Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Carbon zeillatten.

Carbon zeillatten. 26 apr 2016 20:06 #729754

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Binnenkort nieuwe zeiltjes met Carbon en aramide vezels, wil meer vormvastheid en minder gewicht.
Bedacht me net dat die glasfiber latten ( 2 doorlopend + 3) ook voor erg veel gewicht bovenin zorgen.
Dacht een gat in de markt met Carbon latten te hebben want nog nooit van gehoord en tegengekomen, gegoogeld maar ze bestaan al.

Zijn er mensnen met ervaring met Carbon latten en is het de investering waard?
Laatst bewerkt: 26 apr 2016 20:45 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 26 apr 2016 21:02 #729770

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
In mijn zeil zitten carbon latten.

Nog niet dusdanig veel ervaring met het lapje om verschil te kunnen merken.
Ik denk vooral dat het grote verschil met glas latten is dat ze VEEL kleiner uitgevoerd kunnen worden met dezelfde stijfheid.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 26 apr 2016 21:03 #729771

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
jouzers schreef :
Binnenkort nieuwe zeiltjes met Carbon en aramide vezels, wil meer vormvastheid en minder gewicht.
Bedacht me net dat die glasfiber latten ( 2 doorlopend + 3) ook voor erg veel gewicht bovenin zorgen.
Dacht een gat in de markt met Carbon latten te hebben want nog nooit van gehoord en tegengekomen, gegoogeld maar ze bestaan al.

Zijn er mensnen met ervaring met Carbon latten en is het de investering waard?

Als je er 0,01 knoop sneller door gaat, altijd doen ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 26 apr 2016 21:49 #729783

Je bespaard wat gewicht in het zeil waardoor hijzen wat lichter zou gaan.
De profiel verstijving van je zeil veranderd niet echt, dus de performance daarvan ook niet. In vlagen is het met carbon latten iets stabieler.

Het grootste nadeel vind ik dat als ze breken, dat ze echt versplinteren met enorme brokken die zo scherp zijn als een scheermes en daardoor schade aan je zeil kunnen veroorzaken.
Ze breken makkelijker dan glazvezel latten als ze tegen je verstaging gedrukt worden op ruime koersen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 07:03 #729802

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Kijk aan het antwoord van erik heb je denk ik wat.
Mijn ervaring is dat met carbon eea idd veel stijver wordt. Dat zie je in alle toepassingen ( denk ook eens hockeysticks die als ze van 100% carbon zijnenorm stijf zijn). Of dat altijd een voordeel is weet ik niet. Met licht weer wil je wellicht niet te stijve latten. Carbonvezel breekt idd makkelijk nadat het hard geworden is door de epoxy en is ook nog eens gevoelig voor UV. Dus een verfje/lakje is wel aan te raden.

Maar geen ervaring. Klinkt wel duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 07:11 #729803

  • ZZZ
  • ZZZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 502
75&30Mijls - www.75mijls.com - www.30mijls.com
200 myls 'SOLO' - www.200myls.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 07:26 #729807

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Het A-windsurfzeilenmerk Neil Pryde levert al sinds 1990 de zeilen met carbon-latten in de zeilen. De uitleg van Erik klopt. In mijn windsurfzeilen perfect, in de zeilen voor mijn boot wil ik het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 07:39 #729811

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16714
Wij verjongden vroegah de latten in onze surfzeiltjes. Vooraan plat profiel en vol-carbon, achteraan carbon buismateriaal. De surfzeilen hadden ook relatief veel meer en langere latten dan zeilboot-zeilen.
Het gewichtsverschil van je surftuig was spectaculair minder en de hardweerprestaties sprongen omhoog. Voor minder wind inderdaad een 2e setje maar minder wind vonden wij niet interessant :evil:
Voor cat-zeilers wellicht een goede overweging?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 07:47 #729817

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ok bedankt, dat breken is inderdaad een belangrijk punt om mee te nemen, zeker met bakstagen.

Een honinggraat structuur zou ook veel gewicht besparen, wellicht met epoxy mat eromheem voor de sterkte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 12:28 #729885

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
En welke wedstrijdvelden ben je dit jaar dan WÉL te vinden? Heb je nog nooit ergens in de uitslagen gezien. En als je gewicht wilt besparen zou ik eerst maar eens dat tropisch regenwoud van mijn dek trekken, als ik jou was. Pffft gewichtsbesparing :sick: :sick: :whistle: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 15:11 #729920

Gewicht in de mast is natuurlijk wel wat erger dan gewicht op dek, zeker als dat aan SB en BB gelijk is (zoals teak).
Maar erg zwaar zijn zeillatten nu ook weer niet. Ik heb ze een paar dagen geleden in het zeil gedaan, de onderste 2 meter lang (exact), de bovenste ca 1 meter en de andere 2 ergens daartussenin. Meer dan 1,5 a 2 kg zal het alles bij elkaar niet wegen, op een mastgewicht (incl zalingen en verstaging) van 200+ kg en een zeil van ongeveer 20 kg.
Een besparing door carbon zal misschien 0,5 kg op 220 kg zijn.
Op vallen en electradraad is veel meer te besparen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 15:35 #729922

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@ wimedam: no offence maar gewicht besparen is minder helling is comfort en snelheid. Allemaal minimaal zo belangrijk voor de cruiser als voor de racer.
Of je dat in latten moet zoeken is vraag 2. Baasklus geeft terecht daarbij een paar vingerwijzingen... ;) :h :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 16:16 #729940

wimedam schreef :
En welke wedstrijdvelden ben je dit jaar dan WÉL te vinden? Heb je nog nooit ergens in de uitslagen gezien.
Waarom zou je wedstrijden moeten zeilen? Als je er nu lol in hebt om je boot beter te laten presteren moet je dat toch gewoon lekker doen, wedstrijden of niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 17:19 #729955

als ik de sluis uitvaar begint de wedstrijd!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 17:39 #729961

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Precies, moet je met sportvelgen gelijk in de formule 1 te vinden zijn of een carbon frame in de tour de France...

Heb begrepen dat elke kilo bovenin 70 kilo onder de kiel compenseert, het is de optelsom van zeilen, vallen, snoeren e.d. (en wellicht latten) bij elkaar wat het verschil maakt.
Denk nu een 20% zellgewicht te besparen, heb de stalen vallen al eerder vervangen door Dyneema, wellicht deze nog verjongen, bakstagen reeds vervangen voor Dyneema, achterstag ga ik nog vervangen voor Dyneema.
Denk alles bij elkaar zo,n 15-20 kilo te kunnen besparen over de lengte en dat scheelt een hoop helling of een paar man in het gangboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 17:51 #729967

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
wimedam schreef :
En welke wedstrijdvelden ben je dit jaar dan WÉL te vinden? Heb je nog nooit ergens in de uitslagen gezien. En als je gewicht wilt besparen zou ik eerst maar eens dat tropisch regenwoud van mijn dek trekken, als ik jou was. Pffft gewichtsbesparing :sick: :sick: :whistle: :whistle:
Slechte dag gehad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 18:05 #729973

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Om een quote van Bjorn aan te halen (stade) van afgelopen weekend.

(vrij vertaald vanuit het duits)
'meh dat beetje gewicht dat je bespaard.... Van een goede fok heb je drie keer meer winst'
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 18:09 #729974

jouzers schreef :
Heb begrepen dat elke kilo bovenin 70 kilo onder de kiel compenseert

70 kilo op 2 meter diep compenseert op 16 meter hoog iets dat 8 keer zo licht is, en dat is niet 1 maar ca 9 kg. Die zeillatten, zeg 2 kg op 8 meter hoog, kost 8 kg kiel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 apr 2016 18:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 19:05 #730002

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ok thank! Had ooit iets voorbij zien komen van Boarderbas, zal dan over het totaal gegaan zijn.
Die 20 kilo totaal scheelt dan 80 kilo. Ik vind het significant en lijkt me nog steeds een paar man in het gangboord te schelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 19:09 #730007

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6318
Baasklusje schreef :
70 kilo op 2 meter diep compenseert op 16 meter hoog iets dat 8 keer zo licht is
de kiel is onder water toch lichter? ik bedoel minder Nm.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 27 apr 2016 19:09 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 27 apr 2016 23:38 #730074

Klopt, een gietijzeren kiel weegt onderwater maar 7/8e van wat deze bovenwater weegt. Een loden kiel weegt onderwater 10/11e van eht bovenwater gewicht.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Carbon zeillatten. 28 apr 2016 09:46 #730186

Jouzers. Ik hou het op ongeveer 1:10, rekenend met de cog van kiel en mast.

Klopt enkel voor geringe hellingen.

Dat scheelt niet een paar man. Een man maakt ongeveer 80 kilo op een hefboom van 1.5 meter. Die 8 kilo van je bespaar je op ongeveer 1 meter diep. Een man in de railing doet meer dan 10x beter zijn werk.

Ik denk zelf een kilo of 10 uit de mast gehaald te hebben, teruggerekend naar de cog van de mast. Dus ongeveer 100kg kiel. De kiel is dan zo'n 7% effectiever geworden.

Geen spektakel. Maar alle kleine beetjes helpen omdat ik maar een heeeel klein kieltje heb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl