Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rolgrootzeil ombouwen

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 06:33 #656221

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als een boot een rolgrootzeil heeft, wat is er dan nodig om daar een hijsgrootzeil van te maken? Is dat nieuwe rail op de mastgroef en nieuw grootzeil, of is er meer nodig?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 08:02 #656239

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Niet helemaal representatief, ik heb mijn rolgrootzeil afgelopen winter omgebouwd. Nu zat er bij mij een after-market systeem op waardoor de originele mastgroef er nog achter zat.

Naast dat heb ik het volgende moeten doen:
Uiteraard een nieuw grootzeil.

- Grootzeil val naar de kuip laten lopen. Over het algemeen hebben rolgrootzeilen geen lier bij de mast. Dus zal je of een lier moeten plaatsen of naar de kuip.
- Greef lijnen aangebracht door de giek, nu dat dat systeem er bij mij al in omdat de in het begin nooit een rolgrootzeil heeft gehad.
- Een outhaul bedenken, je kan bij een groolgrootzeil ook het kar systeem her-gebruiken dat er al opzit om het zeil eruit te trekken.
- Lazyjack ed.

Verder was dat het wel voor mij.
Laatst bewerkt: 30 aug 2015 08:03 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 09:05 #656245

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
In aanvulling op @Botervis: je zult misschien ook nog iets aan de giek moeten doen. Waarschijnlijk zul je nu zeilen met een losse broek, en zul je het systeem met de onderlijkstrekker ook wat moeten aanpassen. Verder is ons onderlijk van het grootzeil zo gesneden dat het niet mooi zou passen als je het zou ombouwen.

En je zult nog een reefsysteem moeten bedenken.

Zonder hier een heilige oorlog te willen starten over de voor- en nadelen van een rolgrootzeil, waarom zou je er vanaf willen?

In het perspectief waarin ik zeil zou ik er in elk geval niet vanaf willen!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 09:17 #656246

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Laten we er idd geen 'heilige oorlog' van maken. In mijn hoofd zit het idee dat het rolsysteem kan falen en dat het dat nooit doet bij windkracht 1. Natuurlijk kan een valsysteem ook falen, echter zie ik daar een eenvoudiger systeem.

Een reefsteem zoals ik op mijn huidige boot, een eenlijnssysteem met een beweegbaar blok in de giek, is dan wat er ook gemaakt moet worden. Vraag is dan, past dat in de giek?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 09:47 #656253

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Gregor schreef :
Laten we er idd geen 'heilige oorlog' van maken. In mijn hoofd zit het idee dat het rolsysteem kan falen en dat het dat nooit doet bij windkracht 1. Natuurlijk kan een valsysteem ook falen, echter zie ik daar een eenvoudiger systeem.

Fair enough. Misschien helpt het als ik je vertel dat we meer dan 10000 mijl gezeild hebben, zonder een enkele failure? (ok 1 keer een probleem met de plakletters op het zeil, maar dat lag niet aan het rolsysteem). En we kunnen aan de mast ook uitrollen, en dat gaat zonder wind ook uitstekend. Zal misschien ook afhangen van het fabricaat (we hebben een Selden) Het vergt wel een bepaalde handigheid om het rolsysteem goed te bedienen?

Een reefsteem zoals ik op mijn huidige boot, een eenlijnssysteem met een beweegbaar blok in de giek, is dan wat er ook gemaakt moet worden. Vraag is dan, past dat in de giek?

Waarschijnlijk zul je dan aan de achterkant van de giek een keer blok moeten maken? En ruimte moeten hebben. Over wat voor systeem hebben we het?

n.b. op ons vorige schip hadden we een systeem zoals op onderstaand plaatje. Daar hebben we heel erg mee afgezien. Als het erop aan kwam, werkte het niet :(

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 09:48 #656254

Een eenlijnsreefsysteem hoeft niet persé in de giek hoor .( www.pfeiffer-marine.de/sites/service/reff_system.pdf , verkoopt compass of www.bartonmarine.com/tech-info...l_Reefing_System.asp )Staat natuurlijk wel netter en opgeruimder.
De meeste gieken zijn er ook moeilijk op aan te passen.
Bovendien heb je dan weer een systeem waar je , met name onderweg, niet bij kunt als er iets niet lekker loopt.
Wil je dat dan toch , kun je denk ik beter een kant en klare giek met eenlijns systeem kopen.
Ad
Laatst bewerkt: 30 aug 2015 09:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 10:29 #656263

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
- Een outhaul bedenken, je kan bij een groolgrootzeil ook het kar systeem her-gebruiken dat er al opzit om het zeil eruit te trekken.

Een onderlijkstrekker zit er al een op een rolgrootzeil, je zal alleen een keuze moeten maken tussen de huidige kar behouden of een lijn en een giekband. Ik heb voor een lijn en giekband gekozen.

Maar er zijn genoeg mensen te vinden die het rolgrootzeil systeem aanhouden als onderlijstrekker:







Losse broek lijkt mij evident.

De keuze om mijn rolgrootzeil te verwijderen heb ik nog geen spijt van gehad.
Het systeem weigerde vaak, alleen nooit met inrollen. Maar altijd met uitrollen...
Nu heb ik ook op genoeg boten gevaren waar dit onder een hoop omstandigheden feilloos werkte. De keuze om het bij mij eraf te halen was alleen op basis van mijn eigen ervaring en op mijn boot.
Laatst bewerkt: 30 aug 2015 12:02 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 12:17 #656276

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De boot waar ik naar heb gekeken o.a. Is een Victoire 1044 en die heeft een rolgrootzeilsysteem. Boot is uit 2000.

Het eenlijnsreefsysteem is idd dat wat John op de foto laat zien. Werkt bij mij bijzonder prettig.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 14:05 #656286

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Het komt er dus op neer:

- Zorgen dat je je grootzeil val kan hijsen
- Giek aanpassingen voor reven en onderlijk
- Denk ook aan trim een rolgrootzeil heeft meestal geen cunningham dus blokjes route richting de kuip.
Laatst bewerkt: 30 aug 2015 14:06 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 14:17 #656289

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
- extra stoppers in de kuip voor diverse lijnen.
- zeilhuiken en/of lazy jacks

Zal nog een hele operatie worden. Als ik de ombouw zou doen zou ik ook een nieuw, doorgelat grootzeil willen hebben. Veel rolgrootzeilen (ook dat van ons) staan als een oude aardappelzak.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rolgrootzeil ombouwen 30 aug 2015 18:25 #656338

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik heb een nieuw standaard rolgrootzeil laten maken bij uk halsey. Goedkoopste model en staat echt mooi. Ik heb van elvstrom een triradiaal rolgz gezien en dat stond net zo mooi als een gewoon rolgrootzeil. Er kan veel tegenwoordig. Mijn oud zeil rolde ook nooit deftig uit en in moest met een lier. Nu met dit nieuwe zeil kan ik alles met de hand doen ...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 03:39 #656443

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Samengevat, een behoorlijke operatie met de nodige kosten Het nut of noodzaak zal zeker afhangen hoe het zeil erop staat. Van wat ik heb gezien is het zeil niet heel recent, maar dat is kwestie van navragen en uitrollen.

Overwegend solozeilend wil ik sowieso de lijnen naar de kuip hebben. Bij deze V 1044 is dat voor enkele lijnen gebeurd en zal voor de overige lijnen daar ook een aanpassing voor moeten worden gedaan. Ik hijs bij mijn huidige boot bij de mast en heb daar een klem zetten om de val vast te houden zodat ik terug kan lopen naar de kuip om daar de val door te zetten. Voor het reven kan ik in de kuip blijven.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 05:20 #656447

PJohnBerg schreef :
Gregor schreef :
Laten we er idd geen 'heilige oorlog' van maken. In mijn hoofd zit het idee dat het rolsysteem kan falen en dat het dat nooit doet bij windkracht 1. Natuurlijk kan een valsysteem ook falen, echter zie ik daar een eenvoudiger systeem.

Fair enough. Misschien helpt het als ik je vertel dat we meer dan 10000 mijl gezeild hebben, zonder een enkele failure? (ok 1 keer een probleem met de plakletters op het zeil, maar dat lag niet aan het rolsysteem). En we kunnen aan de mast ook uitrollen, en dat gaat zonder wind ook uitstekend. Zal misschien ook afhangen van het fabricaat (we hebben een Selden) Het vergt wel een bepaalde handigheid om het rolsysteem goed te bedienen?

Een reefsteem zoals ik op mijn huidige boot, een eenlijnssysteem met een beweegbaar blok in de giek, is dan wat er ook gemaakt moet worden. Vraag is dan, past dat in de giek?

Waarschijnlijk zul je dan aan de achterkant van de giek een keer blok moeten maken? En ruimte moeten hebben. Over wat voor systeem hebben we het?

n.b. op ons vorige schip hadden we een systeem zoals op onderstaand plaatje. Daar hebben we heel erg mee afgezien. Als het erop aan kwam, werkte het niet :(


Hoe vaak rol je je zeil in op zulke afstanden? Is dat regelmatig of aan het begin en eind van een oversteek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 06:38 #656462

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Gregor, mijn persoonlijke mening. Als je een boot met rol grootzeil zou kopen, vaar er eerst een jaar mee voor je de beslissing neemt om al dan niet om te bouwen.
Je zal heel de pro en con van zo een rolgz ondervinden.
Zeker solo is het extreem gemakkelijk en (nu spreek ik voor mijn eigen mast) voor sparcraft masten is het systeem zo onnozel simpel dat je altijd maar dan ook altijd heel snel een oplossing vindt voor een eventueel probleem.

Als het om performance redenen is, denk ik dat een ombouw wel te overwegen is. Voor een peace of mind, zou ik eerst even een jaartje mee varen en dan pas beslissen.
Maar laat een rolgz geen showstopper zijn in een beslissing


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 06:54 #656466

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5798
Vaar al tientallen jaren met rolgrootzeil, vorig jaar mijn derde set zeilen geïnstalleerd.
Inrollen gaat altijd als het moet voor de wind als het niet te hard waait.
Uitrollen wel eens niet door bedieningsfout: met geen wind te los dus te dik oprollen en/of wel rolsysteem laten draaien en niet uit de mast trekken, oplossing is inrollen en uithaal strakker houden.
Ben erg gelukkig dat ik nooit aan dek hoef en gewoon kan reven terwijl schip doorzeilt. Niks geflapper of gedoe, haal alleen beetje druk van het zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 06:54 #656467

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Kan mij volledig in vanpupi vinden. Ik heb twee jaar met mijn rolgrootzeil gevaren. De beslissing heb ik pas genomen toen ik op het punt stond een nieuw grootzeil aan te schaffen. Zo heel erg moeilijk was de ombouw niet, de grootste kosten zaten in het nieuwe zeil. Maar die waren ook nodig bij een rolgrootzeil.

Blijf er wel bij dat ik super blij bent dat dat ding eraf is. Het was toch een 16m lange 60 kilo wegend voorwerp aan mijn mast. En qua performance is het helelmaal geen discussie.
Laatst bewerkt: 31 aug 2015 06:57 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 07:29 #656479

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
En een ander verhaal wordt het als ik bvb zou overwegen om mijn sparcraft om,te bouwen.
Daarin zit een lang vrijstaand profiel dat vrij veel kabaal maakt (en ook relatief veel weegt vind ik) als er geen zeil aan zit. Hoe dat eruit te krijgen zonder ijzerzaag, geen idee.
Iedere situatie is anders natuurlijk, maar ik zou er geen showstopper van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rolgrootzeil ombouwen 31 aug 2015 08:08 #656500

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Evaluationcopy schreef :
Hoe vaak rol je je zeil in op zulke afstanden? Is dat regelmatig of aan het begin en eind van een oversteek?

Sowieso elke avond voor je de nacht in gaat, en dan vaak weer 's morgens. Verder zijn er dan dagen dat het de hele dag blijft staan, maar ook dagen dat je vele keren iets aan het zeil doet. Bij veel Squall activiteit bijvoorbeeld. Heel regelmatig dus. Ik heb me tijdens lange oversteken geen moment verveeld :)

Ik sluit me verder aan bij @Botervis en @Vanpupi
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 31 aug 2015 08:10 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl