Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val?

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 18:51 #725377

Op de Maxi zitten nog twee vallen van staaldraad gesplitst aan driestrengs'touw'
Met het plaatsen van de stoppers passen deze niet meer (de splitsen lopen vast in de stoppers)

Geen nood, kwestie van nieuwe lijnen trekken, maaar, de stalenvallen lopen over een staaldraadschijf (opmerking van de Tijssen verkoper vanmiddag) trekt de nieuwe val onder spanning niet in vast in de staaldraad schijf? Volgens mij zitten er nog twee extra schijven in de top, die lijken ruimer, maar dan kan ik de bestaande val niet simpelweg doorhalen. Onderin lijkt het geen probleem.


bvd
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 18:56 #725378

Hier is in het kader van Maxi's al zeker 2x over geschreven en ook wel een paar keer algemeen.

-Maak de valschijven braamvrij en glad, whatever je verder doet. Dat vreet je touwwerk op.
-Klungel naar hartelust verder met polyester (omdat ik inmiddels weet hoe eigenwijs je bent :woohoo: )
-Geef dan de rest van de wereld gelijk en vervang het staaldraad door dit en tik een whopping €1,20 per meter af. Natuurlijk wel even je polyester er aan splitsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 19:12 #725387

Stom, die 4mm kan (de foto is van tijdens de aanschaf) wel over de staalschijven natuurlijk en is sowieso beter, uiteraard. Maar die kan ik ook aansplitsen ipv (voor mijn bootje) overdetop volledige dyneema vallen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 19:21 #725393

Die schijven onderin zien er wel serieus aangevreten uit. Als je die toch gaat vervangen, gaat het dan lukken er schijven bedoeld voor lijn in te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:17 #725416

Maar die kan ik ook aansplitsen ipv (voor mijn bootje) overdetop volledige dyneema vallen

Dat zegt ik:
Natuurlijk wel even je polyester er aan splitsen.

Volledige dyneema vallen zijn voor íedere boot overdetop. Alleen het stuk tussen klem en zeil hoeft van dyneema. Dus je rekent eea precies goed uit en dan trek je de kern van de polyester er een meter of 4 uit. Knipt m af. Splitst de dyneema aan de kern. Stroopt de mantel er weer over heen en splitst de mantel netjes verjongd in de dyneema.

Dan heb je een stuk polyester mantel met dyneema er in tussen je volpolyester en voldyneema deel. Dat stuk mik je precies daar waar de klem zit. Zo haal je je zeil omhoog aan polyester, klem je het op een dik stuk, maar wel met dyneema en de rest waar spanning op staat is geheel dyneema.

Die van Alletouw is overigens bijna 5mm dyneema. De dyneema van MP (zeildoekshop) is aanmerkelijk dunner en fijner geweven, met veel minder coating. Minder geschikt voor je doel.
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 20:18 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:25 #725417

Pv3 BBas, ga ik alweer naar je luisteren :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:38 #725427

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb de maten opgegeven bij een draaierij en die hebben voor mij prachtig nieuwe schijven van POM gedraaid.
Mooi dyneema lijntjes erover nu en loopt als een tierelier.

Ik geloof 5 euro per schijfje en een beetje huisvlijt om de schijfbehuizing te schuren en weer mooi zwart te spuiten en in de oven uitgehard.
Ze zijn bij mij weer als nieuw en nooit meer gedoe met splitsen.





May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 20:39 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:46 #725429

Als je de mogelijkhied hebt laat het draaien uit acetal. Lukt dat niet, uit Nylon, rekeninghoudend met de uitzetting door vochtopname. POM is niet bijzonder geschikt voor buiten door de gevoeligheid voor o.a. zuur en corrosieproducten van aluminium.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:48 #725430

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Het zit nu al twee jaar en toen van de week mijn mast weer gehesen werd en ik m'n lijntjes voelde werd ik toch weer even heel erg blij hoe soepel dat allemaal weer loopt.
Maar laat ik niet eigenwijs zijn.
Het zal wel stuk gaan.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:55 #725434

Nou vast niet direct. Acetal is gewoon beter. Als je het kan krijgen ga daar voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 20:59 #725435

Ah, een klusje voor de volgende winter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 21:02 #725437

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 21:13 #725442

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik ben niet eigenwijs.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 12 apr 2016 21:20 #725445

Touché. Toch wordt in de bankwerkersterminologie Delrin gebruikt. Dat is Homopolymeer.

Van diezelfde wiki
POM is a tough material with a very low coefficient of friction. However, it is susceptible to polymer degradation catalyzed by acids, which is why it is stabilized - both the homopolymer and the copolymer have chain end groups (introduced via end capping) that resist depolymerization. With the copolymer, the second unit is normally a C2 (ethylene glycol) or C4 (1,4-butanediol) unit, which is introduced via its cyclic acetal (which can be made from the diol and formaldehyde) or cyclic ether (e.g. ethylene oxide). These units resist chain cleavage, because the O-linkage is now no longer an acetal group, but an ether linkage, which is stable to hydrolysis. POM is sensitive to oxidation, and an anti-oxidant is normally added to molding grades of the material.[citation needed]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 13 apr 2016 02:52 #725470

boarderbas schreef :
POM is niet bijzonder geschikt voor buiten door de gevoeligheid voor o.a. zuur en corrosieproducten van aluminium.

Nu POM hetzelfde materiaal als acetal blijkt: zijn beide producten dan geschikt of ongeschikt volgens jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klemmen stalenval schijven een nwe polyester val? 13 apr 2016 07:36 #725497

Sunday schreef :
Juist , maar ook weer niet juist.
Delrin POM wordt ook Acetal genoemd maar in feite bestaan er twee soorten Acetal met enigszins verschillende eigenschappen.Overigens is Acetal eigenlijk de benaming voor het molecuul waaruit o.a. POM is opgebouwd.
Hier wat meer info: www.dupont.com/products-and-se...-vs-homopolymer.html
En dan wordt een smaakmiddel in Whiskey en Sherry ook wel Acetal genoemd :ohmy: en.wikipedia.org/wiki/1,1-Diethoxyethane ( maar goed dat ik niet van whiskey houd :whistle: )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl