Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dyneema vragen

Dyneema vragen 25 mei 2016 13:10 #738754

En metalen verstaging is ook gevaarlijk hoor als er mensen een paar keer te veel tegen aan zeiken roest het door ;)


Hieronder zal Yellow boat even uit de doeken doen dat óók waterstofbrosheid bij stagzeikers een issue is:


:P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 25 mei 2016 16:04 #738797

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14792
Zolang je geen vriendin met de naam Monica hebt lijkt me die sigaar geen probleem. :kiss:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 25 mei 2016 16:29 #738805

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6294
En daarnaast... wie rookt er heden te dage nog sigaren? Ok, op (SY Helios) Hans na dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 25 mei 2016 17:21 #738825

Gek: draadje lag al even stil, post ik vanochtend een vraag en gaat het draadje verder over andere dingen. In de rebound maar omdat dit glijringen kan schelen...
Nachtvlinder schreef :
Zag gisteren een boot waarbij een trim achterstag-cascade van een fractionele mast was gemaakt van Dyneema. In plaats van blokken of glijringen was een deel (het hoog-belaste deel) van deze cascade gemaakt door een gesplitste Dyneema lus waarbij het halende part daar doorheen liep. Dus koud-op-koud zeg maar. Diameter Dyneema was 5 mm schat ik. Was een dunne X-99 mast met lang, verjongd ongestaagd deel.

Mag dit/gaat dit goed?
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 17:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 25 mei 2016 17:54 #738834

het grapje was de sigaar.
maar ik moet er toch niet aan denken dat mn hele verstaging van dyneema is, vanwege smelt of brandgevaar.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 25 mei 2016 18:06 #738837

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Heel goed NV, al dat geleuter en herhaling van oude feiten en fabels moet maar weer stoppen.
Check de informatieve topics die hierover in het recente verleden door echte ervaringsdeskundigen geopend zijn maar liever!

Op je vraag: je suggestie geen glijringen te gebruiken kàn qua treksterkte: lus met binnendiameter van 1d (=diameter lijn) geeft bij een hoek van je spruit van nul graden een treksterkte van bijna 100%, in tegenstelling tot wat Franta van Colligo beweert. Bij grotere hoek van spruit zul je moeten aanpassen/opschalen; krachten in spruit worden groter.
Toch zou ik het niet doen: je wilt immers trimmen, dat is de lijnen op elkaar laten schuiven, dat is schavielen. Hoe glad dyneema op dyneema ook is, met de krachten die dààr staan niet verstandig.
Glijringen zijn wèl verstandig, bovendien niet duur.
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 19:14 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 25 mei 2016 19:04 #738867

Thx Joost.

@Roos: hele verstaging vind ik ook "eng", velen niet (meer). Gaat voor mij puur om niet essentiele stagen: achterstag, bakstagen en wegneembaar binnen-voorstag. Die laatste is tegen de afspraak in met mantel geleverd! Leuvers zullen nu zwaarder lopen en stag zal meer herrie maken, mocht die wanneer buiten gebruik tegen de mast slaan :( Geen zin om er een punt van te maken.

Ben jij bang voor vandalisme of rookt kap momo nog steeds sigaartjes?
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 19:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 26 mei 2016 05:00 #738986

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Brandgevaar is niet echt een issue denk ik. Puntbelasting met hitte komt van een bijv. een sigaar. In het voorbijgaan is deze niet heet genoeg. Verder kan ik geen ongelukje met puntbelasting verzinnen.
Dus kom je bij brand. Op het moment dat de dyneema gaat smelten/branden, dan liggen de puttingen ook al bijna in een borrelend polyester bad, denk je niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 26 mei 2016 10:48 #739098

Nee die RVS verstaging...brrr.....één keer per ongeluk spetteren en je mast ligt overboord.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 10:15 #739284

Net terug van de wsj. Glijringen hingen gewoon in het rek - nu niet meer trouwens ;) Komende dagen lekker hobbyen aan de nieuwe mast. Dit materiaal is voor de achterstag-cascade en bakstagen. Die worden slechts 2x vertraagd en komen op een 32 lier. 64x Lijkt me meer dan voldoende.

Laatst bewerkt: 27 mei 2016 10:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 10:18 #739286

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Is 64x niet veel teveel voor een fractioneel tuig?
Ik heb 24x vertraagd op een vergelijkbaar tuig en trek daarmee vrij makkelijk maximale spanning op mijn RVS 5mm achterstag.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 10:18 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 10:27 #739289

64x is voor de bakstagen. Lier is 32 en dan nog een keer extra vertraagd. Achterstag wordt 30x, gisteren wat gebobbied met oude blokken tot een 24x, dat ging goed. Wel drama doordat alle lijntjes veel te veel rekten. Nu wordt alles Dyneema behalve de lijn door de 5-loper; die moet grip geven, dun en soepel zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 11:46 #739321

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8157
Nachtvlinder schreef :
....en wegneembaar binnen-voorstag. Die laatste is tegen de afspraak in met mantel geleverd!

Dit is dan wel niet gevoelig voor sigaren, maar kan inwendig doorroesten wegen zuurstof gebrek, èn is daarop niet te controleren vanwege juist diezelfde mantel. Daarbij is geplastificeerde kabel meestal niet van een 19x1 constructie, maar iets anders. Wat overigens ook niet te controleren is. Dit kan serieus minder sterk zijn.

M.i. is dit wèl iets om stampij over te schoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 12:03 #739323

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3661
Het gaat volgens mij niet om een staalkabel met plastic mantel, maar om een dyneema lijn met polyester mantel (terwijl de afspraak was dyneema zonder mantel). Dat doorroesten is dus geen probleem ;)
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 12:03 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 12:58 #739338

Inderdaad, mantel is wel lekker glad (materiaal weet ik niet - geen verstand van). Biedt wel extra bescherming tegen schavielen, aangezien ik geen soft-hanks gebruik maar normale). Die passen goed en zijn glad afgewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 13:01 #739339

Nog een vraag: bij mijn cascade beginnen 2 lijnen op hetzelfde punt. Kan ik een Y-splits maken zodat ik maar 1 harp en kousje nodig heb? Kan dit niet vinden op YT, maar wil dus een opengeknipte oogsplits (met heel groot oog) maken eigenlijk. Kan vast eenvoudiger dan letterlijk op die manier! Iemand een link? In woorden zal het wel lastig uitleggen zijn ben ik bang...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 13:11 #739342

Ultra simpel. Pak twee lijnen op de juiste lengte (daar kom je vast uit). Leg géén dubbele locking brummel en steek 50x diameter van de ene lijn op de plek in de andere lijn waar de "y" moet komen en verjong.

Anders gezegd, bij een oogsplits bepaal je de plek van de "y" en frummel je met de tamp van de zelfde lijn in zichzelf. In dit geval die je precies het zelfde maar dan met de tamp van een andere lijn.

Wel opletten! De INGESPLITSTE lijn, dus dat ding wat je verjongd hebt is de lijn met de hoogste breeksterkte! (die andere lijn is namelijk naar boven toe technisch NIET verjongd. Het is wat geneuzel, maar het moest ff gezegd...

Omdat je geen brummel gebruikt is het beter vlak onder de "y" een doorgestikte takeling te maken.

(een brummel verlaagt de breeksterkte, maar bij een oogsplits heb je de lijn toch al dubbel dus zolang dat niet meer dan de helft is, is de splits sterker dan de enkele lijn)
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 13:13 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 27 mei 2016 13:31 #739346

Dankje! Klinkt erg uitvoerbaar :)

Nou, het zit erin en werkt. Vergde wat oefening om de ogen zo klein mogelijk te maken, zodat de ringen/kousjes er nog net in te vriemelen zijn voor het afwerken. Glijringen zijn iets te ruim (maar vallen er niet uit). Kousje op onderstaande foto is netter vind ik.



Wel een probleem met het bereik trouwens. Vanwege de backstayflipper moet ik het achterstag bijna 30 cm naar beneden trekken voordat dit op spanning komt en de mast "iets gaat doen". Dit is dus 9(!) meter lijn. Bereik cascade is te klein hiervoor. De bovenste spruit moet dus zo'n 20 cm hoger (achterstag wordt dan dus korter zodat de flipper altijd een beetje op spanning staat). De flipper doet dan minder dan nu (tilt nog steeds het stag wel op en vergroot effectief de mogelijkheid tot dikke roach. Straks de mast dus in om te proberen dat aangesplitste oog eruit te krijgen en hoger terug te zetten (en dan meteen maar zo'n glijring...
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 15:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 07 juni 2016 06:46 #742898

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1013
allen,

De zeereling moet dyneema worden. Maar moet dat nou met of zonder mantel ? hoeveel mm ?

En de achterstag ? idem ? of is er verschil ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dyneema vragen 07 juni 2016 07:00 #742905

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Laatst bewerkt: 07 juni 2016 07:02 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl