Ik heb niet de wedstrijdervaring of zeilgarderobe zoals de vorige sprekers, en heb (afgezien van de stormzeiltjes) slechts drie zeilen: grootzeil, rolgenua en een 'gemiddelde' gennaker op een top- down roller. Hij is relatief niet eens zo groot (40m2) , maar ondanks dat heb ik er heel veel pezier van bij licht weer. Bij koersen 90 tot ~150 graden kan ik hem nog in combinatie met het grootzeil gebruiken, daarboven wordt hij teveel afgedekt. Maar meestal vaar ik dan op alleen de gennaker, minder gedoe en net zoveel lol. Gijpen bestaat inderdaad uit in- en uitrollen.
Plat voor de wind gaat niet, maar als ik hem uitboom gaat het juist weer erg goed. Maar dat kan zoals Mischief al zegt niet altijd. Maar als het wel kan, heerlijk stabiel. Ik meen dat dat zelfs weinig scheelt met een spinnaker, maar dat zullen de echte spi-fannaten wel vloeken in de kerk vinden.
Ik maak me niet zo druk over de laatste halve knoop snelheid, wel of ik nog vooruit kom met 2Bf. Sinds ik de gennaker heb gaat dat in ieder geval op ruime koersen een stuk beter.