Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Gebroken mast veere

Gebroken mast veere 09 sept 2015 14:42 #659976

Op 40 mijl van Scheveningen lag het jacht Big Spender, een Bavaria 38 van 12 meter met twee personen aan boord, met tuigage- en motorproblemen en het jacht maakt water.

Tuigage, motorproblemen én het maakte water, oeioei :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 14:54 #659984

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Hoe lang gaat een mast eigenlijk mee?
Is het puur alleen de verstaging die je moet vervangen of na 40jaar ook de mast?
Welke staat "veiliger", topgetuigd of 7/8(ook ivm metaalmoeheid)?
Ik vraag mij dit af omdat sommige oudere boten beter in elkaar zitten dan het nieuwe "snelle boy/de blits" spul (zie hiswa boot op dit forum), verder ook zoekende naar een nieuwe boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 15:21 #659998

Verhaal ligt iets genuanceerder dan tuigage en motorproblemen.

Reddingrapporten

Zeiljacht kapseist en breekt mast
Scheveningen, 4 september 2015

Vrijdagavond 4 september om kwart voor acht werd er alarm gegeven door het Kustwachtcentrum voor de Scheveningse KNRM bemanning.

Op 40 mijl van Scheveningen lag het jacht Big Spender, een Bavaria 38 van 12 meter met twee personen aan boord, met tuigage- en motorproblemen en het jacht maakt water. Er stond een harde Westnoordwestenwind, kracht 7 Beaufort met golven tussen de 3 en 5 meter hoogte. Reddingboot Kitty Roosmale Nepveu (Kitty) voer direct uit en koerste naar de door de Kustwacht opgegeven positie. Ook een helikopter en twee zich in de buurt bevindende schepen, de Aurora G en de Cemvale zetten koers naar het jacht. De helikopter was snel ter plaatse en zette een kikvorsman op het jacht die de schade opnam. Het was de bedoeling de opvarenden van het jacht van boord te halen, maar door omstandigheden lukte dat niet. De helikopter bleef nog even ter plaatse maar keerde daarna terug naar de Maasvlakte. De kikker bleef aan boord van het jacht. De mast van het jacht lag overboord, de giek lag in het gangboord en er was veel schade.

De eigenaar van het jacht vertelde dat de Big Spender door een grote golf was gekapseisd. De man werd hierbij overboord geslagen, maar zat vast aan een life-line. De tweede opvarende, zijn vrouw bevond zich op het moment van de kapseis in de kajuit en werd gewekt door een grote golf water die via een ingeslagen raam naar binnen stroomde. Het jacht kwam weer overeind, waarbij de man weer aan boord belandde. Hij zat verstrikt en werd bevrijd door zijn vrouw. Door de kapseis werd de EPIRB geactiveerd die een noodsignaal uit zond. De man had geprobeerd via de marifoon het platform De Ruijter op te roepen, maar omdat zijn mast met daarop de antenne overboord lag, lukte dit niet. Vervolgens stak hij vijf vuurpijlen af om in de buurt bevindende schepen te alarmeren.

Om half elf was de Kitty ter plaatse. De twee bemanningsleden en de kikker werden aan boord van de reddingboot genomen en twee KNRM opstappers stapten over op het jacht. Zij probeerden tevergeefs de verstaging door te knippen. Toen dit niet lukt werd een sleepverbinding gemaakt om het jacht naar Scheveningen te brengen. Door het overboord hangen van de tuigage, de slechte zee en het water in het jacht brak de sleeptros. Na overleg met de Kustwacht en de eigenaar werd besloten het water makende jacht te laten driften en de scheepvaart in de buurt te informeren. Hierop vertrok vanuit Den Helder het Kustwachtvaartuig de Ievoli Amaranth naar het jacht en keerde de Kitty terug naar Scheveningen. Om kwart voor twee zaterdagochtend meerde de reddingboot af aan het KNRM ponton in Scheveningen. De schipbreukelingen werden opgevangen in het boothuis en voorzien van dekens, koffie en broodjes om weer een beetje op verhaal te komen. Zij werden opgehaald door de zoon en het bemanningslid van de helikopter werd opgehaald door een collega.

Nadat de Ievoli Amaranth standby heeft gelegen is door de verzekering van het jachtje rederij Noordgat ingeschakeld voor de berging. Zij hebben de Big Spender op zondag naar de scheurhaven in Rotterdam gesleept.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 15:22 door michielvk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 15:36 #660004

Gelukkig hadden ze een EPIRB mee anders het het wel eens een hele vervelende lange nacht kunnen worden, als ze het al overleefd zouden hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 18:06 #660032

Iets waar hier vaak discussie over is: ook de ervaren KNRM jongens kregen de verstaging (met neem ik aan goede tools?) dus niet doorgeknipt. Hoe moet een eenvoudige zeiler zonder goede tools dat dan ooit doen.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 18:07 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 19:03 #660059

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
@Evaluationcopy; dat is iets wat ik me ook afvraag. Zeker nu ikzelf aan het kijken ben naar een manier om in nood de verstaging door te kunnen knippen.

In plaats van een handmatige knipper maar een een haakse slijper met accu meenemen?

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 20:28 #660103

Ooit een keertje op TeeVee gezien, leger heeft van die draad knippers die op patronen werken.
Discovery bij junk yard nog iets ofzo, geen idee hoe zo'n ding heet, net even gegoogeld kan niets vinden, en of het voor ons burgers uberhaupt toegestaan zijn, maar was wel een super klein ding, en ging door de kabel als mes door boter.

En ik denk bedrijfszeker, accu slijper of kabel cutter is leuk, heb je hem nodig (hoop het niet) maar is de accu leeg, want je hebt hem nodig.......................en !@#$%
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 20:44 #660109

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
Voor de testcrashboot van Yachting Monthly (zoek maar op via Google) hebben ze een aantal apparaten uitgeprobeerd om de verstaging doormidden te krijgen. Daar zat ook een ding bij dat met patronen werkt. Heeft maar 1 nadeel; prijs!
Een haakse slijper met een accu is toen niet getest helaas (zeg ik even uit mijn hoofd).

Tegenwoordig heb je gelukkig Li-on accu's die niet als een dolle leeglopen in de weken dat je zo'n ding niet gebruikt.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 20:52 #660111

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Ik zou toch niet graag op een bewegende boot met een haakse slijper werken, heb begrepen dat een ijzerzaag beter is.
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 09 sept 2015 21:07 #660116

msas schreef :
Voor de testcrashboot van Yachting Monthly (zoek maar op via Google) hebben ze een aantal apparaten uitgeprobeerd om de verstaging doormidden te krijgen. Daar zat ook een ding bij dat met patronen werkt. Heeft maar 1 nadeel; prijs!
Een haakse slijper met een accu is toen niet getest helaas (zeg ik even uit mijn hoofd).

Tegenwoordig heb je gelukkig Li-on accu's die niet als een dolle leeglopen in de weken dat je zo'n ding niet gebruikt.

Michel

Ja gevonden, ja gaaf apparaat, inderdaad duur 499 pond en kwam er nog 1 tegen die was het dubbele zelfs, :whistle:

lastige zaken dit, je hoopt het nooit nodig te hebben, maar in een nood geval wil je het beste van het beste, om bijvoorbeeld niet te verzuipen, dan is 499 pond toch een schijntje versus je leven, wanner doe je het goed.................
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 06:02 #660139

Voor mij is het duidelijk. Teveel gedoe voor een te kleine kans dat het gebeurt. Heb een betonschaar en een ijzerzaag en als het daar niet mee lukt dan is't jammer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 06:29 #660147

Zat te denken: die hydraulische persangen (tot 70 mm2 kabelschoenen) koop je al < 100 euro. Zou die druk voldoende zijn om met (nog niet bestaande?) speciale snij-matrijzen te werken?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 07:36 #660162

druk is denk ik wel ruim voldoende
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 07:43 #660164

Ze bestaan ook al zie ik net...

Enerpac
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 07:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 07:47 #660170

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wij hebben een betonschaar aan boord. Vooraf even geprobeerd op een restant stuk draad van de verstaging.

[RANT]Super verstaging op die Bavaria, zelfs de KNRM kreeg hem niet door![/RANT]
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 07:48 #660172

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Je zou verwachten dat de KNRM toch wel fatsoenlijke knippers bij zich zou hebben. Maar kennelijk hebben zelf zij er nog moeite mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 08:51 #660185

Hier staat die test van YM:
www.admiralyacht.com/admiral-n...yacht-dismasting.pdf

Wel grappig dat de goedkoopste optie met een ijzerzaag (wel de beste kwaliteit zaagblad gebruiken) volgens de test de beste is. :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 09:12 #660193

Vergeet de haakse slijper. Als je mast overboord gaat is het meestal ook vrij vochtig aan dek. En ik moet de eerste waterdichte haakse slijper nog tegenkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 09:52 #660209

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Baasklusje schreef :
Levensgevaarlijk dat Veerse meertje, en vreemde gewoontes ook daar:

www.hvzeeland.nl/nieuws/26874-...eerse-meer-geborgen/

HOE DOE JE DAT IN GODSNAAM!!!!?????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 10:12 #660216

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Nachtvlinder schreef :
Ze bestaan ook al zie ik net...

Enerpac

Maar niet voor onder 100 euro, factor 20 verschil :-):

http://www.amazon.com/Enerpac-WMC-580-Manual-Operated-Cutter/dp/B00Q79RQ64
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 10:17 #660217

Joop66 schreef :
"Een duiker heeft daarna een gat in de romp geslagen zodat het water wat in het jacht zat weg kon stromen.

Nadat het jacht op de kant was getakeld konden agenten constateren dat er niemand meer aan boord was. De oorzaak van het zinken is vermoedelijk ontstaan door een gat in de romp van het schip."


Mmm, mag toch aannemen dat die duiker dat ook aan degenen heeft verteld die de oorzaak onderzocht hebben :whistle:
Want als dat jacht is gezonken door een gat in de romp, waarom liep het water daar ook niet weer uit :huh:
Ad
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 10:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 10:20 #660218

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
"Een duiker heeft daarna een gat in de romp geslagen zodat het water wat in het jacht zat weg kon stromen.

Nadat het jacht op de kant was getakeld konden agenten constateren dat er niemand meer aan boord was. De oorzaak van het zinken is vermoedelijk ontstaan door een gat in de romp van het schip."


Mmm, mag toch aannemen dat die duiker dat ook aan degenen heeft verteld die de oorzaak onderzocht hebben :whistle:
Want als dat jacht is gezonken door een gat in de romp, waarom liep het water daar ook niet weer uit :huh:
Ad

Ja, en sinds wanneer gebruiken ze daar niet gewoon een pomp voor? Die paar kuub water die in zo'n jacht zit pomp je er zo uit zonder meteen de romp te moeten vernielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 10:26 #660221

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Yellow boat: dat lijkt in eerste instantie idd heel raar maar met wat simpele natuurkunde wel te verklaren.

In het begin van het filmpje zie je dat de kraan een enorme arm moet hebben om bij het schip te komen. Hoe langer de arm, hoe groter de benodigde kracht. Omdat het gat waarschijnlijk op een diep punt zit, moet je in eerste instantie toch nog heel veel water mee tillen. Met die lange arm wordt dat heel moeilijk. Vandaar dat gat (en later ook het tweede gat), om massa uit het schip te krijgen.

edit: 1 kuub water aan 30 meter arm geeft ongeveer 30 ton aan het draaipunt van de arm. Ter vergelijk, beetje kraan in een jachthaven kan 15 ton kranen, als het er loodrecht boven staat.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 10:35 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 10:47 #660226

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
Als het gat dat zinken veroorzaakte is gebleven zou de kraan niet meer hoeven tillen dan de boot.
Beetje hijsen, wachten tot water weg is en weer beetje hijsen.
Maar, er blijft natuurlijk nodige water achter overal en boot kan zinken door gat aan de ene kant en de bodem raken en over de andere kant schuinvallen door de bodem of de steiger bijvoorbeeld.
Als je hem hijst zoals die lag wat hier gebeurde loopt ie helemaal niet leeg....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gebroken mast veere 10 sept 2015 10:55 #660228

Bant schreef :
Je zou verwachten dat de KNRM toch wel fatsoenlijke knippers bij zich zou hebben. Maar kennelijk hebben zelf zij er nog moeite mee.

Voel je vrij om deze knippers te doneren aan de KNRM als je dat verwacht had!
De hele organisatie bestaat daar uit donaties dus alle bijdragen zijn welkom. ;)

(Los van het feit dat het met 3 meter hoge golven dwarszees lastig klussen is)
Laatst bewerkt: 10 sept 2015 10:56 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl