Ik hoor wel eens van mensen de aanrader om 's-winters de verstaging wat slapper te stellen. Dit, om je boot te 'sparen'.
Dat hangt helemaal van de stevigheid van je boot af en de spanning die je op de verstaging hebt staan. Een plastic boot kan wat dat betreft minder hebben dan een stalen schip en bij een raceboot wordt meer spanning opde stagen gezet dan bij een toerjacht.
Een polyester schip heeft de neiging te gaan kruipen onder permanente belasting, met strak gespannen verstaging kun je de boot langzaam in een banaan trekken waarbij het schip op den duur min of meer in dat model blijft staan ook al is de spanning er weer af. Bij een racejacht met een relatief lichte bouw en hoge spanningen kan dat effect vrij sterk zijn waardoor zo'n jacht na een paar jaar al uitgezeild kan zijn.
Een stalen schip heeft die eigenschap niet zo sterk, voor je het staal van de romp door zijn vloeigrens hebt getrokken moet er wel heel wat gebeuren. Daarom kun je hogere spanningen aanbrengen en deze ook handhaven. Rammelende verstaging is nooit goed. Staat het schip op de wal kun je de mast het beste naar beneden halen, doordat het schip in de bok niet meegeeft kunnen bij storm de krachten op de verstaging erg hoog oplopen. Die krachten moeten ook via de stempels worden doorgegeven waardoor die plaats van de romp ook zwaar belast wordt.