Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krachten op Genuaschoot

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 16:25 #720175

Graag zou ik er achter willen komen welke krachten er op een genuaschoot kunnen komen te staan.
iemand enig idee of hier een rekensom van is of dat iemand het een keer heeft gemeten?

Hoor het graag Danny
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 16:30 #720176

Kracht [in kg] = 0.02104 x zeiloppervlak [in m2] x windsnelheid^2 [in knopen]

Dit geld voor genua's met wat overlap en voor hoogopgesneden fokken, voor en stijle high aspect fok tel je daar nog zo'n 15 tot 20% bij op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 16:53 #720190

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15777
Wat betekent dit tekentje: ^ in de rekensom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 16:55 #720191

Tot de macht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 17:00 #720197

en dus betekent ^2 gewoon 'kwadraat' ;-)

Vroeger ook wel geschreven als **
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 17:01 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 17:05 #720198

Engineeringtaal! Heerlijk! Een sommetje in 6 cijfers significant en er dan een gokfactor van één significant cijfer overheen.

...en als het dan wat krap is zeg je: "mwoch, in de praktijk gaat er een hoop goed ;)"

Dat getal is overigens weinig nuttig van zichzelf. Wat wil je weten?

Als je de kracht op de blokken wilt weten moet je ook nog wat goniometrie toepassen. Als je Wilt weten of je schoot het houdt is het antwoord in vrijwel alle gevallen ja, omdat een genuaschoot bij nagenoeg alles onder de 45 voet wordt uitgelegd om goed in de hand en op de lier te liggen.
Als je je Lieren wilt dimensioneren moet je er nog een 20 tot 25% bovenop doen voor wrijving in de eerste liergang en het leioog
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 17:08 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 17:33 #720211

Boarderbas,

De genuaschoot komt in een blok uit op dek voor hij naar de lier gaat er zal geen genua rails zijn.
Nou wil ik weten met welke kracht de genua gaat trekken aan dat blok.
het gaat om een 45 voeter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 17:49 #720224

Zoals bas schrijft:
als je een schoot door een keerblok gaat leiden wat 90 graden is, dan is de kracht waarmee aan dat keerblok getrokken word 141% van de schootbelasting, als je 180 graden van richting gaat veranderen dan is de belasting op het blok 200% van de schootbelasting. Als er gene verandering van richting is, dan is de belasting op het blok 0% van de schootbelasting.

Over het algemeen kun je stellen dat voor een overlappende genua de belasting op het blok gelijk is aan de schootbelasting. Voor een high aspect is het ongeveer 1.4x de schootbelasting.

De berekende belasting moet minder zijn dan de veiligewerkbelasting (SWL) van het blok. SWL is bijna altijd de helft van de breeksterkte van een blok.

@Bas, engineeringstaal, ik kan er een boek vol over schrijven, zullen we hier niet doen denk ik :laugh:
En ja, het is logisch en onweerlegbaar verdedigbaar, ondanks dat velen het belachelijk denken te kunnen maken :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 17:53 #720230

Wat een bijzondere oplossing. Zeker een nieuw concept?

Neem het middelpunt van je voorstag en trek een lijn naar dat blok. Dat is de hoek die de schoot maat. Dan de twee krachtvectoren samenvoegen, beetje rekenen en tadah. Check de Harken site voor verder uitleg en een rekentool
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 17:59 #720234

Misschien een domme vraag maar wat doe ik verkeerd?

Stel Genua 100m3 en windkracht 3 (10knopen)

Kracht [in kg] = 0.02104 x zeiloppervlak [in m2] x windsnelheid^2 [in knopen]

210,4 = 0.02104 x 100 x 100

Dus 210,4 Kg??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 18:03 #720240

Niks toch? Dat komt ook uit de Harken calculator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je moet er maar van houden 29 mrt 2016 18:16 #720252

De Calculator berekent denk ik alleen de spanning in de schoot zelf.
Voor hoeken in de lijn (bij blokken) moet er nog een factor overheen.
Die staan hier: www.harken.com/article.aspx?id=12857
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 18:20 #720256

boarderbas schreef :
Wat een bijzondere oplossing. Zeker een nieuw concept?
Bedoel je mijn reken methode? Niets nieuws aan, werd al door 'the Wizzard of Bristol' gebruikt in 1870, en hij heeft het waarschijnlijk niet bedacht ;) Is ook identiek aan wat de hier gelinkte 'Harken methode' gebruikt.


@ Hannyball, 10 knopen wind is ook niet echt veel, de resulterende schootbelasting dus ook niet. Vergeet niet dat je met 10 knopen wind ook nog ens met een knoop of 6 vooruit komt, dus dat de windsnelheid die het zeil ziet dan opeens al 15 tot 16 knopen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 18:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 29 mrt 2016 18:26 #720261

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Wat een bijzondere oplossing. Zeker een nieuw concept?
Bedoel je mijn reken methode?

Nee natuurlijk niet Erik! Ik bedoel een 100m2 genua zonder lei-oog voeren. Maar misschien heeft Hannybal wel een oude platbodem?

En ik ben zelf Engineer he, dus ik weet hoe dat gaat: "Solving problems you didn't know you had in way you can't understand"
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 18:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 09:32 #720948

Boarderbas.
Idee is of een "vliegend leioog" te maken en dan aan de voetrail vast vandaar dat ik wou weten wat voor krachten erop komen
de voetrail is gemaakt van 27x3 stalen buis gelast op dek met om de 355 een pootje van 35 hoog


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 09:35 #720949

Vlakbij zo'n pootje monteren dan maar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 10:52 #720979

is er ook zoiets te berekenen voor een val?
ik heb een 3 en 4 voudige valstopper gemonteerd op mn Loper, ben wel benieuwd wat daar nu voor kracht op komt.

Nu heb ik wel afgeleerd van mn zeilmaker om de vallen niet te strak te doen. dat scheelt al zeker.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 10:57 #720981

Te strak voor je vallen is niet goed, te los ook niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:02 #720982

duh..
maar dat was de vraag niet
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:13 #720983

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Wrom mag je je val niet lekker door zetten van je zeilmaker?
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:15 #720984

Nachtvlinder schreef :
Te strak voor je vallen is niet goed, te los ook niet!
Te is nooit goed, behalve tevreden.

:sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:20 #720985

Chris zegt afgeleerd te hebben ze niet te strak te doen. Nu doet ie ze dus te strak.

Ps: zegt de Harken site daar niets over? Heeft met heel veel dingen temaken (oa doeksoort, snit, windkracht en -richting, voorspanning op je tuig/voorstagdoorhang)

Wellicht zijn er vuistregels te vinden, maar die kunnen nooit meer dan dat zijn: vuistregels...

Zeiltrim is bepalend, niet andersom lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:26 #720986

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Mjah, als er hard waait gaat de bende bij mij toch echt net zo lang op d lier tor er geen plooitjes meer te zien is en het er mooi vlak op staat. Komen de plooien terug als je vervolgens de achterstag doorzet dan staat het net te strak. Zeker laminaatvloer zijn hier gevoelig voor. Dacron rekt wel mee.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:27 #720988

nou ja , ik zal wel es kijken bij windkracht 6 hoe de valstopper beweegt.
het zit goed vast naar mijn idee, maar ging me meer om een indicatie.

nb: het ging me dus niet om trim.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 31 mrt 2016 11:28 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Krachten op Genuaschoot 31 mrt 2016 11:36 #720992

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Kwa kracht op de val is net zoveel als jij er op kunt draaien.

Volgens mij is het zo: (correct me if im wrong)
Ga even uit van 20cm lierhandle, lier 10cm trommel en een as van 2cm

Kracht maal arm dus als je 25 kg uitoefent op je handle:

20lh/2as=10x
10x 25 = 250kg

10trommel/2 as=5x

Dus 5x250= totaal 1250kg aan spanning in je lijn.

Er van uitgaande dat je een 1 op1 lier gebruikt. Zit er ook nog een vertraging in de lier word het nog meer;)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl