grootte vd boot?
Kan natuurlijk de keerblokken ook meer naar voren zetten?



De barberhauler heeft verschillende functies:
  • Hij kan bij halvewinds varen de loefschoot naar het breedste punt van de boot trekken waardoor de hoek van de loefschoot gunstiger wordt. (Dit werkt overigens het beste als de loefschoot binnen de zeerailing gevoerd wordt.)
  • Hij kan bij stevige wind en hoge golven de spinnaker stabiliseren door aan zowel loef als lijzijde aangetrokken te worden. Dit vermindert het schommelen van de spinnaker en dus ook het rollen van de boot.
  • Met de lij barberhauler kan geregeld worden hoeveel twist er in het achterlijk van de spi zit op een manier vergelijkbaar met de genua en de genuarail.
bron: www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Barberhauler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 19:59 #645241

Spiblokken achterop kun je eventueel met ratel kopen. Met lichte wind kun je dan makkelijk vanuit de hand de schoot trimmen.

Barberhaulers kunnen gewoon rvs ringen (of sjieker, zgn thimbles of low friction rings) zijn waar de spischoot door geen loopt, maar een (klap) blok kan ook.

Je zet dan een blokje op je rail en ergens een klemetje, daarmee trim je ze. Als je een ring gebruikt kun je de barberhauler een keer door de ring halen en aan de voetrail knopen om zo 2x vertraging te krijgen.

Ikzelf heb mastblokjes van een catamaran aan de voetrail gezet, vlak bij de kuip. (zie "refit coppelia" topic) en ben daar erg blij mee. Dan vormen de barberhaulers geen struikeldraad in je gangboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 20 juli 2015 20:26 #645249

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Baasklusje schreef :
ManneeB schreef :
een snap sluiting

Dat luistert vrij nauw.

Dit model per se niet:



Deze wel:


En als geld geen rol speelt kan je ook "tylaska" sluitingen kopen. De sluitingen in het voorbeeld van baasklusje kunnen lastig te openen zijn onder spanning. Die van tylaska gaan dan makkelijker open (eventueel met een spie)
Zelf heb ik quick release sluitingen van wichard, ook een optie...

Deze: https://www.s3i.co.uk/wichard-quick-release-snap-shackle-swivel-eye.php

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 20 juli 2015 20:27 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 21 juli 2015 06:23 #645291

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Baasklusje schreef :
De wartel is niet essentieel maar wel erg handig, kunnen eventuele draaien in de spi bij hijsen er makkelijk uit (zonder de schoot op de draaien).
De vorm van de sluiting moet zo zijn dat als je de sluiting opentrekt bij de loefschoot (om de spi te strijken) dat de sluiting dan echt los komt van het zeil.
De bovenste sluiting doet dat soms niet en blijft in het kousje hangen. Dat is het laatste wat je wilt bij het strijken van de spi.

Strip jij nog? Dat is de enige reden om de sluiting aan loef open te trekken.
Beter, sneller en veiliger (glazuurbesparend) is om de loefschoot door te vieren en dan volstaat een snap-shackle met wartel of gewoon een knoopje. Dat gaat prima met spi-schoten van 2x bootlengte (liever 2,5).
Onder de 45 voet ken ik geen serieus schip meer waar nog gestript wordt. Strippen is ook zo 1985. :P
Dus: niet strippen, maar opvieren!

Voor barberhaulers volstaat een 6mm lijntje (parallel ht-polyester is al voldoende) en een paar glijringen (low-friction ring, geen rvs ringetje). Je doet er 1 aan de barberhauler waar je schoot door heen moet en 1 op dek.
Laatst bewerkt: 21 juli 2015 06:26 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 21 juli 2015 06:36 #645293

Jedre schreef :
Strip jij nog? Dat is de enige reden om de sluiting aan loef open te trekken.

Soms wel, soms niet, afhankelijk van wind en bemanning.
Mijn adviesje was voor de TS, een beginnende spi-vaarder.

Maar met mijn 120m2 spi is de loefschoot eraf trekken toch wel een erg prettige manier van strijken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spinnaker onderdelen? 21 juli 2015 08:21 #645323

Ik vaar met doodnormale (chinese) snapshackles. Ben een tylaska fan, maar heb er het geld niet voor over.

Overigens een plaatje van mijn barbers (even op plaatje klikken voor vergroting):





Dus een klem/klap blokje op de rail bij de kuip, klein blokje midscheeps en barber een keer door de ring hene gehaald voor 2x vertraging.

Ik gebruik gewoon RVS ringetjes. Plan is wel om een keer naar low friction rings te gaan, maar voorlopig heb ik er nog niet genoeg "last" van gehad om dat klusje ergens hoog op de priolijst te laten belanden...
Laatst bewerkt: 21 juli 2015 08:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl