Tja , dat laatste kan natuurlijk maar is niet echt handig en geeft sowieso problemen als je vanuit de kuip wilt kunnen reven.
Ik heb bij mijn vorige boten daarom de leuvers zo verdeeld dat ze weliswaar boven de stop blijven hangen , echetr dat het zeil met een soort van flap toch erlangs tot op de giek kan worden getrokken.
Weliswaar krijg je daardoor een flap vlak achter de mast die net tot aan de giek loopt , voro de stand van het zeil maakt het niet veel uit.
Ik kan wel eens proberen om er een schetsje van te maken want ik heb er helaas geen foto van.
Een andere , betere mogelijkheid is dat je de stopper in de mast die voorkomt dat de leuvers eruit vallen weglaat en voor de mastgleuf waar de leuvers door kunnen een of twee plaatjes (afhankelijk of er aan een of aan beide kanten een hap uit de mastgroef is gemaakt) maakt die de leuvers kunnen laten passeren. Zo zit het bij mijn huidige boot. Zie plaatje; op het eerste plaatje kunenn de leuvers uit en in de mastgroef, op het tweede plaatje kunnen ze helemaal naar beneden.In feite maak je dus de leuverinvoer dicht zodat ook daar de mastgroef gewoon doorloopt.
Is trouwens al eerder een draadje over geweeest.
ps. Het boutje ga ik binnenkort vervangen door een kartelschroef zoals op het derde plaatje.
Ad