Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Relevantie formaat/diameter single speed lieren

Relevantie formaat/diameter single speed lieren 09 sept 2015 08:44 #659860

Net als iedere andere echte man hier op het forum heb ik de neiging om voor 'groter is beter' te gaan, maar als ik het goed begrepen heb is de diameter, de maat bij single speed lieren irrelevant.

Geval is dat ik een setje 101 en een setje 91 lieren van Andersen heb.
De kleine 91 zet je normaal gesproken op het kajuitdak voor de vallen etc
de grotere 101 zet op de kuiprand voor de genua etc.

Maar de grote vallen op het kajuitdak mooi over oude 'littekens' heen en zijn voor de kuiprand te groot terwijl de klein daar juist hel mooi passen.

Klopt het dat het voor de 'vertraging' niet uitmaakt, 91 vs 101?




bvd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relevantie formaat/diameter single speed lieren 09 sept 2015 09:06 #659867

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8157
In beide lieren zitten geen tandwiel overbrengingen. De trommel draait precies een snel als de hendel.

Dan is het zo dat de overbrenging alleen in de geometrie van de trommel en de hendel zit.

De overbrenging is dan:

Lengte hendel / radius trommel.

Bij gelijke hendel lengte zal de KLEINE lier dus de grootste overbrenging hebben.

Een andere factor is belastbaarheid. Dat kun je nakijken in de specificaties van de liertjes. Vast en zeker te vinden op de website van andersen.

Voor de vallen heb je minder kracht nodig dan voor de schoten.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relevantie formaat/diameter single speed lieren 09 sept 2015 09:10 #659868

Het is wel zo dat de kracht die je op de lijn kunt overbrengen groter wordt naarmate de drumdiameter groter is en dus meer wrijvingoppervlak heeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relevantie formaat/diameter single speed lieren 09 sept 2015 09:13 #659870

Belastbaarheid weet ik zo niet, mbt de maten:

Model..........................---91.....--101
Drum Ø D (mm).........---51.....--83
Gear ratio 1st speed----1.0:1..--1.0:1
Power ratio 1st speed---8.0:1..--5.5:1
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 09:18 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relevantie formaat/diameter single speed lieren 09 sept 2015 10:02 #659885

Yellow Boat schreef :
Het is wel zo dat de kracht die je op de lijn kunt overbrengen groter wordt naarmate de drumdiameter groter is en dus meer wrijvingoppervlak heeft.
Ad

Helder, dank.

De opzet is zo dat ik, mocht dat nodig zijn voor de genua kan uitwijken naar de grotere lieren naar voren. De kleintjes komen waar de tufnol staan en 'nieuwe' st lieren waar de 101 Andersens nu staan. Het genuablok zit tussen beide lieren in en eigenlijk staat die tufnol wel er krap op het blok.
Enkel voor een 'code 1' die dan helemaal achterop aangrijp zou het met de 91ers dan lastig kunnen worden, maar die heb ik niet en eer die er wel is...

Laatst bewerkt: 09 sept 2015 10:05 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relevantie formaat/diameter single speed lieren 09 sept 2015 14:20 #659963

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8157
Yellow Boat schreef :
Het is wel zo dat de kracht die je op de lijn kunt overbrengen groter wordt naarmate de drumdiameter groter is en dus meer wrijvingoppervlak heeft.
Ad

Nee.

Dat heeft er niets mee te maken.

Wrijving wordt veroorzaakt door normaal kracht, en combinatie van materialen. Niet door normaal druk, nog door (binnen grenzen) oppervlak. Ook ruwheid is niet eens een doorslaggevende grootheid. Daarom heeft de "sharkskin" van bijv Lewmar ook geen zin. De rillen van Andersen weer wel.

Wat wel scheelt is de omslagenhoek. Elke slag extra betekent ook extra normaalkracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl