Lang verhaal vanwege wat achtergrond, mijn vraag staat helemaal onderaan...
Voor het nieuwe tuig van Aurora dient er een voorstagputting gemaakt en gemonteerd te worden.
Voorstag wordt 7 mm Dyform (dat heeft een treksterkte van 4900 kgf).
"Principles of Yacht Design" vindt dat een wantputting voor een 7 mm stag (1x19 - 4200 kgf) en veiligheidsfactor van 1.5 er als volgt uit zou moeten zien:
Een putting van minimaal 38x12 mm dus.
Bénéteau denkt daar lichtzinniger over. Hieronder de af-fabriek voorstagputting van een First 310 (ik heb exact hetzelfde boegbeslag maar dan zonder strip - mijn voorstag is nu lager op de boeg, in de ankerbak, gemonteerd).
en
Deze strip is 30x6 mm (opgemeten), gemonteerd met 4 stuks M12 schroeven. Het bovenste gedeelte bij de toggle lijkt zelfs dunner te worden.
Die Beneteau uitvoering vind ik eng licht (gevoelsmatig - geen idee of de masten er bij bosjes afvallen); die uit POYD lijkt me weer wat overbemeten, waarbij dié breedte en dikte waarschijnlijk niet door de opening tussen boeglijn en boegbeslag past. Zonder iets te (laten) berekenen zit ik aan 30x8 mm (in AISI 316) te denken of eventueel 30x10 mm.
De strip maakt tussen boeg en putting een hoek van 36 gr. Ik weet niet of de strip op de foto's omgezet is of dat er twee delen in die hoek aan elkaar gelast zijn. Ook weet ik niet welke straal het polyester tussen boeg en dek maakt daar in die opening.
Wie weet wat ik aan sterkte verlies als ik dit laat buigen ipv lassen? Bij buigen: wat is het effect van de (te specificeren) buigstraal op de resulterende treksterkte? De binnenbocht van de strip stuikt immers, terwijl de buitenbocht uitgerekt wordt.
NB: een 7 mm toggle heeft een interne vork-breedte van 14 mm.