Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bulletalie il Cigno

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 19:42 #667835

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Naar aanleiding van eerdere draadjes over dit onderwerp, onder andere deze, wil ik hier ter leering ende vermaak de bulletalie tonen zoals die sinds dit seizoen op de il Cigno er uit ziet. Het principe is niet nieuw, het is slechts het toepassen van ik eerder op dit forum tegenkwam.

De bulletalie bestaat uit twee delen. Onder de giek zit een lijn van ca. 2 meter met aan weerszijden een ingesplitste lus. Eén kant zit met een harp vast aan het oog van de grootschoot, het andere eind met een musketon aan een slider (oog in rail) onderop de giek. Dit oog wordt met shock cord naar voren getrokken en houdt zo de bulletalie strak als deze niet in gebruik is.





De bulletalie grijpt niet aan het einde van de giek aan, omdat ik anders bij een gijp de bulletalie eerst achter de grootschoot langs zou moeten halen. Dat is erg lastig als je voor de wind vaart. Door hem aan het oog van de grootschoot te maken (op ca. 0,5 meter van het uiteinde van de giek) wordt dat probleem voorkomen.

Als de bulletalie nodig is haak ik de musketon vanuit het gangboord los van de slider en verbind deze met een tweede lijn die via een blokje bij het voordek terug loopt naar de kuip. In het einde waar de musketon aan komt zit een RVS kous zodat je de musketon makkelijk kunt vastmaken.



De lijn trek ik vanuit de kuip strak en borg hem in een klem.



Zowel aan stuurboord als aan bakboord kan zo’n lijn worden ingeschoren. Door het losgooien uit de klem kan er gegijpt worden. Pas na de gijp zet ik de musketon over naar de lijn aan het andere boord, dat kan dus in alle rust.



Het blauwe deel zit permanent vast aan de giek, het rode deel wordt ingeschoren wanneer de omstandigheden om een bulletalie vragen. Het principe werkt goed. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de lijn onder de giek (dus wanneer de bulletalie niet in gebruik is) bij harde wind soms wil gaan klapperen. Ik wil dit verhelpen door sterker shock cord te gebruiken en als dat niet helpt in het midden de lijn nog te borgen met een dun breeklijntje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 sept 2015 19:43 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:04 #667855

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
uIt de vroegere draadjes dacht ik te kunnen opmaken dat er met een langere shockcord gewerkt werd. Eentje dat ook aan de bevestiging van de grootschoot vertrekt, vervolgens door het oog van de Rodkicker keert en dan naar de musketon van de 'bulletalie-voorloop'. Als je bulletalie gebruikt blijft de schockcord vast zitten en heeft voldoende rek om de voorloop te volgen bij gebruik en tegelijk voldoende rek om die onder spanning te houden indien niet gebruikt.
Praktijk moet echter bij mij nog volgen (zie ander draadje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:15 #667864

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8672
Selden is het niet helemaal met je eens ...
Preventer guy: Used to prevent accidental gybes. Attached to
the outer end of the boom, and led forward to a cleat or led via
a snatch block on the foredeck, then aft to the cockpit. The
preventer guy must not be fitted to the centre of the boom
since that could cause damage, especially if the end of the
boom goes into the water as a result of rolling.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:24 #667870

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2708
precies: je hebt achterop de giek de aanduiding staan "preventer only" denk ik als het ook een selden is.
Makkie om daar een dynema lus in te splitsen, of eventueel thuis in de luie stoel een lus te splitsen en dan de lijn daar doorhalen.

Ik ben helaas nog niet klaar met mijn systeem, dan volgen foto's, maar ik werk met 2 stuks hulplijnen van achter langs de giek naar voren (4 meter of zo). daar komt aan het eind een elastiek kooord aan die achter een haakje zit.

Eerst de bullentalie hoofdlijn vastmaken, daarna elastiekje los en de zaak over de reling plempen.

Twee stuks bullentalie voor SB en BB.

Enige nadeel is dat je twee haakjes op de giek moet poppen.
Laatst bewerkt: 28 sept 2015 20:25 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:27 #667872

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
ilCigno schreef :
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de lijn onder de giek (dus wanneer de bulletalie niet in gebruik is) bij harde wind soms wil gaan klapperen. Ik wil dit verhelpen door sterker shock cord te gebruiken en als dat niet helpt in het midden de lijn nog te borgen met een dun breeklijntje.

Dat klapperen tegen de giek bij hardere wind is herkenbaar. Het elastiek hebben we onderweg door een giek oog gehaald om het klapperen tegen te gaan. Wij hebben inmiddels ook een Wichard giekrem dus de bulletalie wordt iets minder vaak gezet.

In plaats van twee aparte lijnen naar voren hebben wij één lange lijn die op het voordek (aan het bevestigingsoog van de kotterstag) door een centraal blok en aan de andere kant weer naar achteren loopt. Het ene eind komt aan de voorloop op de giek, het andere eind beleggen we op de achterkikker of lier. Na gijp of overstag wisselen de lijn uiteinden van rol.

Jij hebt bewust voor twee aparte lijnen gekozen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 sept 2015 20:37 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:34 #667875

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2708
Als ik het eerlijk moet bekennen heb ik klakkeloos het recept overgenomen van een zeilersechtpaar wat 100.0000+ NM achter de kiezen heeft, het verhaal erachter gelezen, een video gezien hoe makkelijk het werkt, en twee stuks leek me logisch. In een voorkomend geval kun je de andere voorbereiden als het moet.
Laatst bewerkt: 28 sept 2015 20:43 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:44 #667879

  • Karick
  • Karick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Voordeel van twee lijnen is ook dat je de 'vrije' lijn kan gebruiken als neerhouder voor de spi- (of genua-) boom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:47 #667880

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
La Mavare schreef :
Selden is het niet helemaal met je eens ...
Preventer guy: Used to prevent accidental gybes. Attached to
the outer end of the boom, and led forward to a cleat or led via
a snatch block on the foredeck, then aft to the cockpit. The
preventer guy must not be fitted to the centre of the boom
since that could cause damage, especially if the end of the
boom goes into the water as a result of rolling.
Ik gebruik het 'handvat' achterop de giek niet, omdat je dan met twee lijnen aan de giek moet gaan werken. Dat vind ik te veel van het goede. Selden waarschuwt (terecht) dat je de bulletalie niet halverwege op de giek moet zetten. Dat doe ik dus ook niet, hij zit een stukje vanaf het einde vast, zie de foto. Ruim ver genoeg naar achteren om knikken van de giek te voorkomen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 20:52 #667883

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Hans V schreef :
In plaats van twee aparte lijnen naar voren hebben wij één lange lijn die op het voordek (aan het bevestigingsoog van de kotterstag) door een centraal blok en aan de andere kant weer naar achteren loopt. ...Jij hebt bewust voor twee aparte lijnen gekozen?
Het is met de dek layout van de il Cigno niet mogelijk om met één rondlopende lijn te werken, het is dus een bewuste keuze om twee losse lijnen te gebruiken. In de praktijk maakt dat ook niet veel uit natuurlijk, het is slechts een variant op hetzelfde principe. Ik heb trouwens niet altijd beide lijnen aan dek liggen, je vaart immers vaak langere tijd maar over één boeg.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 21:00 #667886

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18089
Karick schreef :
uIt de vroegere draadjes dacht ik te kunnen opmaken dat er met een langere shockcord gewerkt werd.
Vergeet dat maar, een lang shock cord is veel te slap om de lijn strak tegen de giek te houden. Ik heb het geprobeerd, maar de lijn onder de giek gaan dan een beetje doorhangen als hij nat wordt. Precies genoeg om rond je nek te slaan als je overstag gaat.... levensgevaarlijk.

In 99% van de tijd vaar je zonder bulletalie, dus de lijn van de bulletalie moet absoluut niet in de weg zitten!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 21:00 #667887

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Op Lunique 2 stuks, aan weerszijden van de grootschootbevestiging bijna achterop de giek. Wel 1 lange lijn, achterop de (Selden)giek, gewoon met een platte knoop bevestigd. De lijn loopt onder de giek naar voren tot de op/neer houder.Aan de lusjes zit een stuk elastiek, dat tot het lummelbeslag komt, om het geheel, inden niet in gebruik, onder lichte spanning te houden,
Bij uitgeboomde giek kun je zo altijd, ook onder slechte weersomstandigheden de bulletalie makkelijk bereiken en bevestigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 21:15 #667893

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
ilCigno schreef :
Hans V schreef :
Jij hebt bewust voor twee aparte lijnen gekozen?
Het is met de dek layout van de il Cigno niet mogelijk om met één rondlopende lijn te werken, het is dus een bewuste keuze om twee losse lijnen te gebruiken. In de praktijk maakt dat ook niet veel uit natuurlijk, het is slechts een variant op hetzelfde principe. Ik heb trouwens niet altijd beide lijnen aan dek liggen, je vaart immers vaak langere tijd maar over één boeg.

In feite zijn twee losse lijnen ook iets beter omdat de bulletalie een grotere hoek met de giek maakt en dus (in ieder geval in theorie) iets effectiever en langer werkt. Wij moeten de bulletalie aardig op spanning zetten om voldoende tegendruk te bieden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 sept 2015 21:19 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bulletalie il Cigno 28 sept 2015 21:26 #667896

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2708
Ik heb voor de lijnen op de giek D-CORE-78 6mm bij de lijnenspecialist gekocht.

Lijkt me tocht dat deze lijn weinig tot geen water opneemnt, en bovendien mooi glad is (wind) en weinig weegt.

Super gemakkelijk te splitsen ook nog een keer! :)
Laatst bewerkt: 28 sept 2015 21:27 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl