Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wel of geen Rolfok

Wel of geen Rolfok 19 mei 2016 20:39 #736728

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
Als je niet zeker bent maar toch een rolfok wil, ga gerust naar een bootjessloperij.
Je kunt er waarschijnlijk goedkoop een gebruikte rolfok kopen om eens te testen.
De Plastimo modellen zijn meestal nog in redelijke staat en wisselstukken zijn nog te koop.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 19 mei 2016 20:41 #736731

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7509
Vraag ook gerust aan andere Daimo of vergelijkbare bootjes met rolfok hoe de ervaringen zijn, en welke rolfok zij gebruiken. Meestal kan je hiervan heel wat opsteken.
En kan je kijken hoe een en ander geplaatst is aan boord.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 19 mei 2016 21:39 #736747

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15743
Welkom op het forum!

Een rolfok heeft zeker zijn voordelen en als je vooral lekker wil toeren een echte aanrader.
De kosten voor de installatie zelf zijn nieuw zeker niet mals, maar er zijn verschillende handelaren in tweede hands. Bootsloperij het Harpje, Lex Plomp (via Markplaats en op het forum actief als leplomp) en diverse mensen die zich specialiseren in zeilen. Daar kan je zeker je licht eens opsteken.
Verdiep je wel in de vraag of je een rolreeffok (een model dat je ook half ingerold (gereefd) kan gebruiken) of een rolfok die je of helemaal uitgerold, of helemaal in gerold moet gebruiken.

Een zeil aanpassen kan ook, maar de kosten zijn vaak ook niet misselijk. Dus dat doe je alleen met een fok die nog goed genoeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 05:03 #736769

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
koko schreef :
Welkom op het forum!

Verdiep je wel in de vraag of je een rolreeffok (een model dat je ook half ingerold (gereefd) kan gebruiken) of een rolfok die je of helemaal uitgerold, of helemaal in gerold moet gebruiken.

Dat model die je half in kan rollen bestaat niet als fok. Dat heet een aardappelzak :-).
Echt belachelijk duur is een pees aanlopen ook weer niet. Je moet alleen goedkijken naar de lengte van het bestaande zeil. De hijs wordt door de rolinstallatie bij betaalbare systemen korter (waarom wil ik er ook al weer zelf geen 1?).

De prijzen van nieuwe systemen vind ik niet hoog (ik ken de marge die gemaakt wordt). Het is wel veel geld.
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 05:05 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 06:10 #736776

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@jedre: mooie reckmann onder dek ? Ok dan mis je voorlijk bovenin door de wartel, maar dat valt mee .........

On topic: voor het toeren zeker doen. Diverse forum leden gaven al aan waar je een kan kijken en waar je op moet letten. Enige wat ik zeg is dat het een goed systeem moet zijn wat soepel rolt, anders heb je er alleen ergernis van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 06:13 #736777

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12520
Ik ben het natuurlijk niet met Jedre eens :lol:
Ik heb op mijn 7,6 meter bootje een rolreef zitten waar ik al vanaf 2000 mee rond scharrel.

Voorzeil speciaal laten maken om ook gedeeltelijk weggedraaid te gebruiken en dat voldoet bij mijn vaargedrag prima.

Ik vaar bv geen wedstrijden en ben bijna altijd solo.

Oh en welkom hier
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 06:38 #736781

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6505
Als je 'm ook wilt kunnen reven door in te rollen, heb je een "moderne" rolfokinstallatie nodig. Prijzig, maar inderdaad gebruikt ook te vinden, en voor jouw bootje past dat al snel.
Als je het zeil alleen makkelijk door in te rollen wilt kunnen wegbergen, dan kan je ook kijken naar systemen met het Wykeham-Martin principe. Die zijn in zelfbouw te realiseren, en nieuw ook een stukje goedkoper dan een rolreefinstallatie. En ze kosten minder voorlijklengte, en zijn geschikt voor je bestaande zeilen.
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 08:47 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 08:06 #736808

Dat "moderne principe" moet je maar eens uitleggen.


Mijn ongenuanceerde menig is dat "rolreef" niet bestaat. Door wishful thinking en gehaaide marketing leven er nog vele zeilers in die illusie. Heb er zelf ook kort in geleefd.

Goed leren hoe je je zeil afvlakt en de Power er uit haalt, herkennen wanneer een zeil gewoon "op" is en vervangen dient te worden levert je uiteindelijk veel relaxter zeilen op.

Op een 720 cm boot is een rolfok misplaatst. Ik weet niet precies wat de verwachtingen zijn?

Veelal "lijkt een roller heerlijk" omdat er zaken mis zijn aan boord die simpel verholpen kunnen worden. Als je je val losgooien hoort het zeil als een baksteen te vallen. Een set nieuwe schijven in de mast getordeerde vallen in de mast of een nieuwe val is meestal alles wat er nodig is om het zeilenet een leuverzeil te transformeren van een gemarteld naar een deugd.

Als je val bij de mast zit kun je die beter naar de kuip voeren. Bovenstaande reparaties/aanpassingen zijn allemaal goedkoper dan een rolinstallatie.

Een leuver fok kun je wisselen naar omstandigheden. Het strijken gaat even snel of sneller dan een rolfok. Een leuverzeil stuw je in een zak en je bent klaar. Een rolfok moet je een huik om heen trekken.

Op een dergelijk formaat boot is alleen het gewicht van de installatie al reden om minder zeil te kunnen voeren. Iets dat veel te snel weggewuifd wordt omdat men het "zich niet kan voorstellen"

Bij grotere boten kunnen leuverzeil en onhandelbaar worden en heeft het wel zin. Maar bij een Daimio denk ik dat een beetje investeren in handigheid en goed lopend want je meer brengt

Al eens nagedacht over bijvoorbeeld. Een rif in je leuver fok?
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 08:12 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 08:14 #736814

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9736
Hoezo zo op een 7.60 boot een rolsysteem overdone zijn? Er zijn zelfs genoeg kleinere (open) boten die zo'n rolsysteem gebruiken, zowel als toer als wedstrijdboten. Bootlengte heeft niets van doen voor zo'n systeem.

Als je veel (solo) toervaart kan een rolsysteem handig zijn, zeker in gebieden waar je veel zou moeten hijsen en strijken (bruggen) of als je solo vaart en veilig snel je zeil wilt kunnen weghalen of verminderen. Dat een rolreefinstallatie niet de beste performance zal geven is daarbij gewoon een compromis, het kan net wel betekenen dat je veilig en snel je zeil kan aanpassen ipv op een klein voordek te moeten werken. Zelf heb ik geen rolsysteem en wissel zeil als het nodig is, ik heb een prima ruim voordek waar ik veilig kan werken onder alle omstandigheden. Maar toch soms kijk ik jaloers naar rolsystemen.

Kortom, het is niet een zaak van goed of fout, maar een zaak van wat je zelf wilt. Investeren in een rolsysteem zou ik zeker doen als je de boot langer gaat houden en je het gemak van een rolzeil wilt hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 08:28 #736816

je kan ook een strijklijntje gebruiken bij een niet rolfok systeem.
daarmee trek je de fok naar het dek als je strijkt. waait ie niet meer omhoog.
Bij de 200 mijls had ik twee zeilen op het voordek, een tegen de railing. Je kan de nieuwe onder de oude al aanslaan.
Zo kan je heel snel wisselen en heb dus je toch de juiste zeilen steeds op staan.

Wisselen met een rolfok is een stuk lastiger. Zeker bij een grote boot. dan wissel je niet zo snel denk ik.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 09:52 #736834

De enige reden dat ik nu een rolinstallatie ga monteren is om een kwetsbaar zeil netjes (en snel maar dat is een onnodige bonus) weg te kunnen rollen ipv telkens van boord te moeten sleuren en op te vouwen. Ga er niet mee reven.

Op wegneembaar binnenvoorstag komt een reefbare hydranet HA fok. Ook niet heel handelbaar maar kan tegen een stootje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 09:57 #736835

toen ons bootje kocht zaten roller op allebei de voorzeilen.
Zoiets als deze.


Ik vind het nix. Het lijkt handig en dat is het ook wel bij rustig weer. Maar als je solo vaart met wat meer wind kan je problemen hebben. Eén roller ben ik al kwijt, gewoon weer terug naar leuvers.
Nu had ik onlnags weer een probleem met "veul" wind met het buitenste voorzeil. Dit zit nog op een roller op een boegspriet. Dan zijn leuvers wat lastig om je daar geen voordek hebt. Maar het &*%^ rolde weer eens niet goed op dus zit je met een klapperende puntje schoothoek en veel wind. Daar wordt de bestuurbaarheid van je bootje niet beter van.
Dus die roller gaat er ook af. Ik moet maar iets maken met een traveller die over de boegspriet kan lopen.

In mijn ogen zijn er weinig dingen gevaarlijker dan een voorzeil dat je niet kan wegnemen zodat er wind in blijft staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 10:06 #736838

Een probleem van een rolfok kan zijn dat er bij veel wind er relatief veel kracht nodig kan zijn om het voorzeil weg te rollen. Als dat ook nog stroef gaat dan heb je vaak ook nog 2 man nodig om dat een beetje snel te laten verlopen. Het probleem is natuurlijk dat je veel kracht moet zetten op het relatieve dunne touwtje van de rolinstallatie. Ergonomisch gezien is dat natuurlijk waanzin. Bij veel wind of als iets heel snel moet gebeuren gebruiken we een stijgklem om de rolfok weer in te draaien.www.bever.nl/petzl-ascension-s...c=sub&id_colour=1204 Die beschadigt het touw niet en werkt als een tierelier. Met veel minder kracht rol je de fok veel sneller op. Wel goed de schoot op spanning houden want bij het snelle oprollen wil het voorzeil nog wel eens te los opgerold worden.
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 10:13 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 11:14 #736853

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6505
@Keeszeiler: is een neerhaler inscheren en de schoot doorzetten nog een alternatief voor een traveller? Bij mij ligt op die manier de kluiver wel stil genoeg, meestal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 11:28 #736855

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Ik zou niet meer anders willen ben nu in staat alles alleen te doen zodat ik altijd kan gaan zeilen zonder van andere afhankelijk te zijn. Het gemak is het me dubbel en dwars waard !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 11:40 #736858

Apae schreef :
@Keeszeiler: is een neerhaler inscheren en de schoot doorzetten nog een alternatief voor een traveller? Bij mij ligt op die manier de kluiver wel stil genoeg, meestal.

Goed idee, ga ik proberen.
Ik dacht een een traveller omdat ik geen vinkennet heb. Dus het aanslaan van de kluiver tijdens het varen is een "uitdaging".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 11:56 #736861

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Dat "moderne principe" moet je maar eens uitleggen.


Mijn ongenuanceerde menig is dat "rolreef" niet bestaat. Door wishful thinking en gehaaide marketing leven er nog vele zeilers in die illusie. Heb er zelf ook kort in geleefd.

Goed leren hoe je je zeil afvlakt en de Power er uit haalt, herkennen wanneer een zeil gewoon "op" is en vervangen dient te worden levert je uiteindelijk veel relaxter zeilen op.

Op een 720 cm boot is een rolfok misplaatst. Ik weet niet precies wat de verwachtingen zijn?

Veelal "lijkt een roller heerlijk" omdat er zaken mis zijn aan boord die simpel verholpen kunnen worden. Als je je val losgooien hoort het zeil als een baksteen te vallen. Een set nieuwe schijven in de mast getordeerde vallen in de mast of een nieuwe val is meestal alles wat er nodig is om het zeilenet een leuverzeil te transformeren van een gemarteld naar een deugd.

Als je val bij de mast zit kun je die beter naar de kuip voeren. Bovenstaande reparaties/aanpassingen zijn allemaal goedkoper dan een rolinstallatie.

Een leuver fok kun je wisselen naar omstandigheden. Het strijken gaat even snel of sneller dan een rolfok. Een leuverzeil stuw je in een zak en je bent klaar. Een rolfok moet je een huik om heen trekken.

Op een dergelijk formaat boot is alleen het gewicht van de installatie al reden om minder zeil te kunnen voeren. Iets dat veel te snel weggewuifd wordt omdat men het "zich niet kan voorstellen"

Bij grotere boten kunnen leuverzeil en onhandelbaar worden en heeft het wel zin. Maar bij een Daimio denk ik dat een beetje investeren in handigheid en goed lopend want je meer brengt

Al eens nagedacht over bijvoorbeeld. Een rif in je leuver fok?

Mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 12:05 #736863

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10088
Rob10 schreef :
Een probleem van een rolfok kan zijn dat er bij veel wind er relatief veel kracht nodig kan zijn om het voorzeil weg te rollen. Als dat ook nog stroef gaat dan heb je vaak ook nog 2 man nodig om dat een beetje snel te laten verlopen. Het probleem is natuurlijk dat je veel kracht moet zetten op het relatieve dunne touwtje van de rolinstallatie. Ergonomisch gezien is dat natuurlijk waanzin. Bij veel wind of....

Ik weet niet hoe jij je fok in rolt maar wij voeren "altijd" grootzeil en fok. Dan is het even ruime wind varen zodat de fok weg valt en kan ik hem ook met stevige wind makkelijk inrollen. Kijk altijd met verbazing na de fokkenisten welke op ruime wind met 25+ knopen aan het tuffen zijn op de fok... ergens moet hij dan een keer weg gedraaid en kan de strijd beginnen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 12:27 #736874

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Een ha-fok met leuvers is een prima mogelijkheid. Met een hoes in huikmateriaal (rits boven en voor de voostag) kun je het zeil zo vanuit de hoes (leuvers blijven permanent a/d voorstag) hijsen en strijken. De hoes kan na het strijken keurig aan de reling

Dus qua hijsen en strijken nauwelijks minder gemak ivt een rolfok. Bedrijfszekerder ook, geen kans op weigering van het rolfoksysteem of het klemlopen van de lijn.

- Met latten en een doorlopende toplat (brede top) kom je aan je oppervlak.
- De twist is beter in te stellen.
- Breed windbereik, van windkracht 3-6 hoef je alleen je grootzeil aan te passen.
- Meer hoogte aan de wind. Volgens mij heeft de Daimio geen vooronderwant. Een
railtje erbij/naar binnen zou meer hoogte opleveren als dit constructief
mogelijk is.
- Minder helling.
- Meer snelheid.
- De bovengenoemde 3 punten zorgen voor meer comfort, oftewel minder gehobbel op de
golven.
- De Daimio is al geen kruiswonder, hou er rekening mee dat opkruizen met een
ingerolde rolfok op golven met een bak wind geen feest is.
- Langere levensduur van het zeil, het correcte doekgewicht staat erop.

Met een ingerolde rolfok kun je niks doen met valspanning. Je diepste punt zal naar achteren gaan en je achterlijk gaat scheppen. > Meer helling, minder snelheid en gehobbel. Het zeil komt hoger boven dek te staan. > Meer helling, minder snelheid en gehobbel. Volledig uitgerold zal de genua wat meer power opleveren met lichtweer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 12:34 #736877

groom schreef :
Rob10 schreef :
Een probleem van een rolfok kan zijn dat er bij veel wind er relatief veel kracht nodig kan zijn om het voorzeil weg te rollen. Als dat ook nog stroef gaat dan heb je vaak ook nog 2 man nodig om dat een beetje snel te laten verlopen. Het probleem is natuurlijk dat je veel kracht moet zetten op het relatieve dunne touwtje van de rolinstallatie. Ergonomisch gezien is dat natuurlijk waanzin. Bij veel wind of....

Ik weet niet hoe jij je fok in rolt maar wij voeren "altijd" grootzeil en fok. Dan is het even ruime wind varen zodat de fok weg valt en kan ik hem ook met stevige wind makkelijk inrollen. Kijk altijd met verbazing na de fokkenisten welke op ruime wind met 25+ knopen aan het tuffen zijn op de fok... ergens moet hij dan een keer weg gedraaid en kan de strijd beginnen....

Mooi dat het voor jou altijd zo goed werkt. We varen ook soms op de fok alleen en draaien ook de fok soms weg onder minder ideale omstandigheden zonder eerst ruime wind te willen gaan varen. Het hangt er ook vanaf onder welke omstandigheden (wind/zee condities) je nog wilt varen. Je fok wegdraaien met 25 knopen is ook geen probleem als je alleen op de fok vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 16:25 #736924

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 641
Ga eens kijken bij Bootaccesoires Vinkeveen (bij de afslag A2). Daar hebben ze een hele hoop tweedehands bootmeuk. Vast ook wel rolfokinstallaties voor weinig. Hartstikke leuk om daar eens een uurtje te shoppen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 17:21 #736940

Tjonge..wat een reacties en een nuttige tips! Bedankt allemaal hier kan ik zeker verder mee:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 17:24 #736941

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12520
Ja, mooi he??

Net de koffietafel bij mijn WSV.....
1 vraag
23 meningen

dus moet je uiteindelijk toch zelf beslissen ;)
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 17:25 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 17:51 #736949

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Weet niet wat het gewicht is van de TS, maar als dat >80 kilo is, dan is een rolfok helemaal zo naar niet op dit (hele) lichte bootje...! Reven gaat op zich goed, je raakt er alleen hoogte mee kwijt, maar dat is op ruimere koersen geen enkel probleem..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 18:10 #736952

In de jaren ´90 een aantal voorstagen vervangen, allemaal met een rolfok.
Niet één dat met een leuver zeil gebruikt werd.

Èén keer; " de roller maakt van die rare geluiden". Aan de grootzeil val naar boven.
Daar waren nog maar enkele draadjes van het voorstag niet gebroken.
Dat de spinakerval nog aan een oogje op de preekstoel vast zat vond ik toch een beetje weinig als zekerheid.

Torsie tijdens draaien en het voortdurend heen en weer schudden zijn de oorzaken van de kortere levensduur van de voorstag met een rolfok.

Het commentaar van Boarderbas kan ik me helemaal in vinden.
Ik heb in genua en HA fok een rif, wat vanuit de kuip bediend kan worden en natuurlijk een strijklijntje.
Met dat strijklijntje haal ik de de fok véél sneller neer dan je hem op kunt rollen.
Dat was heel fijn toen er een keer een windhoosje langskwam, net op tijd de fok weg en ook geborgd tegen weer opwaaien!!!
De zak, waar beide voorzeilen in gaan zit altijd aan de preekstoel.
De voorstag loopt door de zak en beide zeilen zitten altijd aan de stag geleuverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl