Nachtvlinder schreef :
Lang verhaal vanwege wat achtergrond, mijn vraag staat helemaal onderaan...
Voor het nieuwe tuig van Aurora dient er een voorstagputting gemaakt en gemonteerd te worden.
Voorstag wordt 7 mm Dyform (dat heeft een treksterkte van 4900 kgf).
"Principles of Yacht Design" vindt dat een wantputting voor een 7 mm stag (1x19 - 4200 kgf) en veiligheidsfactor van 1.5 er als volgt uit zou moeten zien:
Een putting van minimaal 38x12 mm dus.
Hoeveel speling houdt de tabel aan?
De rigging screw is in inches, maar de gebruikte pen mist volgens mij in deze tabel.
Als ik een pen-get verbinding ontwerp van 25mm wil ik 0-2mm speling. Hoe minder hoe beter maar het moet wel gemonteerd kunnen worden (vlaktedruk hangt immers af van het verschil in de diameters). Na montage ga je toch stellen door de stag te spannen dus waarom zou je meer speling kiezen dan noodzakelijk?
Als Beneteau een lading verbindingen inkoopt is het verschil in diameter waarschijnlijk kleiner + een goede gatafwerking. Dus minder reductie voor vlaktedruk (bearing) en uitbreken (rupture). Ik vraag me even af of Beneteau ook nog rekent met een verhoogde sterkte vanwege versteviging door vervorming (o.a. door buigen, als de kwaliteitscontrole bij de fabrikant van de puttings en bij de latere verwerking goed is mag dat).
En ongetwijfeld rekent Beneteau net iets scherper de benodigde capaciteit uit.
De sterkte van de strip zal voor RVS ongeveer 30x6x205/1.5/9.81=2500kg zijn zoals je waarschijnlijk zelf ook al had berekend. Breeksterkte is groter, maar ook hier is de pen-gat verbinding het zwakke punt.
Ik kan je wel een rekenmethode aanrijken, maar die zal waarschijnlijk net zo conservatiever zijn als jouw tabel.
PS Houdt bij boeken over buigen rekening ermee dat meestal wordt uitgegaan van zetten tot 90 graden. 180 graden zetten is toch weer speciaal.