Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aandachtpunten veranderen schoot op giek.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 06 mei 2016 21:34 #732830

Je wil graag het grondvlak loodrecht onder het aangrijpingspunt op de giek...scheef kan wel.. Maar aan de wind moet je dan je traveller meer naar loef zetten...10 cm geen probleem.. 30 cm zou ik niet dien ivm de krachtafleiding
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 09:03 #732879



Zoiets dus?

Je ziet het best vaak. Zeiltechnisch zou ik het niet willen. Maar och...


Uiteindelijk is het een spelletje van kracht maal arm t.o.v het onderlijk. Dus de kracht op de schoot blijft gek genoeg ongeveer het zelfde. Als je die standaard (te korte) traveller nog hebt dan wordt het listig om je giek aan de wind nog midscheeps te trekken. Je zou de zijflappen iets in kunnen nemen en de buiskap wat verder naar voren kunnen plaatsen (dan komen de zijflappen niet voor je kajuitramen). Een Dufour heeft al een fije beschutte kuip. Je verliest niet zo veel beschutting met de buiskap wat verder naar voren.

Als de stang erg rond loopt kun je hem ook wat rechter laten lopen bovenop. Dat is een kleine aanpassing die iedere kappenmaker zo voor je kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 10:48 #732884

Ik zou ook de kap ik (laten) korten.
Heb je ook meer gemak van bij het in en uit klimmen van de kajuit.. En er blijft ongesteld aande winds te zeilen over..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 12:39 #732894

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Als je de schoot ongeveer in het midden van de giek laat aanhaken, profiteer je ook van de buiging van de giek. Bij hogere krachten (meer wind) gaat die giek doorbuigen waardoor de bolling uit je grootzeil wordt getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 14:22 #732900

zapp schreef :
Als je de schoot ongeveer in het midden van de giek laat aanhaken, profiteer je ook van de buiging van de giek. Bij hogere krachten (meer wind) gaat die giek doorbuigen waardoor de bolling uit je grootzeil wordt getrokken.
Het tegendeel is waar lijkt me..
Ik heb op mijn skiff juist een stijve Carbon giek om zeil vlak te houden..
Kromme giek is het zelfde al onderlijk lossen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 15:32 #732906

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
Zoveel zal t niet uitmaken.

Optimaal zit de schoot tpv de schoothoek van het zeil, en loopt dan recht naar beneden. Dat kost t minste kracht, en de giek wordt t minst op buiging belast.

Nu zit je schoot toch al halverwege je giek. Dwz dat je 2 keer zoveel kracht in je schoot hebt bij gelijke krachten in je zeil. Als je de schoot nu wel achterop plaatst, zal een deel van de kracht in de schoot omgezet worden in een drukkracht in de giek. Die kan daar prima tegen.

De rest gedraagt zich als een gewone schoot, die wel haaks aansluit.

Nu moet je je ook geen echt overdreven voorstelling maken van de krachten hoor. Je hebt een verzet van 1:4 (?). Het renedement is laag. Met 70% zal t al veel zijn. Dus als jij eens 60kg levert, keer 4, keer 0,7, dan heb je t maximaal over 170kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 15:35 #732907

Groot verschil of een schoot verticaal wordt getrokken of meteenflinke hoek.. Dit mn om de giek richting midscheeps te krijgen zonder heel hard aan je schoot te trekken..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 20:40 #732953

Hans heeft helemaal gelijk daar waar zeiltechnisch. Wat het met ongesteld zeilen te maken heeft ontgaat me :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 20:48 #732954

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
Is de uitvoering van de overloop gelijk aan die op de door Boarderbas getoonde foto?
Mooie gelegenheid om een (wegneembare) overloop over de volle breedte van de kuip te maken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 20:52 #732957

....jij zegt het. Ik denk het....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 07 mei 2016 21:19 #732967

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
Zo extreem als op de foto wou ik het niet doen, want daar zit de schoot nu helemaal achterop de giek.
Ik dacht zo iets van een 10 a 15 cm meer naar achteren, dan wat als standaard geleverd wordt.
Komt dan ongeveer overeen met de achterhoek van het grootzeil op de giek. ( schoothoek )
Ik heb al enige keren naar die korte overloop zitten kijken, maar zo eenvoudig om te bouwen is dat nu ook weer niet, en dan zit je met een extra hindernis van de kuip naar binnen te klimmen.
Bovendien moet ik dan een andere overlooprail, en overloop zien te vinden.

Eerst maar eens zorgen dat de stagen eindelijk goed komen, dat is gepland voor maandag.
Dan de rolfok er terug op, en dan zien we nog wel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 08 mei 2016 17:51 #733116

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
Ik heb op mijn 39ft een rolgrootzeil. Voor het comfort in de kuip staat overloop en grootschoot voor de buiskap. De schoot bedien je met een lier onder de buiskap.
De schoot grijpt voor het midden van de giek aan....
Giek is behoorlijk krom gaan staan in de loop der jaren, dat is niet erg,losse broek.
In de praktijk trok ik met een hand aan de schoot en de andere arm ging om de giek... Dat was het makkelijkst.
De oude schoot hangt gebruiksklaar maar losgekoppeld van de overloop niks te doen.
Aan het eind van de giek hangen twee superlichte blokjes met klemmen en aan de voetrail een enkel blokje aan weerszijden. Ik heb er een lijn door zitten en met de twee takeltjes zet ik het giekeinde exact waar ik hem wil hebben. Misschien raar maar bevalt mij super!
Laatst bewerkt: 08 mei 2016 17:53 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 08 mei 2016 18:07 #733119

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3427
Tony2920 schreef :
Bovendien moet ik dan een andere overlooprail, en overloop zien te vinden.

Daar kan ik je nog wel aan helpen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 05:03 #733224

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Okay, de ronding in de buis van de kap is inderdaad zomaar aangepast (kost een half uurtje excl. materiaal' alleen past je kap niet meer. Die kan ook worden aangepast hoor, maar om eerlijk te zijn vind ik het een nutteloze operatie. Het worden toch snel 8 arbeidsuren (=incl. werk aan boord en een klein beetje reistijd) bij elkaar. Tel RVS en wat klein materiaal erbij op en je zit op € 400 / € 450,=. Dat is een beetje over de top, want voor circa € 800 / €900 heb jij een nieuwe kap (met frame) op je boot zitten.

De schoot wil je maar een klein stukje naar achter zetten. Idealiter verplaats je dan ook de overloop, maar werkend met neerhouder voor aan de wind, icm schootspanning en spelen met het kleine stukje overloop ga jij je giek echt nog wel in het midden getrimd krijgen.

Vervolgens vaar je aan de wind met de neerhouder als belangrijkste trimlijn :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 09:17 #733293

Vervolgens vaar je aan de wind met de neerhouder als belangrijkste trimlijn :-)

Dat ligt aan je boot.

Met de overloop/schoot kun je het zelfde effect bereiken.

Ik heb een hele dunne giek. Die zou ik breken als ik die aan de wind op de neerhouder zou trimmen en ineens de schoot zou vieren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 10:04 #733313

boarderbas schreef :
Vervolgens vaar je aan de wind met de neerhouder als belangrijkste trimlijn :-)

Dat ligt aan je boot.

Met de overloop/schoot kun je het zelfde effect bereiken.

Ik heb een hele dunne giek. Die zou ik breken als ik die aan de wind op de neerhouder zou trimmen en ineens de schoot zou vieren...

lijkt me linke soep.. Op de skiff trim ik mijn mast kromming (deels) met de neerhouder :-)
Daarom ben ik over naar een carbon giek.
op kajuitboot hoop ik toch dat de giek ook stijf genoeg is om de kracht van de neerhouder te op te nemen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 10:16 #733318

Joop66 schreef :
Nu moet je je ook geen echt overdreven voorstelling maken van de krachten hoor. Je hebt een verzet van 1:4 (?). Het renedement is laag. Met 70% zal t al veel zijn. Dus als jij eens 60kg levert, keer 4, keer 0,7, dan heb je t maximaal over 170kg.

Volgens de Harken Load Calculator zal het meer rond de 300 kg zijn als je recht naar beneden aan de giek trekt. Het zeil kan nl harder trekken dan wij: iets in de wind de schoot hard doorzetten, en dan afvallen naar aan de wind, en voila, 300 kg.

Als je dat onder een hoek gaat doen wordt het bij 45 graden 1,4 maal zoveel, dus 420kg.
Nu zul je geen 45 graden doen, maar misschien wel 30 graden.....
En dan wordt de voorwaartse kracht in de giek, op de lummel, toch iets om rekening mee te houden, in ieder geval enige tientallen kilogrammen. Kan de lummel dat hebben?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 mei 2016 10:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 11:02 #733326

Je wel eens afgevraagd wát je boot vóóruit duwt? Je leuvers kunnen niet duwen, je schoot staat recht onder de giek. Als je alle krachten in een zeil ontbindt kom je er op uit dat verreweg de meeste van de in het grootzeil opgewekte (zeil)krachten via je lummel op de boot worden overgedragen.

Denk maar eens aan je genua. Je choot trekt de boot vóóruit met de horzontale comonent van de schootkracht minus de horizontale component van de tegenwerkende krachten aan je leuvers/pees, halshoek en tophoek.

De giek is als het ware een "duwschoot" ipv een "trekschoot"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 12:33 #733347

boarderbas schreef :
Je wel eens afgevraagd wát je boot vóóruit duwt?

Natuurlijk duwt de giek de boot vooruit (aan de wind), maar het totaal aantal Newton op de lummel zal wel meevallen.
Het meeste zal de genuaschoot doen, geholpen door leuvers en voorstag, de mast doet ook wat, de grootschoot ook, blijft voor de lummel hooguit pakweg 200 N over. Om dat nu de hele tijd te verdubbelen door een schuine schoot.....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 12:51 #733353

Volgens mij heb je dat flink mis.

Ik heb wel eens 3D VLS-en zitten tekenen van een grootzeil aan de wind en kwam tot de conclusie dat nagenoeg alle voortstuwende kracht via de lummel gaat.

Waarom heb jij reden aan te nemen da de krach op je onderlijkstrekker MINDER zou zijn dan de horizontale component van je genuaschoot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 09 mei 2016 13:47 #733374

boarderbas schreef :
Waarom heb jij reden aan te nemen da de krach op je onderlijkstrekker MINDER zou zijn dan de horizontale component van je genuaschoot?

Omdat mijn boot alleen op de Genua 2 over de 90% van de target speed haalt, en op alleen het grootzeil (even groot als de 2) met veel moeite de 60%.
Komt bij dat de weerstand met het kwadraat van de snelheid toeneemt, dus die 90% is ongeveer 2,5 maal zoveel kracht als die 60%.

En dus levert het totale grootzeil minder dan 1/3 van de voortstuwing, en zullen de krachten ook flink kleiner zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 10 mei 2016 05:08 #733647

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
boarderbas schreef :
Vervolgens vaar je aan de wind met de neerhouder als belangrijkste trimlijn :-)

Dat ligt aan je boot.

Met de overloop/schoot kun je het zelfde effect bereiken.

Ik heb een hele dunne giek. Die zou ik breken als ik die aan de wind op de neerhouder zou trimmen en ineens de schoot zou vieren...

We hebben het toch over een Dufour 24? Daar gaat mijn post tenminste wel over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 10 mei 2016 05:09 #733648

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
ISO788 Hans schreef :
boarderbas schreef :
Vervolgens vaar je aan de wind met de neerhouder als belangrijkste trimlijn :-)

Dat ligt aan je boot.

Met de overloop/schoot kun je het zelfde effect bereiken.

Ik heb een hele dunne giek. Die zou ik breken als ik die aan de wind op de neerhouder zou trimmen en ineens de schoot zou vieren...

lijkt me linke soep.. Op de skiff trim ik mijn mast kromming (deels) met de neerhouder :-)
Daarom ben ik over naar een carbon giek.
op kajuitboot hoop ik toch dat de giek ook stijf genoeg is om de kracht van de neerhouder te op te nemen...
Dat krijg je met het tuig van een Dufour 24 nooit voor elkaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 10 mei 2016 11:57 #733786

Jedre,
weet ik wel dat dat op een dufourtje anders werkt maar het idee dat je met je neerhouder zo je giek in 2en trekt.. lijkt me link.. ik gaf toen het voorbeeld hoe dat op onze skiff gaat en dat die giek daar prima tegen kan (en de all versie minder goed dan de carbon variant)

@ boarderbas: kracht op de lummel wordt doosje neerhouder en een schuine schoot sterk vergroot.
Heb je wel eens nagedacht hoe een catamaran (en daar zijn er best een hoop van) zonder giek vooruit kan komen wanneer deze dus geen lummelbeslag heeft en toch heel behoorlijk aan de wind kan varen?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aandachtpunten veranderen schoot op giek. 10 mei 2016 12:07 #733790

Natuurlijk. Lijkt me niet te vergelijken. Een cat-grootzeil heeft meestal óf een heleboel kliene giekjes (doorgelatte latten) en/of een grootschoot die net als bij een genua een horizontale krachtcomponent heeft.

Het is niet echt een heel betwistbare theorie hoor. Iemand met eerstejaars statica een pen en een servetje kan het zo natekenen.

Ik heb ook lummels ontwikkeld voor gieken tot 17 meter. Daar bij werden o.a. deze krachten zeker meegewogen.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 12:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl