Baasklusje schreef :
De wartel is niet essentieel maar wel erg handig, kunnen eventuele draaien in de spi bij hijsen er makkelijk uit (zonder de schoot op de draaien).
De vorm van de sluiting moet zo zijn dat als je de sluiting opentrekt bij de loefschoot (om de spi te strijken) dat de sluiting dan echt los komt van het zeil.
De bovenste sluiting doet dat soms niet en blijft in het kousje hangen. Dat is het laatste wat je wilt bij het strijken van de spi.
Strip jij nog? Dat is de enige reden om de sluiting aan loef open te trekken.
Beter, sneller en veiliger (glazuurbesparend) is om de loefschoot door te vieren en dan volstaat een snap-shackle met wartel of gewoon een knoopje. Dat gaat prima met spi-schoten van 2x bootlengte (liever 2,5).
Onder de 45 voet ken ik geen serieus schip meer waar nog gestript wordt. Strippen is ook zo 1985.
Dus: niet strippen, maar opvieren!
Voor barberhaulers volstaat een 6mm lijntje (parallel ht-polyester is al voldoende) en een paar glijringen (low-friction ring, geen rvs ringetje). Je doet er 1 aan de barberhauler waar je schoot door heen moet en 1 op dek.