Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advice needed

Advice needed 19 apr 2016 19:25 #727286

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
In mijn 'eigen' topic over de refit van de Spear was ik er al over begonnen en leek het simpel, toch wil ik het even aan jullie voorleggen.

De grootschootoverloop van Lewmar die ik overwoog is 150 cm lang. (www.kokwatersport.nl/lewmar-ov...schepen-zwart/p02762) Nu is de huidige al 152 cm en heb ik eigenlijk 163 cm ruimte. Zie hier: hij zit op de teakplank voor de kajuitingang.



Is het dan niet zonde om de 150 cm versie te plaatsen en is het dus niet wijzer om de 180 cm versie te nemen en die in te korten naar 163 cm, zodat je over meer breedte je rail hebt? Wat denken jullie?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 19 apr 2016 19:28 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:30 #727290

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
Maakt niet zo veel uit. De loop van de schoot wordt begrensd door de kuipranden. De hoek die het zeil voelt wordt al snel niet groter meer. De einge reden om dat te doen, is dat je dan geen gekke hoekjes hebt waar spullen achter blijven hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:33 #727292

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
6,5 cm meer naar buiten is de wereld niet. Bedenk ook dat de schoot schuinwegloopt en al snel de kuiprand raakt op ruimere koersen.
Praktisch: als de overloop van kuiprand tot kuiprand loopt heb je een kuipbrede smalle bak waarin zich van alles verzamelt, soms handig maar het vuil kun je niet makkelijk wegvegen maar moet je rapen.
Bij een kortere overloop poets je het door die 6,5 cm heen de kuip in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:33 #727293

Hoe ver zit de schoot op de giek van de achterkant af?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:36 #727295

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Even voor mijn begrip: de grootschoot zoveel mogelijk naar loef betekent maximale twist. Dan heb je geen last van de kuiprand, of maak ik een (zeil)denkfout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:39 #727298

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Artemis schreef :
Even voor mijn begrip: de grootschoot zoveel mogelijk naar loef betekent maximale twist. Dan heb je geen last van de kuiprand, of maak ik een (zeil)denkfout?
als je teveel druk in je grootzeil hebt, dus schuin gaat, zwaarder moet sturen etc., dan wil je wind lozen uit je grootzeil. Dat doe je doe de kar naar lij te brengen.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:39 #727299

Zo breed als mogelijk maken. Staat mooier, is praktischer in de haven en qua schoonmaken. Schoot tegen kuiprand speelt alleen op ruimere koersen, waarbij je toch al de neerhouder (en niet de overloop) gebruikt om de twist te regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:46 #727303

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Artemis schreef :
Even voor mijn begrip: de grootschoot zoveel mogelijk naar loef betekent maximale twist. Dan heb je geen last van de kuiprand, of maak ik een (zeil)denkfout?

Als ik je goed begrijp kar naar loef giek bijna in midden maar omdat de kar naar loef staat kan de schoot losser en dat geeft twist. Nee dan heb je geen last van de kuiprand.
Maar juist om op ruime koers de twist te beperken gaat de kar naar buiten en de schoot strakker.
Bij TS zal de kar tot de kuiprand gaan maar als de schoot toch losser moet voor de ruime koers zal de schoot over de kuiprand knikken, het maakt dan niet uit als de kar paar cm naar binnen staat, dat vermindert alleen de knik over de kuiprand.
Meeste boten zijn te smal voor de benodigde overlooplengte op ruime koersen, neerhouder is dan de oplossing.
Bij TS zit de overloop vrij ver naar voren dat scheelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:54 #727306

Ik ben ook naar die overloop aan het kijken.
Hier zijn ze een stuk voordeliger:
www.force4.co.uk/lewmar-size-1...veller&#.VxaMnvmLTDc

470 euro.
Komt 25 euro verzendkosten bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 19:57 #727309

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6079
stoppers moeten ook nog naast de rail of zitten die al in de 150 cm? dan zou ik toch wel voor de maximale breedte gaan en een maatje meer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 19 apr 2016 20:00 #727311

De meerprijs voor een stukje langere rails zal ook wel meevallen misschien?
De grootste kost is de kar en de stoppers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 09:12 #727440

Waterblok schreef :
Maar juist om op ruime koers de twist te beperken gaat de kar naar buiten en de schoot strakker.

Dat doe je met de neerhouder, de twist beperken op ruimer dan Upwind Angle koersen, niet met schoot en overloop.
De breedte van de overloop is nodig voor 2 dingen:
- twist in light air, overloop naar loef, schoot losser
- vlagen opvangen aan de wind met windje 4-7B: overlooptraveller naar lij en weer terug.

Die paar centimeter verschil zal het grote verschil niet maken, maar alle beetjes helpen, en een langere overloop is gewoon mooier ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 09:13 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 09:26 #727447

Denk ook aan de "borrelfunctie". Met een kar die midden op de kajuitbank staat kunnen alleen de dikste derriéres daar zitten zonder last.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 10:29 #727472

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5235
Baasklusje schreef :
Waterblok schreef :
Maar juist om op ruime koers de twist te beperken gaat de kar naar buiten en de schoot strakker.

Dat doe je met de neerhouder, de twist beperken op ruimer dan Upwind Angle koersen, niet met schoot en overloop.

Mbt tot neerhouder: Staat in de laatste regels van mijn post hierboven toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 15:38 #727610

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 713
Het is handig om de rail wat korter te houden dan de beschikbare ruimte. Je hebt dan wat speling om de eindstoppers en de kar van de rail te schuiven. Als je de rail de maximale lengte geeft zal je altijd de hele rail los moeten schroeven als je een van de onderdelen wil verwijderen. Nu zal dat niet heel vaak gebeuren maar een hele rail verwijderen kan, afhankelijk van de montage, knap lastig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 18:17 #727674

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
Baasklusje schreef :
Hoe ver zit de schoot op de giek van de achterkant af?

Ik schat niet zo ver, zo'n 40 a 50 cm? Kijk maar eens mee (de hele giek is ter referentie 340)

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 18:40 #727684

mystudio schreef :
Ik schat niet zo ver, zo'n 40 a 50 cm?

Dan zou ik voor de langste overloop gaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 19:01 #727696

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
Thx, helder. Dan denk ik ook dat ik voor losse onderdelen ga. De Lewmar set van 1m80 is namelijk bijna 800 euro. Dat wordt wel heel erg gortig. Dat kan met losse onderdelen, bv opgebouwd met Pfeiffer (www.lankhorst-taselaar.nl/Cata...c2%b701/Product.aspx) een heel stuk goedkoper.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 19:02 #727697

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1553
Aswin schreef :
Het is handig om de rail wat korter te houden dan de beschikbare ruimte. Je hebt dan wat speling om de eindstoppers en de kar van de rail te schuiven. Als je de rail de maximale lengte geeft zal je altijd de hele rail los moeten schroeven als je een van de onderdelen wil verwijderen. Nu zal dat niet heel vaak gebeuren maar een hele rail verwijderen kan, afhankelijk van de montage, knap lastig zijn.

Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Hoewel helemaal waar realiseer ik me ook dat ik ze nog nooit heb losgehad van de rail in de afgelopen dik twee jaar dat ik de boot heb. Kortom; weegt dit voordeel op tegen het nadeel dat je het evt. helemaal los moet halen. Wel een goede om over na te denken.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 19:56 #727725

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Misschien wat off topic maar ik wil mijn ervaringen ook graag delen:

Ook ik schrok van de kosten om een overloop samen te stellen.
Voor de beperkte breedte van mijn boot was het zo op €550 aan onderdelen.
Ik had nog RVS strip 30x6 staan in de schuur en een doos met RVS kogellagers.

Ik ben hierop zelf een overloop gaan samenstellen. Het was pittig veel werk maar ik heb plezier in het zelf doen. De overloop heeft de maximale uitslag in de kuip. Doordat ik een hoek in de lijnen heb gemaakt trek je de lijn naar boven. In deze richting (biceps) heb je de meeste kracht. Hierdoor werkt de overloop heel fijn, ik heb hem nu 3 jaar.

De lijnen hebben juist te kort lengte om de kar tegen het eind te laten slaan bij een klapgijp. Afgezien daarvan, de constructie blijkt sterk zat.
Nadeel is dat het een rand geeft tijdens het borreluur .... verder ben ik er blij mee!

Oh ja, verder gewoon in het schuurtje gemaakt. Elektrode gelast, met de haakse slijptol en vijlen & poetsen, veel poetsen ... en ik heb een eenvoudig draaibankje.

Ter inspiratie:





Op deze foto zie je een gat in het deksel van de bakskist:
Doordat ik de grootschoot ook gebruik om de mast te strijken zit er veel lijn aan.
Tijdens het zeilen leid ik dat door het gat tot in de bakskist.
Dan is het maar opgeruimd.











Bijlagen:
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 20:15 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 20:00 #727727

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
...netjes gelast ook, toppie!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 20:08 #727733

Inventief opgelost!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advice needed 20 apr 2016 20:36 #727748

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Thanks :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl