Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vertraging grootschoot overloop

vertraging grootschoot overloop 29 jan 2016 20:56 #701153

Hi,

Ik zit te denken aan een traveller/overloop op mijn Spirit 28. Zo'n mooi systeem met kogelgelagerde wieltjes etc. (lewmar of Pfeiffer of zo).

Hoeveel vertraging zou ik nodig hebben op mijn 28ft bootje? 2:1, 4:1?

Ik heb momenteel een zelfgemaakt systeem van 2:1 erop zitten maar dat loopt heel zwaar, maar goed, dat is ook niet gelagerd.



tips welkom, duur spul. Ik weet dat Lewmar goed is. Pfeiffer is wat goedkoper, iemand ervaring mee?


Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 29 jan 2016 21:13 #701159

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Mijn 4x vertraagde Lewmar is met weinig moeite te bedienen. Grootzeil is 26m2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 29 jan 2016 21:15 #701160

Bedankt Koetz.

Nog een vraag: Pfeiffer heeft systemen waarbij de curryklem op de slede zit, of waar de curryklem op de eindstop zit.

Dat laatste is goedkoper, en lijkt mij ook handiger, omdat de lijn waar je aan moet trekken altijd op dezelfe plek zit, onafhankelijk waar de overloop staat.

zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 29 jan 2016 21:19 #701162

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik denk je een X-rail hebt. Daar kan je een nieuwe kar voor kopen van meerdere merken. Scheelt al weer wat euro'tjes als je de rail kan hergebruiken. Klemmetjes heb ik het liefst niet op kar of rail, maar op de kuiprand. Combineren met een doorlopende lijn werkt erg fijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 29 jan 2016 21:20 #701163

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8561
Ik heb een doorlopende lijn voor de bediening. Zo zit het bij ons.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 29 jan 2016 22:03 #701170

FMJ schreef :
Ik denk je een X-rail hebt. Daar kan je een nieuwe kar voor kopen van meerdere merken. Scheelt al weer wat euro'tjes als je de rail kan hergebruiken. Klemmetjes heb ik het liefst niet op kar of rail, maar op de kuiprand. Combineren met een doorlopende lijn werkt erg fijn!

Waar heb je ze precies zitten op de kuiprand?
Heb je toevallig een foto?

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 07:35 #701204

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6478
Koezt
even off topic,
ik weet niet of je naar de wintermeet gaat, maar neem die lijnen mee
ff kijken of je er een oogsplits in kan krijgen :whistle:
Ton Mitz
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 08:22 #701215

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
Ik heb dezelfde overloop als Koezt, ook met de klemmen op de kar. Voor mij de handigere keuze omdat je er altijd bij kan; geen bemanningslid die net effe lekker ligt te lezen en met d'r schitterend gelijnde achterwerk (ze leest mee ;) ) op de lijn zit.

Dat de lijn altijd op dezelfde plek zit is geen sterk argument: de grootschoot wijst altijd precies aan waar de kar/ lijn staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 10:08 #701242

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Koezt schreef :
Ik heb een doorlopende lijn voor de bediening. Zo zit het bij ons.




Ik ben weer afgestapt van de doorlopende lijn. Struikelde vaak over de lus die door de kuip slingerde. Plus nog een nadeel van het niet goed overlopen van de overloop.
Ik heb de klemmen op de rand van de kuip staan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 10:21 #701245

Hier 1 op 6 vertraagd, gelagerde Lewmar kar, klemmen op de kar in de juiste trekrichting, doorlopende lijn.


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 10:34 #701247

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
douwe schreef :
...

Ik ben weer afgestapt van de doorlopende lijn. Struikelde vaak over de lus die door de kuip slingerde. Plus nog een nadeel van het niet goed overlopen van de overloop.
Ik heb de klemmen op de rand van de kuip staan.

Dat struikelen is wel afhankelijk van hoe lang je die doorlopende lijn maakt! Als je de lus erg ruim neemt dan kan dat snel gebeuren inderdaad, maar als je dat niet doet heb je er mijns inziens weinig/geen last van, en wel de voordelen!

Als bijlage foto van kuiprand montage (destijds tijdens de ombouw van de Ronautica)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 10:40 #701248

Aernoudt schreef :
Dat struikelen is wel afhankelijk van hoe lang je die doorlopende lijn maakt! Als je de lus erg ruim neemt dan kan dat snel gebeuren inderdaad, maar als je dat niet doet heb je er mijns inziens weinig/geen last van, en wel de voordelen!

Die lus moet wel zo lang zijn dat de bemanning aan loef op dek met de overloop aan lij de traveller toch nog kan bedienen. In mijn geval is dat 3 meter lus.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 10:51 #701252

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Aernoudt schreef :
douwe schreef :
...

Ik ben weer afgestapt van de doorlopende lijn. Struikelde vaak over de lus die door de kuip slingerde. Plus nog een nadeel van het niet goed overlopen van de overloop.
Ik heb de klemmen op de rand van de kuip staan.

Dat struikelen is wel afhankelijk van hoe lang je die doorlopende lijn maakt! Als je de lus erg ruim neemt dan kan dat snel gebeuren inderdaad, maar als je dat niet doet heb je er mijns inziens weinig/geen last van, en wel de voordelen!

Als bijlage foto van kuiprand montage (destijds tijdens de ombouw van de Ronautica)
Zie trouwens dat jij ook geen doorlopende lijn hebt. Dus is de kuipvloer vrij van een in de weg liggende lijn.
Bij mij is de uitvoering exakt zoals op jou boot.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 11:16 #701265

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Dat was de tijdelijke, daar is ook een doorlopende lijn ingekomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 11:29 #701272

De hier gestelde vraag is erg afhankelijk van je boot, bemanning en kuipindeling (en kuipgebruik)

Op de kar is het minst ingrijpend en kan bij een hemstokboot bijna altijd.

Klemmen op de kuirand werken meestal prettiger. De klempositie moet je goed kiezen. Bijvoorbeeld op de rugsteun van de kuip, vlak onder de rand. Dit is allemaal erg afhankelijk van de kuipindeling.

Ik heb het zo niet omdat ik ook wel eens in de kuip wil zitten, zonder een cuuryklem in mn rug.


Bij sportboten zit de overloop vaak op de kuipvloer en zijn de klemmen vlak onder de kuiprand geplaatst, eventueel met een rvs beugel er om heen.

Ga je niet monteren op de kar maar elders, met een doorlopende lijn, gebruik dan geschikte fairleads!!

De lengte van de doorlopende lijn moet je mee experimenteren. Ik heb wel eens tussen de wedstrijden door bij een boot een rvs beugel in de kuipvloer gejast en en een elastiekje aan geknupt met een Carbo29 blokje er aan die de lijn tot onder het brugdek trok zodat je er niet over kon struikelen.

Ik heb een vrij lange lus die op de kuipvloer ligt. Je kunt nét de lage zijde lostrekken als de kar onder het midden staat en je als grootschoottrimmer of stuur in de zeerailing hangt. Dat is de enige positie dat dat echt nodig is.

Koop dus de lijn gewoon en meter te lang en kijk wat goed werkt. (gewoon knoopje in de lus leggen om in te korten, daarna definitief op maat maken)

Een dure oplossing is de Harken windward sheeting kar. Die opent automatisch de klem aan de lage kant.

Kijk eens op de Harken en Ronstan sites naar de schema's van bootindelingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 11:42 #701277

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
boarderbas schreef :

Een dure oplossing is de Harken windward sheeting kar. Die opent automatisch de klem aan de lage kant.

Kijk eens op de Harken en Ronstan sites naar de schema's van bootindelingen...

Die kar heb ik destijds gekocht voor, en geplaatst op, mijn toenmalige Dehler 38R. Werkt niet zoals je zou verwachten (en hoopt..); erg dure, niet fatsoenlijk werkende oplossing. Zonde van het geld geweest.. Maar goed, al doende leert men ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 11:46 #701279

Raar hoor dat ze er bij andere boten geen genoeg van kunnen krijgen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 11:48 #701280

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Dat zijn zeer waarschijnlijk full crew boten... ding hapert met regelmaat en dat kun je solo/duohanded niet hebben want dat verstoort het schema van handelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 16:25 #701349

Bedankt voor alle reacties.

Ik zie nog niet helemaal voor me hoe dat werkt met klemmen op de kuiprand. Dus als er iemand een foto heeft dan graag.

Tot nu toe voel ik het meest voor op de kar, lijkt me idd qua trekrichting het meest logisch.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 16:36 #701352

Een voordeel van klemmen op de kar is dat je die ook kan bedienen als je midden in de kuip aan de helmstok zit, bij licht weer bijvoorbeeld.
Ik zou geen enkel voordeel van de kuiprand, trouwens.... ze zitten daar ook nog eens in de weg om te zitten of lopen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 16:40 #701354

Baasklusje schreef :
Een voordeel van klemmen op de kar is dat je die ook kan bedienen als je midden in de kuip aan de helmstok zit, bij licht weer bijvoorbeeld.
Ik zou geen enkel voordeel van de kuiprand, trouwens.... ze zitten daar ook nog eens in de weg om te zitten of lopen.

Precies, daarom was ik benieuwd naar een foto of zo.

Momenteel zitten ze bij mij aan de binnenkant van de kuip dus net onder de bank, maar dat werk niet goed, vooral omdat je dus al beging met 90 graden de verdeerkde kant op trekken, via een oogje op de hoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 16:47 #701357

Bas van Dijk schreef :

Precies, daarom was ik benieuwd naar een foto of zo.

Als de klemmen op de kar in de juiste hoek zitten en een beugeltje eroverheen hebben (zie de foto van mijn kar) dan is de lijn prima op afstand te bedienen: aantrekken, lossen, in en uit de klem, gaat allemaal over de volle breedte van de kuip, de kar aan lij, de trimmer op de rail aan loef, probleemloos.
Dus waarom je de klem bij je in de buurt zou willen hebben (op kuiprand) is mij een raadsel.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 16:53 #701361

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6103
Afgelopen twee jaar al het lopende wand vernieuwd...behalve de overloop.
Vandaar dat ik met intresse meelees.

Toch een vraag....
Dat met die doorlopende lijn begrijp ik niet.
Ik zie op alle foto's dat dit lijn gewoon is vastgeknoopt aan de kar.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 16:59 #701363

Qua ergonomie is óp de kar m.i. gunstiger dan op de kuiprand. Als je aan het sturen bent (zittend op de kuiprand/-bank) is het "omhoog" trekken van de kar volgens mij een natuurlijker beweging dan een lijntje van voren naar achteren te trekken. Je zit er dan 90 graden scheef voor als het ware. De helmstok trek je ook "omhoog" uiteindelijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vertraging grootschoot overloop 30 jan 2016 17:01 #701366

Vinni, ik heb nu ook een doorlopende lijn. Het is het vrij eind, dus wat in de klemmen zit dat doorloopt, maar de 2 uiteindes zitten wel vast op de kar/eindstop (afhankelijk van uitvoering).

Voordeel is dat je niet hoeft te 'zoeken' welke van de twee lijnen op de kuipvloer de juiste is, je grijpt de lijn van de vloer en het is de juiste, welke kan je ook op moet trekken.
Bovendien moet je de klem aan de andere kant lossen dus je hoeft geen 2 lijnen op te pakken, het is dezelfde.

Maar ik heb het ook gezien met 2 losse lijnen en dan wel een rode en een groene zodat je weet welke lijn je moet hebben.


Vinni schreef :
Afgelopen twee jaar al het lopende wand vernieuwd...behalve de overloop.
Vandaar dat ik met intresse meelees.

Toch een vraag....
Dat met die doorlopende lijn begrijp ik niet.
Ik zie op alle foto's dat dit lijn gewoon is vastgeknoopt aan de kar.

Vinni
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl