Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 14:00 #728630

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
bertilbeumer schreef :
Ja, weet ik nog. Maar een extra railtje past niet tussen aangrijppunten verstaging en opbouw. Misschien is dat bij een Ballad anders. Verder vind ik het een hoop geknooi want bij iets ruimere koers moet de schoot weer buitenom. Als ik het schootblok nu op de voorste stand van de rail zet, trek ik net het achterlijk genoeg naar beneden. Ben nog aan het experimenteren met een low-friction ring.

Deze fok komt van een Winner (werkfok) en heeft geen hoge rug. Maar het past en zeilt allemaal uitstekend. Offerte HA fok was €950,=, deze fok kostte me €165,= en is nagelnieuw. Ik voel me goed bij die keuze ;)

Denk je dat het zin heeft om in deze fok latten aan te laten brengen? Of doel je op een nieuwe?

Zelfs latten aanbrengen in deze fok heeft zin, ondanks dat de fok hier niet helemaal op gesneden is:
- De doorlopende toplat zorgt voor een vlakkere top en een betere twist . De twist is ook beter in te stellen. Dat is allemaal nodig ;) .
- De latten hieronder gaan er voor zorgen dat laatste 50 cm van je fok beter gaat staan, zeg maar de exit van je zeil. Het krulrandje wat je nu bij met name de trimstreep waarneemt zal minder worden.

Oftewel wat minder helling en wat meer snelheid. Als de ha-fok hierop gesneden was waren de voordelen nog wat groter (o.a. een recht achterlijk en wat meer opperval zonder extra helling).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 14:00 #728631

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
bertilbeumer schreef :
Ja, weet ik nog. Maar een extra railtje past niet tussen aangrijppunten verstaging en opbouw. Misschien is dat bij een Ballad anders. Verder vind ik het een hoop geknooi want bij iets ruimere koers moet de schoot weer buitenom. Als ik het schootblok nu op de voorste stand van de rail zet, trek ik net het achterlijk genoeg naar beneden. Ben nog aan het experimenteren met een low-friction ring.

Deze fok komt van een Winner (werkfok) en heeft geen hoge rug. Maar het past en zeilt allemaal uitstekend. Offerte HA fok was €950,=, deze fok kostte me €165,= en is nagelnieuw. Ik voel me goed bij die keuze ;)

Denk je dat het zin heeft om in deze fok latten aan te laten brengen? Of doel je op een nieuwe?

Zelfs latten aanbrengen in deze fok heeft zin, ondanks dat de fok hier niet helemaal op gesneden is:
- De doorlopende toplat zorgt voor een vlakkere top en een betere twist . De twist is ook beter in te stellen. Dat is allemaal nodig ;) .
- De latten hieronder gaan er voor zorgen dat laatste 50 cm van je fok beter gaat staan, zeg maar de exit van je zeil. Het krulrandje wat je nu bij met name de trimstreep waarneemt zal minder worden.

Oftewel wat minder helling en wat meer snelheid. Als de ha-fok hierop gesneden was waren de voordelen nog wat groter (o.a. een recht achterlijk en wat meer oppervlak zonder extra helling).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 15:17 #728640

Ik mis meningen over de overlap tussen grootzeil en genua.

Bij hoog aan de wind kom je op zeker moment aan zo weinig ruimte tussen grootzeil en genua dat de winddruk aan loef van de genua het vacuum aan lij van het grootzeil opvult.
Je mist dan in beide zeilen wat drukverschil en dus aandrijving.
Vlakkere zeilen hebben hier minder last van.
Bolling verder naar voor is ook beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 15:40 #728643

  • rg33
  • rg33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 314
bertilbeumer schreef :
Dat is pas nieuws BK (althans voor mij)! Ik heb me suf gezocht naar een tweede Albin 79 in NL, zonder resultaat. Moet ik wel m'n oneliner aanpassen..
Maar als ik het goed lees, klopt het dat ik ruime wind goed boven de 7k kan uitkomen?
Blijft dat het aan de wind niet veel hoger uitkomt dan 6.
Oneliner aanpassen zou ik zeker doen. Bij mij in de haven lagen een paar jaar geleden een witte en een gele albin 79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 15:50 #728646

Saeftinghe schreef :
Ik mis meningen over de overlap tussen grootzeil en genua van.

klik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 16:38 #728659

@boatlover: inderdaad stoort mij dat krulrandje bij het achterlijk. Zal je binnenkort pb sturen hoe we dat een keer in Lelytown kunnen regelen. Dank en groet, BB
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 16:42 #728661

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Niet zo moeilijk
Latten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 16:59 #728666

Nachtvlinder,

ik heb bewondering voor je capaciteiten om iets weer op te sporen.
Ik zou dat nooit meer terug gevonden hebben.
Ik heb nog een lange weg te gaan om een beetje thuis te geraken op die computer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 19:43 #728703

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8157
Volgens mij is het verhaal allemaal veel eenvoudiger.

De drijvende kracht achter een vleugel is de hoeveelheid lucht die van richting wordt verandert. De impuls benadering.

Aan de wind, als de zeilen zijn aangetrokken, wordt de HA fok voortgezet door het grootzeil. De totale vleugel koorde wordt bepaald door het voorlijk van de fok en het achterlijk van het grootzeil. Een grotere overlap verandert daar niks aan, en voegt dus niet toe aan drijvende kracht.

Bij ruimere koersen wordt de afgebogen hoeveelheid weldegelijk vergroot, als je een grote genua rustig laat krommen. Het totale profiel wordt dan een stuk dikker.

Bovendien "mergen" het grootzeil en de fok minder in elkaar. Het blijven meer 2 aparte vleugels. Dan is extra oppervlak van 1 daarvan wel degelijk effectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 23 apr 2016 21:31 #728736

Mag je dat zo stellen? Door de spleetwerking leveren beide zeilen toch stuwkracht? Ook in het overlappende deel?

Joop66 schreef :
Volgens mij is het verhaal allemaal veel eenvoudiger.

De drijvende kracht achter een vleugel is de hoeveelheid lucht die van richting wordt verandert. De impuls benadering.

Aan de wind, als de zeilen zijn aangetrokken, wordt de HA fok voortgezet door het grootzeil. De totale vleugel koorde wordt bepaald door het voorlijk van de fok en het achterlijk van het grootzeil. Een grotere overlap verandert daar niks aan, en voegt dus niet toe aan drijvende kracht.

Bij ruimere koersen wordt de afgebogen hoeveelheid weldegelijk vergroot, als je een grote genua rustig laat krommen. Het totale profiel wordt dan een stuk dikker.

Bovendien "mergen" het grootzeil en de fok minder in elkaar. Het blijven meer 2 aparte vleugels. Dan is extra oppervlak van 1 daarvan wel degelijk effectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 24 apr 2016 07:56 #728792

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Toch heb je met minder wind wel degelijk profijt van een overlappende genua aan de wind is mijn ervaring. Soms vaar je iets minder hoog, maar krijg je door de snelheid dat verschil ( grotendeels) weer terug doordat je kiel en roer beter functioneren( snelheid is hoogte met minder wind) HA met infuckers vaart dan wel degelijk minder snel ook vmg. Waar dat omslagpunt ligt verschilt per boot waarbij ik vermoed dat grotere boten langer profijt van een genua hebben. ( geen theorie slechts ervaring, dus kan het weleens ernstig mis hebben) .

Hier hoort bij dat ik de lenco ooit eens bijna tegen de wind heb zien varen met infuckers en weinig wind. Wel een speciale lichtweer jib trouwens.maar ja die tovernaars flikten wel meer.

Bovenstaande kan dus ook met eenernstig gebrek aan talent aan mijn zijde te maken hebben.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 07:58 door Perseus. Reden: Aanvulling verduidelijking
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 24 apr 2016 09:00 #728818

Joop66 schreef :
De totale vleugel koorde wordt bepaald door het voorlijk van de fok en het achterlijk van het grootzeil. Een grotere overlap verandert daar niks aan, en voegt dus niet toe aan drijvende kracht.

Er verandert wel wat: de opening tussen grootzeil achterlijk voorzeil wordt kleiner in de meeste gevallen. En dat veroorzaakt weer dat er minder lucht doorheen kan, waardoor er meer lucht aan loef van grootzeil en fok langs moet. Dat geeft weer meer upwash...
Ook aan lij zal wel iets veranderen...

Mijn ervaring is dat met een 130% Genua tot 8 a 10 kts true wind een flink stuk sneller vaart dan met de HA (beide aan de wind).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Genua vs HA fok aan de wind vrijwel even snel 24 apr 2016 09:11 #728824

Op heel vlak water is het verschil mogelijk niet zo groot. Met wat golven is een vlak getrokken, ingefukte HA absoluut waardeloos.

Bij "normale" ijsselmeergolfslag vaar ik met mijn #1 hoger dan met HA. Bij licht weer omdat de vaart er in blijft zitten en bij het einde van de Genua omdat je dan net het telltaletje omhoog prikt en de boot hoog en vlak houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl