Naar aanleiding van eerdere draadjes over dit onderwerp, onder andere
deze, wil ik hier ter leering ende vermaak de bulletalie tonen zoals die sinds dit seizoen op de il Cigno er uit ziet. Het principe is niet nieuw, het is slechts het toepassen van ik eerder op dit forum tegenkwam.
De bulletalie bestaat uit twee delen. Onder de giek zit een lijn van ca. 2 meter met aan weerszijden een ingesplitste lus. Eén kant zit met een harp vast aan het oog van de grootschoot, het andere eind met een musketon aan een slider (oog in rail) onderop de giek. Dit oog wordt met shock cord naar voren getrokken en houdt zo de bulletalie strak als deze niet in gebruik is.
De bulletalie grijpt niet aan het einde van de giek aan, omdat ik anders bij een gijp de bulletalie eerst achter de grootschoot langs zou moeten halen. Dat is erg lastig als je voor de wind vaart. Door hem aan het oog van de grootschoot te maken (op ca. 0,5 meter van het uiteinde van de giek) wordt dat probleem voorkomen.
Als de bulletalie nodig is haak ik de musketon vanuit het gangboord los van de slider en verbind deze met een tweede lijn die via een blokje bij het voordek terug loopt naar de kuip. In het einde waar de musketon aan komt zit een RVS kous zodat je de musketon makkelijk kunt vastmaken.
De lijn trek ik vanuit de kuip strak en borg hem in een klem.
Zowel aan stuurboord als aan bakboord kan zo’n lijn worden ingeschoren. Door het losgooien uit de klem kan er gegijpt worden. Pas na de gijp zet ik de musketon over naar de lijn aan het andere boord, dat kan dus in alle rust.
Het blauwe deel zit permanent vast aan de giek, het rode deel wordt ingeschoren wanneer de omstandigheden om een bulletalie vragen. Het principe werkt goed. Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de lijn onder de giek (dus wanneer de bulletalie niet in gebruik is) bij harde wind soms wil gaan klapperen. Ik wil dit verhelpen door sterker shock cord te gebruiken en als dat niet helpt in het midden de lijn nog te borgen met een dun breeklijntje.