Nachtvlinder schreef :
Mijn Franse boot gaat niet uit van spanningen, maar zichtbare buiging, bv dat de bend bij strak topwant, losse D1's en los achterstag 10 cm moet zijn, dan deze buiging met de D1's terugbrengen tot 3 cm, dan een minimale achterstagspanning zodat de bend 5 cm is. Resultaat zou best hetzelfde kunnen zijn, maar de manier waarop je dat bereikt is mss wat intuitiever en sneller.
Van bepaalde achepen zijn er hele gedetailleerde tuning guides, die ook rekening houden met de windsterkte. Het gaat vooral op voor de eenheidsklassen die met bijna gelijk materiaal varen. Helaas gaat dat niet voor alle achepen op en dan zal je toch op meten terug vallen om een basis stand te vinden. Daarna kan je dan ook de prebend nog beinvloeden.
Sommige schepen waar er veel van zijn hebben van die mooie tuning guides. b.v. De J-22 weet ik zo uit mijn hoofd. Die gaan vaak uit van een gemerkte basis stand en dan moet je de wantspanners een exact aantal slagen losser of vaster draaien enz.