Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: wat zou je doen, gennaker of Code Zero?

wat zou je doen, gennaker of Code Zero? 24 juli 2015 21:54 #646188

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
Ja en nee

Ja je kan kiezen welk zeil je zet en nee ze hebben niet hetzelfde effect.

Om steeds optimaal te varen heb je G1, G2, G3, Ha, Sym run, Sym reach, code zero etc nodig. Je zoekt een compromis als je niet alles aan boord wil hebben. Mijn compromis is een extreem groot grootzeil met een Ha voor halve ware wind of hoger vanaf 10 knopen ware wind. Voor lagere koersen of minder wind heb ik een leemte. Die heb ik eerst opgevuld met alleen een code zero. Die doet het prima op alle koersen tot aan een schijnbare halve wind. (135 aan de ware wind). Een spinaker zou het beter doen maar een code zero is solo varend ideaal op een roller. Tot aan 12 knopen ware wind is afkruizen voor mij zinvoller maar dan moet je wel de ruimte hebben. dat valt nog steeds binnen dit bereik.

Ruimer dan 135 ware wind is niets beters dan een sym op mijn boot. Die had ik dus ook al vrij snel weer aan boord. Zelfs een heavy heb ik weer voor meer dan 22 knopen ware wind maar die is voor wedstrijden of varen met de 'jongens'. Niet bij het toeren.

Na bijna 10 jaar ervaring in die setting zou ik niet nog een keer kiezen voor een code zero maar voor een vlakkere (vliegende) genua 1 samen met een symmetrische spinaker (runner). Niet omdat dit het beste is maar wel voor mij.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

wat zou je doen, gennaker of Code Zero? 25 juli 2015 00:07 #646204

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Ik heb niet de wedstrijdervaring of zeilgarderobe zoals de vorige sprekers, en heb (afgezien van de stormzeiltjes) slechts drie zeilen: grootzeil, rolgenua en een 'gemiddelde' gennaker op een top- down roller. Hij is relatief niet eens zo groot (40m2) , maar ondanks dat heb ik er heel veel pezier van bij licht weer. Bij koersen 90 tot ~150 graden kan ik hem nog in combinatie met het grootzeil gebruiken, daarboven wordt hij teveel afgedekt. Maar meestal vaar ik dan op alleen de gennaker, minder gedoe en net zoveel lol. Gijpen bestaat inderdaad uit in- en uitrollen.

Plat voor de wind gaat niet, maar als ik hem uitboom gaat het juist weer erg goed. Maar dat kan zoals Mischief al zegt niet altijd. Maar als het wel kan, heerlijk stabiel. Ik meen dat dat zelfs weinig scheelt met een spinnaker, maar dat zullen de echte spi-fannaten wel vloeken in de kerk vinden.

Ik maak me niet zo druk over de laatste halve knoop snelheid, wel of ik nog vooruit kom met 2Bf. Sinds ik de gennaker heb gaat dat in ieder geval op ruime koersen een stuk beter.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl