bertilbeumer schreef :
Ja, weet ik nog. Maar een extra railtje past niet tussen aangrijppunten verstaging en opbouw. Misschien is dat bij een Ballad anders. Verder vind ik het een hoop geknooi want bij iets ruimere koers moet de schoot weer buitenom. Als ik het schootblok nu op de voorste stand van de rail zet, trek ik net het achterlijk genoeg naar beneden. Ben nog aan het experimenteren met een low-friction ring.
Deze fok komt van een Winner (werkfok) en heeft geen hoge rug. Maar het past en zeilt allemaal uitstekend. Offerte HA fok was €950,=, deze fok kostte me €165,= en is nagelnieuw. Ik voel me goed bij die keuze
Denk je dat het zin heeft om in deze fok latten aan te laten brengen? Of doel je op een nieuwe?
Zelfs latten aanbrengen in deze fok heeft zin, ondanks dat de fok hier niet helemaal op gesneden is:
- De doorlopende toplat zorgt voor een vlakkere top en een betere twist . De twist is ook beter in te stellen. Dat is allemaal nodig
.
- De latten hieronder gaan er voor zorgen dat laatste 50 cm van je fok beter gaat staan, zeg maar de exit van je zeil. Het krulrandje wat je nu bij met name de trimstreep waarneemt zal minder worden.
Oftewel wat minder helling en wat meer snelheid. Als de ha-fok hierop gesneden was waren de voordelen nog wat groter (o.a. een recht achterlijk en wat meer oppervlak zonder extra helling).