Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: zeilen op de fok

zeilen op de fok 17 juli 2016 06:21 #752728

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Gregor schreef :
Mijn Dehler 36jv heeft op de achterstag een constructie waar je middels draaien (lierhendel) de zaak op spanning brengt. De vorige eigenaar heeft er een stukje tape op geplakt, suggererend dat de stag tot daar kan/moet worden ingedraaid. Als ik dat doe en de stag voel, dan voelt het nogal los. Hoe bepaal je nou wanneer er voldoende spanning op staat?

Goed lezen hoe jouw specifieke mast getrimd moet worden. (bij Selden staan daar erg handige beschrijvingen op de site) en als je dat gelezen hebt meten. Er zijn speciale meters in de handel waar je het mee kan opmeten, o.a van de firma Loos, maar het kan ook met een duimstok. Met googelen en ook hier op het forum kan je die methode terugvinden.
Als het allemaal goed staat levert het veel zeilplezier op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 17 juli 2016 06:36 #752732

Mijn Franse boot gaat niet uit van spanningen, maar zichtbare buiging, bv dat de bend bij strak topwant, losse D1's en los achterstag 10 cm moet zijn, dan deze buiging met de D1's terugbrengen tot 3 cm, dan een minimale achterstagspanning zodat de bend 5 cm is. Resultaat zou best hetzelfde kunnen zijn, maar de manier waarop je dat bereikt is mss wat intuitiever en sneller.
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 06:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 17 juli 2016 07:26 #752737

Firebolt schreef :
Gregor schreef :
Mijn Dehler 36jv heeft op de achterstag een constructie waar je middels draaien (lierhendel) de zaak op spanning brengt. De vorige eigenaar heeft er een stukje tape op geplakt, suggererend dat de stag tot daar kan/moet worden ingedraaid. Als ik dat doe en de stag voel, dan voelt het nogal los. Hoe bepaal je nou wanneer er voldoende spanning op staat?

Goed lezen hoe jouw specifieke mast getrimd moet worden. (bij Selden staan daar erg handige beschrijvingen op de site) en als je dat gelezen hebt meten. Er zijn speciale meters in de handel waar je het mee kan opmeten, o.a van de firma Loos, maar het kan ook met een duimstok. Met googelen en ook hier op het forum kan je die methode terugvinden.
Als het allemaal goed staat levert het veel zeilplezier op.

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...m=bv.127178174,d.d24
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 17 juli 2016 21:15 #752941

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Nachtvlinder schreef :
Mijn Franse boot gaat niet uit van spanningen, maar zichtbare buiging, bv dat de bend bij strak topwant, losse D1's en los achterstag 10 cm moet zijn, dan deze buiging met de D1's terugbrengen tot 3 cm, dan een minimale achterstagspanning zodat de bend 5 cm is. Resultaat zou best hetzelfde kunnen zijn, maar de manier waarop je dat bereikt is mss wat intuitiever en sneller.

Van bepaalde achepen zijn er hele gedetailleerde tuning guides, die ook rekening houden met de windsterkte. Het gaat vooral op voor de eenheidsklassen die met bijna gelijk materiaal varen. Helaas gaat dat niet voor alle achepen op en dan zal je toch op meten terug vallen om een basis stand te vinden. Daarna kan je dan ook de prebend nog beinvloeden.

Sommige schepen waar er veel van zijn hebben van die mooie tuning guides. b.v. De J-22 weet ik zo uit mijn hoofd. Die gaan vaak uit van een gemerkte basis stand en dan moet je de wantspanners een exact aantal slagen losser of vaster draaien enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 17 juli 2016 21:19 #752946

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
Firebolt schreef :
Nachtvlinder schreef :
Mijn Franse boot gaat niet uit van spanningen, maar zichtbare buiging, bv dat de bend bij strak topwant, losse D1's en los achterstag 10 cm moet zijn, dan deze buiging met de D1's terugbrengen tot 3 cm, dan een minimale achterstagspanning zodat de bend 5 cm is. Resultaat zou best hetzelfde kunnen zijn, maar de manier waarop je dat bereikt is mss wat intuitiever en sneller.

Van bepaalde achepen zijn er hele gedetailleerde tuning guides, die ook rekening houden met de windsterkte. Het gaat vooral op voor de eenheidsklassen die met bijna gelijk materiaal varen. Helaas gaat dat niet voor alle achepen op en dan zal je toch op meten terug vallen om een basis stand te vinden. Daarna kan je dan ook de prebend nog beinvloeden.

Sommige schepen waar er veel van zijn hebben van die mooie tuning guides. b.v. De J-22 weet ik zo uit mijn hoofd. Die gaan vaak uit van een gemerkte basis stand en dan moet je de wantspanners een exact aantal slagen losser of vaster draaien enz.

Die tunings guide komt van meestal van je zeilmaker. Ik heb ze ook, voor bepaalde one designs. In kombi met boot/zeil en tuig heb je dan een goede match.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 17 juli 2016 22:10 #752956

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Ik ben van mening dat als het echt hard waait, het bij flexibele trimbare masten niet verstandig is om op koersen scherper dan ruime wind alleen op de fok te varen. Waarom 100% power op 1 plek voor de mast concentreren?

Misschien heeft dit vaargedrag iets te maken met:
- Dat steeds minder boten een goede werkfok of stormfok hebben?
- Zeilwisselen met de groter geworden schepen lastiger is?
- Zeilwisselen met rolreefsystemen lastiger is?
- Een ingerolde fok (icm een gereefd grootzeil) teveel
helling geeft vanwege:
A het zeil te hoog boven dek staat.
B het doek iets te licht is (iets vervorming)
C de valspanning niet meer te regelen is (diepste punt gaat naar achteren/scheppend achterlijk)
D veel serieschepen nog steeds met goedkoop vervormend dacron varen.

De brede top van Beauty's grootzeil zal gereefd wel voor meer druk ter hoogte van de top zorgen.
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 22:19 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 17 juli 2016 23:53 #752964

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8016
He???

Het kan aan mij liggen, jongens, maar ik snap de hele discussie niet.

Voor de mensen die t nog niet weten: ik ben machine designer, en het spelen met krachten in een constructie is mijn werk, ik doe dat de hele dag.

Ik zou zonder blikken of blozen op vrijwel elke boot hoog aan de wind varen op alleen de fok. De voordelen zijn er:

1: Je kunt meer zeil laten staan binnen een acceptabele loefgierigheid: hoe schuiner een boot vaart, hoe loefgieriger hij wordt. Dit lost de lijgierigheid bij weinig wind op.
2: Met een rolsysteem kun je op elke koers zeil wegnemen, zonder op t voordek te hoeven zijn. Veilgiheid.

Een tuigage moet zo ontworpen zijn dat knik in het mastprofiel sowieso niet plaatsvindt. Omdat snellere boten een lichter mastprofiel hebben, hebben die meer zalingen en bakstagen om de kniklengte te verkleinen.

De overdracht van voorwaartse kracht vindt vrijwel geheel plaats via de schoot. De kracht die nodig is om de zeilvorm te maken, overtreft de drijvende kracht met factoren. Aangezien die beperkt is door de lieren, kan die nooit enorm oplopen.

Dan blijft nog de helling over: met alleen de fok wordt het volledige hellende moment gekreeerd door de zijwaartse kracht op de bovenste aansluiting van de voorstag. Zou daardoor de voorstag breken? Ik waag het te betwijfelen.

Stabiliserende werkingen van het grootzeil: bij dat soort wind is het grootzeil flink gereefd, en grijpt nauwelijks nog aan op de plek die gestabiliseerd zou moeten worden. Erger nog: het grootzeil geeft zijwaartse krachten op de mast verdeeld over de lengte. Dus ook tussen de ondersteunde plekken in. Als een mast ergens gevoelig voor moet zijn, is het dat.

Dus sorry, tot het moment dat er een verstagingsdeel stuk gaat, snap ik niets van deze beweringen.

En inderdaad: een los staand want helpt hier niet. Dat dan weer wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 18 juli 2016 02:08 #752967

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
Sneaker schreef :
Firebolt schreef :
Nachtvlinder schreef :
Mijn Franse boot gaat niet uit van spanningen, maar zichtbare buiging, bv dat de bend bij strak topwant, losse D1's en los achterstag 10 cm moet zijn, dan deze buiging met de D1's terugbrengen tot 3 cm, dan een minimale achterstagspanning zodat de bend 5 cm is. Resultaat zou best hetzelfde kunnen zijn, maar de manier waarop je dat bereikt is mss wat intuitiever en sneller.

Van bepaalde achepen zijn er hele gedetailleerde tuning guides, die ook rekening houden met de windsterkte. Het gaat vooral op voor de eenheidsklassen die met bijna gelijk materiaal varen. Helaas gaat dat niet voor alle achepen op en dan zal je toch op meten terug vallen om een basis stand te vinden. Daarna kan je dan ook de prebend nog beinvloeden.

Sommige schepen waar er veel van zijn hebben van die mooie tuning guides. b.v. De J-22 weet ik zo uit mijn hoofd. Die gaan vaak uit van een gemerkte basis stand en dan moet je de wantspanners een exact aantal slagen losser of vaster draaien enz.

Die tunings guide komt van meestal van je zeilmaker. Ik heb ze ook, voor bepaalde one designs. In kombi met boot/zeil en tuig heb je dan een goede match.

yep, als je een basisstand hebt met een bepaalde prebend, dan passen ze daar het zeil weer op aan. Via de tuninguide van de zeilmaker kan je de basisinstellingen terugvinden waar ze van uit zijn gegaan en geven ze je aanwijzingen hoe je er mee om kan gaan bij verschillende windsterktes. Maar dan gaan we off topic.
Laatst bewerkt: 18 juli 2016 02:34 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 18 juli 2016 08:00 #753002

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Betreffende punt 1 Joop: aan de wind met flinke golven en echt harde wind op de fok varen is volgens mij (bij veel lichte boten) geen pretje. Je krijgt regelmatig een golf op de neus die je wil laten afvallen. Alleen op de fok lukt dat de golf makkelijker. Vervolgens moet je dit compenseren met vrij veel roeruitslag naar lij. Gevolg: snelheidsverlies en hakken op de golven. Met echt harde vlagerige wind zal de mast wat halen maken. Prikken in een vlaag zal niet zo fijn zijn. Misschien wil je op dat moment wel niet prikken omdat er een serie stijle hoge golven aankomt. Het verlies aan snelheid wordt groter omdat je de fok niet vol genoeg vaart. Wederom gehobbel dus. Met grootzeil heb je de tools om met een constantere hellingshoek te varen en tevens een constantere druk in de fok te genereren. Meer snelheid en comfort. Nogmaals: ik praat over echt harde wind, geen 5 a 6. Ook met grootzeil erbij krijg je weleens een tik op neus van een golf. Oploeven kun je, naar gelang de windkracht op dat moment bewerkstelligen door de overloop een fractie naar loef te trekken. Of, als je wilt vallen vice versa.

Het gaat hier om een Friendship 25. Die is vrij licht en helt vrij snel. Ik ben op hogere koersen voor een diep te kunnen reven grootzeil, werkfok/stormfok, vormvaste vlakke zeilen, een goed vanuit de kuip bedienbare overloop/giekneerhouder/achterstag en misschien een keer iemand meenemen die ervaring heeft met het zeilen met dit soort boten met harde wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen op de fok 18 juli 2016 08:53 #753020

  • Orsina
  • Orsina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 132
Baasklusje schreef :
Excuses voor de verwarring.
Ik bedoel te zeggen dat bij schepen met de verstaging op orde er geen risico is.
Dus als de mast niet kan gaan pompen of veel buigen.
Helaas is dat bij heel veel boten niet op orde....
Bij jouw Contest zijn er vast onderwanten naar voor en achter?

De onderwanten staan een klein beetje naar achteren, that's it. Naar voren zit alleen de babystag (en de voorstag uiteraard ;)).


Laatst bewerkt: 18 juli 2016 08:55 door Orsina.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl