Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe de zeilen op te vouwen.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 10:57 #675810

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Beste mede lapjesopvouwers,

Het seizoen van de vallende blaadjes lijdt ertoe dat menig zeiler zijn basis zeilorigamikennis weer tevoorschijn moet toveren.
Thomas gaf in zijn quiz aan zijn zeilen zo compact mogelijk op te vouwen door er lekker op te gaan zitten.

Maar wat is nu eigenlijk de beste manier om standaard zeilen op te vouwen ?
Ik doe het maar net als deze meneer...



Met vouwgroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 11:28 #675820

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
groom schreef :
Beste mede lapjesopvouwers,

Het seizoen van de vallende blaadjes lijdt ertoe dat menig zeiler zijn basis zeilorigamikennis weer tevoorschijn moet toveren.
Thomas gaf in zijn quiz aan zijn zeilen zo compact mogelijk op te vouwen door er lekker op te gaan zitten.

Maar wat is nu eigenlijk de beste manier om standaard zeilen op te vouwen ?
Ik doe het maar net als deze meneer...

Eerlijk gezegd heb ik het altijd zo gedaan. Naar mijn idee de meeste logische manier. Oprollen na vouwen in de lengte zorgt ook voor een cilindervorm; op die vorm is de zeilzak gemaakt. Het grootste probleem is nog een plek te vinden die droog en schoon is èn voldoende ruimte biedt. Voor niet te grote zeilen kan het met een beetje improviseren meestal wel op de steiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 12:28 #675828

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
De boot ligt langs de ark, dus transport naar en uit de auto vervalt.

Dat zigzagvouwen is wel mooi, maar omdat ik geen zeilmakers werkvloer, laat staan een gymnastiekzaal ter beschikking heb, sleur ik – aan de tophoek - mijn zeilen via de balkondeuren de huiskamer in.
Ik ga door in de gang totdat het zeil binnen is.
Dan gaat de schoothoek naar de halshoek en daar komt de tophoek bovenop.
Nu nog twee keer in de lengte vouwen, rollen met die hap, in de zeilzak en onder de vloer.

Indien nodig eerst even naar zeilmaker in Volendam als winterklusje zonder haast - winterkorting - en ophalen wanneer ik bericht krijg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 13:16 #675839

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Ik vouww ze in de haven op zijn j.b.f. op en in de woonkamer thuis doen we het volgens de YouTube man.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 13:26 #675840

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Ik vouw de zeilen ook zo aan boord op. Op zich prima te doen. Zeil in het ene gangboord en over de giek (zonder lazyjacks) in het andere gangboord vouwen. Als je alleen bent wel een drama. Dan het betere prakwerk om uiteindelijk thuis het zeil netjes op te vouwen (of wachten op een volgnd tripje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 14:05 #675847

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9498
Hm, ik heb het altijd in de lengterichting gedaan. Precies andersom dus.
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 14:39 #675854

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7154
Ik vouw hetzelfde als op de video. Doe dit ook wel op een redelijk net stukje asfalt of op schoon droog gras. In de huiskamer lukt het met wat kunst en vliegwerk ook nog wel. Op het voordek vind ik vreselijk, vandaar mijn twee rolvoorzeilen....
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:00 #675856

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Ilex schreef :
Hm, ik heb het altijd in de lengterichting gedaan. Precies andersom dus.

Deed ik eerst ook leek me logischer in verband met het stuggere voorlijk t.o.v. het onderlijk. Dan heb je bij de laatste "vouwronde" een grotere radius. Dat leek me beter. Vandaar ook dat ik nieuwsgierig ben naar hoe een ieder zijn zeilen opbergt/vouwt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:13 #675862

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1022
Ik probeer er ook altijd voor te zorgen dat de vouwen elke keer net anders zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:25 #675870

  • escapade
  • escapade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
@jasper schreef :
Ik probeer er ook altijd voor te zorgen dat de vouwen elke keer net anders zitten


Dat is juist. Op het filmpje nemen ze een vaste maatvoering met een zeilzak. Je moet inderdaad de vouwen afwisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:30 #675872

Hmm, Bij voorkeur rol je zeilen toch op om een (kartonnen) buis)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:33 #675874

  • Smite
  • Smite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 419
Bij ons zitten de zeillatten er vast in. Daardoor rolt het wat lastig op :-). Het kan wel goed in de zeilzak maar het was wel even puzzelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:42 #675882

BLIXEM schreef :
Hmm, Bij voorkeur rol je zeilen toch op om een (kartonnen) buis)?

ik kan nergens een kartonnen buis van 6,50 m lang vinden, voor de genua.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 15:52 #675884

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Hier ook flaken en dan rollen/vouwen. (Die laatste is natuurlijk niet 'echt' rollen... Uiteindelijk wordt het pakket nl toch plat)

Wat ik wel in de gaten hou is de vouwen zo veel mogelijk op een andere plak te doen indd. En ook af en toe helemaal andersom flaken (je zult zien dat je het zeil eigenlijk altijd op 1 kant hebt liggen, dus af en toe de andere kant boven leggen voordat je gaat flaken, dan zitten de vouwen andersom)

Zeilen rollen is indd ook handig, maar werkt eigenlijk alleen voor kleinere zeilen (hoe handig is een rol van 6,5 meter lang indd)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 18:25 #675932

Baasklusje schreef :
BLIXEM schreef :
Hmm, Bij voorkeur rol je zeilen toch op om een (kartonnen) buis)?

ik kan nergens een kartonnen buis van 6,50 m lang vinden, voor de genua.....


Als dat het probleem is, dan pak je toch een pvc pijp van voldoende diameter
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 18:25 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 18:43 #675937

BLIXEM schreef :
Baasklusje schreef :
BLIXEM schreef :
Hmm, Bij voorkeur rol je zeilen toch op om een (kartonnen) buis)?

ik kan nergens een kartonnen buis van 6,50 m lang vinden, voor de genua.....


Als dat het probleem is, dan pak je toch een pvc pijp van voldoende diameter

en dan? Op het dak van de auto? te lang.... mag niet.
en dan thuis? Dat kan de trap niet op! (en ook geen hoek om).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 19:27 #675952

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10167
Dan kom je nog een halve meter te kort.
Wel een reden voor een uitbouw en een andere auto. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 21:54 #676018

groom schreef :
Dan kom je nog een halve meter te kort.
Wel een reden voor een uitbouw en een andere auto. ;)

En Capo heeft al zo'n dikke bak... :woohoo: ;) .

EDIT: toevallig vandaag mijn zeilen opgevouwen. Grootzeil appeltje-eitje. Genua iets meer moeite mee, maar toch netjes, na minutieuze controle, opgevouwen zoals hierboven beschreven. Liggen nu hoog en droog opgeborgen :) .
Einde zeilseizoen... :( .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 25 okt 2015 21:57 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 22:11 #676026

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Wij wisselen de Genua (54m2) voor de High Aspect(38m2) nog wel eens tijdens een meerdaagse zeiltrip.
In beginsel doen we het zoals in het filmpje, maar gebruiken dan het gangboord om e.e.a. op te vouwen. Daartoe maken we 1 van de schoten los, en de andere zetten we ietwat door. Dan lossen we de achterstag wat en daarna laten we met beleid de val zo vieren dat er een mooie vouw ontstaat. Daarna opvouwen en opbergen in de zeilzak.

We hebben een berging voor de zeilen, meteen achter de ankerkist.
Het hele circus gaat dan zo: genaker uit het luik wringen en aan de kant leggen. High Aspect uit het luik wringen en aan de kant leggen. Genua opvouwen zoals hierboven beschreven. Dan eerst de Genua in de berging, en daarna weer de genaker zo opbergen, zodat die vanuit de berging gezet kan worden. Dan weer alles in positie zetten.

Ondertussen lukt ons dat in een minuut of 40.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 25 okt 2015 23:14 #676039

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Op de boot vouw ik waar en hoe het uitkomt, geen echt systeem. Dat levert dan ook volumineuze pakketten op die maar nauwelijks in de zeilzakken passen. Thuis controleer ik de zeilen op de vloer van de woonkamer (groot, maar niet groot genoeg :dry: ) en vouw ik samen met een ander familielid het zeil op zoals in het filmpje. Dan past het ineens allemaal ruim en kan de boel naar zolder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 26 okt 2015 09:19 #676094

Genua in het gangboord of op de steiger flaken hier.

Let er op bij het oprollen dat je daar waar de vouwen zitten het zeil niet kreukt. Ofwel druk de vouwen, met name bij het voorlijk, waar door het lijkentouw de vouw niet strak ligt, goed plat.

Kreukels bij je voorlijk zorgen ook bij dacron zeilen voor ergernis, omdat je zeil na de hijs langzaam "ontkreukt" en je voorlijkspanning verliest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 26 okt 2015 09:46 #676105

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Baasklusje schreef :
BLIXEM schreef :
Baasklusje schreef :
BLIXEM schreef :
Hmm, Bij voorkeur rol je zeilen toch op om een (kartonnen) buis)?

ik kan nergens een kartonnen buis van 6,50 m lang vinden, voor de genua.....


Als dat het probleem is, dan pak je toch een pvc pijp van voldoende diameter

en dan? Op het dak van de auto? te lang.... mag niet.
en dan thuis? Dat kan de trap niet op! (en ook geen hoek om).

mag best op het dak van de auto, hij mag aan de voorzijde gemeten vanaf het stuur 3,5 m uitsteken en aan de achterzijde 5m gemeten vanaf de achterste achteras maar dan wel met een rood wit gestreept waarschuwingsbord.

Lengte ondeelbare lading
Voor vervoer van lange ondeelbare lading (ladders, palen, latten) uitzondering:
aan voorkant auto niet meer dan 3.50m voor het hart van het stuurwiel van de auto. (lading mag dus wel aan voorkant auto uitsteken, maar niet van aanhangwagen)
aan achterkant niet meer dan 5m achter de achterste as van de auto of aanhangwagen
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe de zeilen op te vouwen. 26 okt 2015 16:32 #676227

Zo'n zeil is natuurlijk een deelbare lading: je kunt het immers veel handiger opvouwen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl